Ruotsinopettaja vaatii puhumaan kauniimmin ruotsinopetuksesta, koska "arvot" ja "kulttuuri"
Lähetetty: 30.04.2025 09:50
Koulussa sijaisena toiminut toimittaja oli Satakunnan kansassa kirjoittanut rehellisesti, etteivät nuoret halua opiskella ruotsia - kieltenopettajien sensuurinhalu nousee heti:
Kirjoittaja aloitti kieltenopettajan uransa yläkoulussa ja on opettanut Satakunnan ammattikorkeakoulussa toista kotimaista kieltä yli 20 vuoden ajan.Toimittaja Maarit Anttilan kirjoitus Ihmiskoe nimeltä opettajan sijainen (SK 19.4.) nosti esiin havaintoja koulun arjesta sijaisopettajan näkökulmasta. Erityisesti yksi lause kiinnitti huomioni: ”Kukaan ei pidä ruotsista.” Tämä lause kiteyttää tunteen, joka on monelle tuttu, ja ymmärrän, että tämä lause perustuu Anttilan kokemukseen, mutta se osuu jälleen kerran meihin, jotka opetamme toista kotimaista kieltä.
Tällaiset toteamukset eivät ole vain harmittomia heittoja. Ne heijastavat asenneilmastoa, joka vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen ja opettamiseen. Asenteet ruotsin kieltä kohtaan ovat koventuneet: yhä useammin kieli nähdään taakkana, ei mahdollisuutena.
Ja sanoilla on merkitystä, varsinkin kun ne toistuvat julkisessa keskustelussa. Ne muovaavat ilmapiiriä, jossa kieltä opitaan ja opetetaan.
Sanoilla on merkitystä, varsinkin kun ne toistuvat julkisessa keskustelussa.
Kieltenopetus ei ole vain kielen opettamista. Se on myös arvojen, asenteiden ja kulttuurin opettamista. Me ruotsinopettajat, aina peruskoulusta korkeakoulutasolle, teemme työtä, jonka vaikutus ulottuu luokkahuonetta pidemmälle: vaikutamme osaltamme siihen, millainen asema toisella kotimaisella kielellä on yhteiskunnassa.
Ruotsin kieli on yhä keskeinen osa suomalaista kielimaisemaa. Sen asema on turvattu kielilainsäädännöllä, mutta se on myös elävä ja käytännöllinen osa arkea työelämässä, viranomaisviestinnässä ja pohjoismaisessa yhteistyössä. Tästä huolimatta se nähdään usein tarpeettomana, resursseja kuluttavana ”pakkoruotsina”.
Negatiivinen puhe ruotsin kielestä on helposti kärjistävää. Jokaisella on henkilökohtainen mielipide, ja keskustelun sävyt jättävät jälkensä niihin, jotka opettavat kieltä. Tämä heikentää työn mielekkyyttä. Arvostuksen puute tuntuu. Liian moni meistä on kuullut, että työmme on ”turhaa”. Onko toista oppiainetta, jonka tarpeellisuutta kyseenalaistettaisiin samoin kuin ruotsin kieltä?
Siksi toivon, että julkisessa keskustelussa, erityisesti toimittajien kirjoituksissa, pohdittaisiin tarkemmin sanavalintoja. Tai sanavalintoja avattaisiin lukijalle tarkemmin. Sanoilla on valtaa. Ne voivat avata tietä ymmärrykselle tai vahvistaa ennakkoluuloja.
Minä en usko, että "kukaan ei pidä ruotsista", yläkoulussakaan. Uskon siihen, että ruotsin kieli tuottaa iloa ja hyötyä, kun sille annetaan mahdollisuus.
Asenteet eivät muutu itsestään, mutta ne voivat muuttua, jos pysähdymme tunnistamaan sanojemme vaikutuksen ja päätämme yhdessä puhua kieltä, joka ei lisää vastakkainasettelua.