Sivu 1/1

Kieltenopettajien ongelma: vain ruotsille riittää tunteja

Lähetetty: 30.05.2025 21:10
Kirjoittaja NRR
Kaikki kieltenopet pyrkivät olemaan myös ruotsinopeja, koska tähän pakkoruotsilla on kieltenopetus vinoutettu.

Saksanope:
Opetan tällä hetkellä saksaa ammattikorkeakoulussa. Näyttää pahasti siltä, että kohta ei enää. Kun aine ei enää kiinnostaa ketään eikä johto näyttää kiinnostusta asiaan, kursseja peruutetaan koko aika jne. Kysymys kuuluu nyt, minkälaisia mahdollisuuksia minulla olisi kouluttautua, jos joutuisin työttömäksi? Mikä hyväksytään työvoimapoliitiseksi koulutukseksi? Ajattelin lähinnä joko opinto-ohjaajan opintoja tai erityisopettajan opintoja. Onko jollakin kokemus vastaavasta tilanteesta? Nm. 30 vuotta rautaista kokemusta takana. Ideoita?
Vastaus:
Ehdottomasti ruotsin ja enkun opinnot! Muista ei oo paljoa hyötyä. Esim. laaja-alaisena erityisopettajana voisit arvioida vain saksan erityisopetusta. Työnantajalle on fiksumpaa palkata erityisluokanopettaja tai esim matikanopetaustainen laajis. Opojakin on liikaa verrattuna työpaikkoihin.

Eli hae ihmeessä yliopistoon opiskelemaan ruotsia pääaineena (helppo päästä sisään, vähän hakijoita) ja opiskelet siitä vaan perus- ja aineopinnot! Työllisyys paranee varmasti
Saksanope:
Vähän vaikeata, olen kasvanut Saksassa, siis ilman ruotsia. Olen tehnyt muutamaa kurssia, mutta olen korkeintaan tasolla B1. Ei taida riittää yliopisto-opinnoille… Saksassa ei katsotaan ruotsia maailmankieleksi, olen oppinut ranskaa ja latinaa…

Re: Kieltenopettajien ongelma: vain ruotsille riittää tunteja

Lähetetty: 30.05.2025 21:17
Kirjoittaja pjl69
Saksassa ei katsotaan ruotsia maailmankieleksi, olen oppinut ranskaa ja latinaa…
:lol: Eipä sitä katsota Suomessakaan, paitsi korkeintaan pienen omissa illuusioissaan elävän vähemmistön toimesta.

Re: Kieltenopettajien ongelma: vain ruotsille riittää tunteja

Lähetetty: 31.05.2025 12:43
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
SDP yrittää "ratkaista" ongelmaa lisäämällä pakkoa, opetuksenjärjestäjien velvoitteiden muodossa.

Idea ei ole uusi.

Kuntien pitäisi edelleen järjestää jokaiselle pakkoruotsin opetusta, mutta LISÄKSI
kunnat velvoitettaisiin tarjoamaan kaikkia mahdollisia kieliä.

Pakkoruotsin lisäksi kuntien näkökulmasta tulisi siis lisää pakkokieliä.
Nuorten Akatemian toteuttamassa kuulemisessa, jonka tulokset julkaistiin 15.11.2025, selvisi,
että 3.—9.-luokkalaiset suhtautuvat kieltenopiskeluun pääosin myönteisesti ja ovat kiinnostunei-
ta oppimaan useita kieliä.

Motivaatiota lisäävät erityisesti kielitaidon hyödyllisyys nykyhetkessä
ja tulevaisuudessa, uuden oppimisen ilo sekä kokemus omasta edistymisestä.

Kielen opiskelun
motivaatiossa on myös tärkeää, että opiskeltava vapaaehtoinen kieli on
oppilaan itsensä, ei vanhempien, valitsema.

Haasteina kielten oppimisessa nuoret näkivät kieltenopiskelun kuormitta-
vuuden

ja liian suppean kielivalikoiman monissa kouluissa. Koulu nähtiin tärkeimpänä paikkana
oppia kieliä. Suosituimpia kieliä olivat englanti, espanja, saksa ja ranska..
Opetuksen järjestäjät ja päättäjät suhtautuvat kielimyönteisesti ja ovat valmiita tarjoamaan moni-
puolista kieltenopetusta. Oppilaat ovat motivoituneita, ja kieltenopettajat odottavat konkreettisia
päätöksiä. Valinnaisuus koetaan motivoivaksi oppilaille, joten velvoitteiden lisääminen tulisi
kohdistaa kuntiin, ei oppilaisiin. Näin voidaan taata, että kaikki nuoret Suomessa saavat tasaver-
taiset mahdollisuudet kieltenopiskeluun riippumatta asuinpaikastaan. Meidän tulee vahvistaa
kansallista kielivarantoa ja varmistaa, että kieltenopetus ei ole vain harvojen etuoikeus, vaan jo-
kaisen oppilaan oikeus.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen
ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Miten hallitus aikoo edistää kieltenopiskelua varmistaakseen kansallisen kielivarannon
vahvistumisen ja kieltenopiskelun yhdenvertaisuuden?

Re: Kieltenopettajien ongelma: vain ruotsille riittää tunteja

Lähetetty: 31.05.2025 12:48
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Haasteina kielten oppimisessa nuoret näkivät kieltenopiskelun kuormitta-
vuuden
[quoteValinnaisuus koetaan motivoivaksi oppilaille, joten velvoitteiden lisääminen tulisi
kohdistaa kuntiin, ei oppilaisiin.][/quote]

Tämähän puoltaa ruotsipakon poistamista!

Ja ruotsin muuttamista valinnaiseksi, mutta sitä ei saa lausua ääneen..

Google

Kirjallinen kysymys KK 175/2025 vp

Kirjallinen kysymys KK 175/2025 vp
Eeva-Johanna Eloranta sd
Kirjallinen kysymys kieltenopetuksen edistämisestä

Re: Kieltenopettajien ongelma: vain ruotsille riittää tunteja

Lähetetty: 31.05.2025 12:59
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Kunnat tietysti haluavat lisärahoitusta, koska pakkoruotsiin joka tapauksessa menee rahaa.

Katsotaan, miten orwellilainen vastaus tulee.

Oppilaat kokevat kieltenopiskelun (lue:pakkoruotsin) kuormittavaksi ja
haluavat itse päättää, minkä kielen valitsevat.

(Ei siis vanhemmat eikä RKP )