Taustalla Magman "selvitys" kieltenopetuksen kehittämisestä, sen päällä sukolin "visioraportti"
Lähetetty: 15.12.2025 15:43
Alkuvuodesta 2024 saatiin lukea, että
"Opetushallitus on antanut ajatushautomo Magmalle tehtäväksi selvittää, millainen tilanne kieltenopetuksessa on ja miten kieltenopetusta voitaisiin kehittää. Selvitys koskee kaikkia kouluissa opetettavia kieliä."
Loppuvuodesta se ilmestyi.
Kieltenopetuksen nykytila ja tulevaisuuden visiot
https://magma.fi/wp-content/uploads/202 ... t-klar.pdf
Oli kuultu ruotsinopettajia laajasti, mutta kritiikkiä pakkoruotsille ei voitu julkaista kuin ihan vähän ja sekin piti selittää vääräksi asenteeksi.
Lainaus raportista:
Ilmaisu “tämän vastapainona” asettaa toisen vastauksen korjaavaksi ja normatiivisesti paremmaksi.
Jälkimmäinen esimerkki esitetään ammattimaisena ja pedagogisesti oikeana suhtautumistapana (“normalisoida”).
Kohta “ei tietenkään oppilaille ääneen voi sanoa” jää tutkimuksellisesti käsittelemättä, vaikka se viittaa vahvaan puhe- ja ajattelurajoitteeseen.
"Opetushallitus on antanut ajatushautomo Magmalle tehtäväksi selvittää, millainen tilanne kieltenopetuksessa on ja miten kieltenopetusta voitaisiin kehittää. Selvitys koskee kaikkia kouluissa opetettavia kieliä."
Loppuvuodesta se ilmestyi.
Kieltenopetuksen nykytila ja tulevaisuuden visiot
Oli kuultu ruotsinopettajia laajasti, mutta kritiikkiä pakkoruotsille ei voitu julkaista kuin ihan vähän ja sekin piti selittää vääräksi asenteeksi.
Lainaus raportista:
Ensimmäinen vastaus nimetään stereotyyppiseksi käsitykseksi jo ennen sen sisällöllistä tarkastelua.Mielenkiintoista kyllä, jotkin vastaukset osoittavat, että myös vastaajien keskuudessa vaikuttaa esiintyvän jonkinlaisia stereotyyppisiä käsityksiä, kuten seuraavassa esimerkissä:
Sitä että suomenruotsalaiset ovat niin sanotusta vähemmistöroolista huolimatta kohtuuttomassa enemmistön asemassa yhteiskunnassa, ei tietenkään oppilaille ääneen voi sanoa.
Tämän vastapainona esitettiin kuitenkin pyrkimyksiä ruotsinkielisyyden neutraalimpaan näkyväksi tekemiseen siitä huolimatta, että asia ei valtakielenään suomea puhuvalla alueella tunnu aina merkitykselliseltä:
Ruotsinkielinen Suomi tuntuu tosi kaukaiselta paikkakuntamme nuorille, mutta yritämme mahdollisuuksien mukaan normalisoida kieltä ja ihmisiä.
Ilmaisu “tämän vastapainona” asettaa toisen vastauksen korjaavaksi ja normatiivisesti paremmaksi.
Jälkimmäinen esimerkki esitetään ammattimaisena ja pedagogisesti oikeana suhtautumistapana (“normalisoida”).
Kohta “ei tietenkään oppilaille ääneen voi sanoa” jää tutkimuksellisesti käsittelemättä, vaikka se viittaa vahvaan puhe- ja ajattelurajoitteeseen.