Helsingissä useampi poliitikko on vaatinut painotusluokkien purkua ja oppilaaksiottoalueiden järjestelyä niin, että haasteet tasaantuvat. Suomenkielisellä puolella ei siis jatkossa saisi toivottua oppimisympäristöä lapselleen.
Kannattaako viedä kouluilta ne rauhallisimmat ja erilaisiin hankkeisiin valmiit ryhmät, joiden kanssa opettajatkin muistavat, miten hommat voisi sujua?
Eiköhän nyt sitten ole aika kysyä, mikseivät ruotsinkieliset koulut ole jatkossa kaksikielisiä ja avoimia...
Purkaako Helsinki painotusluokat ja sekoittaa oppilaaksiottoalueet
Re: Purkaako Helsinki painotusluokat ja sekoittaa oppilaaksiottoalueet
Saman tekstin laitoin myös takapenkkiläistutkimusta käsittelevään ketjuun, mutta se kuuluu tähänkin.
Hesarin pääkirjoitus tänään summaa takarivin pojista viime päivinä käytyä keskustelua:
Nyt esimerkiksi Helsingissä vanhemmat ovat yrittäneet löytää sen koulumyönteisen vertaisryhmän painotusluokista - poliitikot vaativat luokkien purkua, koska syntyy kahden kerroksen väkeä.
Vanhemmat eivät voi kasvattaa toisten lapsia - vastuu yksilöstä on vanhemmalla, vastuu ryhmästä on koululla ja yhteiskunnalla.
Hesarin pääkirjoitus tänään summaa takarivin pojista viime päivinä käytyä keskustelua:
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 86720.html---
Jos takarivin henki pääsee luokassa vallalle, se kääntää koulun arvot nurin: koulutyön välttelystä tulee ylpeydenaihe ja menestyksestä nolo juttu. Sama toimii tietysti toisinkin päin: koulumyönteinen vertaisryhmä kannustaa ponnisteluun.
Tutkijan mukaan koulu ei toimi irrallaan kodeista ja yhteiskunnasta, jossa koulutuksen arvostaminen ei ole enää yhtä itsestäänselvää kuin aiemmin. Ei ole myöskään työn tekeminen: mitä minä siitä saan, on ensimmäinen kysymys.
Tässä tilanteessa koulu ei voi tehdä ihmeitä, jotain sentään. Tärkeää on, ettei opettaja suostu laskemaan rimaa vaan vaatii, että asiat on vain opittava. Tiukka opettaja vnoi saada takarivinkin töihin – minkäs teet, kun opettaja pakottaa!
Nyt esimerkiksi Helsingissä vanhemmat ovat yrittäneet löytää sen koulumyönteisen vertaisryhmän painotusluokista - poliitikot vaativat luokkien purkua, koska syntyy kahden kerroksen väkeä.
Vanhemmat eivät voi kasvattaa toisten lapsia - vastuu yksilöstä on vanhemmalla, vastuu ryhmästä on koululla ja yhteiskunnalla.