Ei suomi ole vaikea kieli

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
TK
Viestit: 2516
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Ei suomi ole vaikea kieli

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 18.11.2010 12:36

Ei suomi ole vaikea kieli. Näin sanoo Alexandra Salmela, joka on juuri voittanut Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon.
Alexandra Salmelan äidinkieli on slovakia, joten hän tietää mistä puhuu sanoessaan, että suomi ei ole vaikea kieli.
(Hesari to 18.11/C1)

Myytti suomen kielen vaikeudesta olisi aika kumota. Maahanmuuttajat näyttävät oppivan suomen parissa vuodessa, jos aktiivisesti paneutuvat kielen opintoihin. Somalit toimivat tulkkeina jo parin vuoden Suomessa oleskelun jälkeen.

Surut näyttävät olevan ainoita, joille suomen oppiminen tuottaa edelleen vaikeuksia.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 06.01.2011 17:41

Tämä on totta. Itse olen maahanmuuttaja etelä Ranskasta, Carcassonnesta, ja suomea olin oppinut 2 vuodessa. Maassa asun vuodesta 2001.
Minusta ruotsi on vaikeampi ja ainakin ei niin kaunis kun suomen kieli.
Suomen kieli on rikkaampi. Itse olin keskinut suomeksi monta sanaa kissan nenälle,kirsulle:
"pärskutin, siemainen vesijohto, vuottava hana, tirskutin"-kun minun kissat aivastavat paljon.
Ei se niin vaikea ole.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.01.2011 19:03

Inger kirjoitti:Tämä on totta. Itse olen maahanmuuttaja etelä Ranskasta, Carcassonnesta, ja suomea olin oppinut 2 vuodessa. Maassa asun vuodesta 2001.
Minusta ruotsi on vaikeampi ja ainakin ei niin kaunis kun suomen kieli.
Suomen kieli on rikkaampi. Itse olin keskinut suomeksi monta sanaa kissan nenälle,kirsulle:
"pärskutin, siemainen vesijohto, vuottava hana, tirskutin"-kun minun kissat aivastavat paljon.
Ei se niin vaikea ole.
Tervetuloa, Inger. Mukavaa saada Sinut joukkoomme. Bienvenue à Finlande :)

Tunnen esimerkiksi erään saksalaisen opiskelijan joka on oppinut suomea hämmästyttävän nopeasti -- hänen mielestään suomi ei ole "vaikea" kieli, vain aika erilainen. Kuitenkin jos oppimistyyli on sellainen että analogioista oppii ja niitä osaa soveltaa, suomi on kuulemma aika järkeenkäypä kieli -- "poikkeukset" ovat kuitenkin loppujen lopuksi vain eräänlaisia äänteenmukauttamisia.

Suomi on kieliopillisten mahdollisuuksiensa takia rikas kieli tavalla, mikä olisi vaikeaa ruotsille -- joka omasta mielestäni kyllä sinänsä on todella helppo ja yksinkertainen kieli, vaikka sen pakko-opetusta vastustankin.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 06.01.2011 21:50

Un grand merci, mais je pense á mon pays, Terre d´Aude trés fort!!
Pays cathare, l´histoire..Finlande est un pays jeune, aucun histoire.
http://www.chemins-cathares.eu/

Itse paljon kirjoitan historiasta mutta vaan Languedocissa, ja web, nyt minun entisesta opettajasta Yves Marisista.
Suomi ei ole vaikea, mutta puhuminen ja ymmärtäminen puhelimessa on minulle vaikea. Minulla on aika voimakas murre, ja esimerkiksi vanhemmat ihmiset eivät ymmärtää, vaikka puhun hitaasti. Savossa on aina yksinäistä, mutta Helsingissä ja Turussa on meno. Suomen kaupungeista tykkään enintäin Turku, ja Turun saaristo, koska siellä vanhimmat talot, kirkot, ja historiaa. Itse minua kiinnostaa keski-aikaa, mutta täällä ei ole gotiikka, ei baroko, ja ainoastaan Turun alueella vähän parempi tilanne.
Helsingissä enemmään ulkomaalaiset, ja helpompi. Kuopion seudulla aika yksinäistä ja vapaa-aikaa olen ainaa kotona ja keskustelen netin kautta kavereiten kanssa, luen,kirjoitan blogi, ja joskus matkustan.
Minua kiinnostaa historiaa, kataari-teologiaa, gnosticismus, filosofiaa, ja täällä keskustelen ainoastaan yhden lutherilaisen pastorin kanssa. Vaikein on Suomessa ehdottomasti kulttuuri ja sää. Pakkaset en kestää, tykkään lämpimästä ja aurinkosta. Rakastan helteet, ja viime kesä olin aivan ihana Suomessa, kun oli yli 30+C. Siitä tykkään kovasti. Helteet kestään hyvin, olen tottunut, mutta ei pakkaset...pffffffffff.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.01.2011 22:34

