Jos vuoden 1900 fennomaani ja svekomaani astuisivat aikakoneeseen ja tulisivat tähän päivään ja lukisivat Suomen kielipolitiikan liturgiaa, kumpi allekirjoittaisi sen omanaan?
Tekoäly vastasi:
Vuoden 1900 svekomaani tunnistaisi Suomen kielipolitiikan linjauksissa paljon omaa ajatteluaan ja voisi nähdä ne jopa eräänlaisena torjuntavoittona. Hän saattaisi olla tyytyväinen siihen, että ruotsia pidetään edelleen "rikkauden" ja "identiteetin" osana, että kaksikielisyys on virallisesti määritelty ja että suomenkielisten odotetaan omaksuvan ruotsinkielisten näkemyksiä historian kielisuhteista. Hän tosin saattaisi harmitella ruotsin tosiasiallista aseman heikentymistä yhteiskunnassa ja hallinnossa, mutta periaatteiden tasolla linjaus olisi hänelle tuttua ja hyväksyttävää.
Sen sijaan vuoden 1900 fennomaani saattaisi järkyttyä. Hän olisi taistellut suomen kielen täysivaltaisen aseman puolesta ja näkisi nykyisen kielipolitiikan liturgiassa svekomaanisia sävyjä. Ajatus siitä, että suomenkielisten tulisi sisäistää ruotsinkielisten käsitys historiasta ja kielisuhteista, voisi hänen silmissään näyttää suomen kielen aseman alistamiselta. Hän ei olisi tyytyväinen siihen, että virallisessa retoriikassa ruotsinkielisten asemaa korostetaan kaksikielisyyden kautta jopa enemmän kuin suomenkielisten omaa historiaa ja kieltä.
Eli svekomaani allekirjoittaisi liturgian omanaan, fennomaani ei.