Inger kirjoitti:Finlande est un pays jeune, aucun histoire.
Tuollaista kannattaa vähän varoa; noilla mielipiteillä pääsee helposti suomenruotsalaisten seuraan. Suomi ja suomenkielisyys on itse asiassa ilmiönä yksi Euroopan vanhimpia juttuja, vaikkakin yhteiskunnalliset olosuhteet ovat olleet mitä ovat. Muodollinen Suomen kansallisvaltio on toki nuori (vrt. Italia tai Saksa), mutta sen tausta ei ole.
Suomi ei ole vaikea, mutta puhuminen ja ymmärtäminen puhelimessa on minulle vaikea. Minulla on aika voimakas murre, ja esimerkiksi vanhemmat ihmiset eivät ymmärtää, vaikka puhun hitaasti.
Ainakin kirjallisesti suomesi on kelvollisempaa kuin Suomessa ikänsä asuneilla periaate-ummikko-ruotsinkielisillä.
Savossa on aina yksinäistä, mutta Helsingissä ja Turussa on meno. Suomen kaupungeista tykkään enintäin Turku, ja Turun saaristo, koska siellä vanhimmat talot, kirkot, ja historiaa. Itse minua kiinnostaa keski-aikaa, mutta täällä ei ole gotiikka, ei baroko, ja ainoastaan Turun alueella vähän parempi tilanne.
Helsingissä enemmään ulkomaalaiset, ja helpompi. Kuopion seudulla aika yksinäistä ja vapaa-aikaa olen ainaa kotona ja keskustelen netin kautta kavereiten kanssa, luen,kirjoitan blogi, ja joskus matkustan.
Nooh... tuohon pitää kommentoida että kuitenkin Suomi on mitä on, siinä missä muutkin maat. Toki suomenruotsalaiset rakastaisivat näkemystäsi koska heidän mielestään kaikki historia ja kulttuuri Suomessa liittyy nimenomaan ruotsin kieleen ja ruotsalaisuuteen.

Itse tykkään Savosta kovasti, vaikka pärjään myös ulkomaalaisten kanssa. ;)

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 06.01.2011 23:20

Kiitos paljon. Ja kuinka vanha Suomen kieli on?
Minä olin siitä opiskelut aivan itse, yksin kun olin kotona ja sitten kun olin tekemisessa suomalaisten kanssa Savossa. Minulla ei ole mikään gramatiikka-opi, vaan olin opiskelut itse kirjoista kun aika paljon luen, ja sitten ouhumisesta ja kuuntelemalla.
Minulla ei ole kieli-koulutus, eikä mitään kursseja, vaan sanakirjaa, ja opikirjoja kotona.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 07.01.2011 00:01

Inger kirjoitti:Kiitos paljon. Ja kuinka vanha Suomen kieli on?
Luultavasti ihan sieltä vanhimmasta päästä Euroopassa, jos ruvetaan pohtimaan sitä, kuinka kauan jotain kieltä on jollain alueella puhuttu -- vaikka kielen määritelmä on tietysti väkisinkin aina vähän hämärä. Toki kirjoitettu suomi ja virallinen kielen kodifiointi tapahtui aika myöhään, mutta virallisen kirjakielen muodollinen kiinnittäminen on itse asiassa tapahtunut monenkin eurooppalaisen kielen kohdalla yllättävän myöhään.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 07.01.2011 12:56

Käsittääkseni suomen kieli ja viron kieli olivat yhtä ja samaa kieltä noin vuoteen 500. Tämän jälkeen voidaan molemmista kielistä puhua erikseen.

Minkä verran ymmärtäisimme vuoden 500 kieltä, on sitten mielenkiintoinen kysymys - enemmän kuin viroa, vähemmän kuin suomen nykymurteita?

TK
Viestit: 2516
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Ei suomi ole vaikea kieli

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 18.01.2011 22:51

Kuinka vanha suomen kieli on? Kukaan ei osaa sanoa varmuudella. Vanha kieli se kuitenkin on. Viron kieli on toki sukulaiskieli, mutta onko suomen kieli ollut yhteydessä pelkästään viron kieleen vai kehittynyt itsenäiseksi jo aiemmin Itä-Karjalan alueella? Ehkä se vielä joskus selviää.

Vastaa Viestiin