Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Kielten opiskelun lähtökohdan on oltava kielen aidossa tarpeessa ja/tai yksilön mielenkiinnossa - kyse ei saa olla halusta muovata toisten identiteettiä.
Näin kirjoittaa kieliverkoston julkaisussa eräs opetusneuvos nyt:
"Tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä ruotsin kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme, jopa kaksikielisyyteen yltäen."
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journal ... itaidoista
Näin kirjoittaa kieliverkoston julkaisussa eräs opetusneuvos nyt:
"Tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä ruotsin kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme, jopa kaksikielisyyteen yltäen."
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journal ... itaidoista
-
- Viestit: 2544
- Liittynyt: 14.10.2013 20:18
Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Jatketaan vielä hiukan tämän henkilön viitoittamaa vertailua.Mutta joskus voi myös leikitellä ajatuksella, että kielitaitoa pidettäisiin hyvinvoinnin rakentajana samaan tapaan, kuin vaikka liikuntaa. Kuinka moni meistä pyrkii liikkumaan vähintään puoli tuntia päivässä täysin oma-aloitteisesti? Kuinka moni rohkaisee jälkikasvuaan liikuntaharrastuksiin? Kuinka moni vähät välittää siitä, että liikunta ei ole ylioppilastutkinnon aine ja silti liikkuu?
Kyllä kai leikitellä voi jos ei parempaakaan tekemistä ole, mutta kyllä toi koni pahastii ontuu.
Ihan mielenkiinnon vuoksi pyydän lukijaa vilkaisemaan esimerkiksi joitain perusopetuksen liikunnan oppiaineen tavoitteita ja miettimään, miten liikunta ja kielten osaaminen vertautuisivat toisiinsa.
kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen (tavoite 1)
kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta (tavoite 5)
Ei mitenkään. Eri kielten opiskelun mainitseminenkin luokitellaan kiroiluksi. Kielipuolella yritetään torpata jopa englanti ja tilalle vääntää pakkoruotsia.
ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista (tavoite 9)
huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä (tavoite 11)
auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille (tavoite 12)
Olisiko siis mahdollista tehdä kielistä ihmisen kasvua tukeva oppiaine, jossa pääasia on se, että on vuorovaikutuksessa toisen kanssa ja osoittaa aitoa kiinnostusta ihmiseen, ei ainoastaan kieleen? Että monipuolinen kielitaito ja sen kehittäminen on hauska, mutta myös terve lisäys ihmisyyteen? Emme me tuosta ihanteesta kovin kaukana taida olla, ainakaan periaatteessa
Suomessa luetaan jo nyt kieliä keskimääräistä enemmän Euroopassa. Mikähän on tämän henkilön ongelma oikeasti?
Voitaisiin vaikka säätää korkeushyppy pakolliseksi kaikille oppilaan omista edellytyksistä ja toiveista piittaamatta, ja katsoa sitten miten se vaikuttaisi lajin suosioon noin yleisesti.
Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Mitä jos kieltenopettajiamme velvoitettaisiin ajattelemaan, että
"tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä venäjän kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme..."
Olisiko ok?
"tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä venäjän kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme..."
Olisiko ok?
-
- Viestit: 2544
- Liittynyt: 14.10.2013 20:18
Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Miksi ihmeessä niin monen mielestä ruotsin vaatiminen suomalaisten ja uussuomalaisten identiteettiin olisi ongelmatonta?
Mistä tällainen vaatimus kumpuaa?
Pitäisikö meänkielen kuulua ruotsalaisten identiteettiin?
Mistä tällainen vaatimus kumpuaa?
Pitäisikö meänkielen kuulua ruotsalaisten identiteettiin?
Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Ruotsi on vanhan eliitin kieli ja siksi sen hätistäminen kielipolitiikasta ja suomalaisten elämästä on hankalampaa. Keksitään kaikenlaista venkoilua pakkoruotsin perusteluksi. Asiaan sotkeutuu myös muutosvastarintaa ja pelkoa. Meänkieli Ruotsissa ei ole vanhan eliitin kieli, ihan eri historiallinen tilanne.
-
- Viestit: 2189
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Kyseessä siis opetusneuvos, jonka pomo on rasistisen kielipuolueen kiintiöministeri, opetusministeri Henriksson.NRR kirjoitti: ↑11.10.2023 23:23
"Tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä ruotsin kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme, jopa kaksikielisyyteen yltäen."
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journal ... itaidoista
Miksi kirjoitat korostaen "kieltenopettajista",
kun syyllinen on ministeriön hallintohenkilö?
Virkamies, joka nuolee korkeimman pomonsa persettä...☣
-----
55 vuotta on tätä alunperin asiantuntijoiden lausunnot syrjäyttänyttä poliittista venkoilua jatkunut ja ruotsin suosio ja imago ovat suomenkielisten parissa heikommat kuin koskaan...
Perusteluissa vilisee sellaisiakin sanoja kuin kulttuuri ja identiteetti,
mistä voi päätellä, että hyvät perustelut loppuivat juuri.
https://yle.fi/a/74-20007634
Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
Virostakin katosi saksankielinen eliitti vasta neuvostomiehityksen myötä. Toki siellä ei mitään pakkoruotsin kaltaista systeemiä koskaan ennättänyt ollakaan. Herrat asuivat kartanoissaan ja työväestö oli sitten erikseen. En toki toivo vastaavaa kehityskulkua Suomen tilanteen korjaamiseksi, mutta tällä menolla koulutuspolitiikan juna on ajamassa suoraa päätä kallioleikkaukseen ja rääppeiden keräily se vasta kalliiksi tuleekin.pjl69 kirjoitti: ↑12.10.2023 12:40 Ruotsi on vanhan eliitin kieli ja siksi sen hätistäminen kielipolitiikasta ja suomalaisten elämästä on hankalampaa. Keksitään kaikenlaista venkoilua pakkoruotsin perusteluksi. Asiaan sotkeutuu myös muutosvastarintaa ja pelkoa. Meänkieli Ruotsissa ei ole vanhan eliitin kieli, ihan eri historiallinen tilanne.
-
- Viestit: 2544
- Liittynyt: 14.10.2013 20:18
Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.
751 kommenttia. Kävin ne nautinnolla läpi. Numerokommentit on jätetty kiitettävästi rauhaan pakkoruotsittajien osalta, koska niihin pitäisi vastata luvuilla ja lukuja pakkoruotsin puolesta ei ole olemassa.Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑12.10.2023 17:07https://yle.fi/a/74-20007634Perusteluissa vilisee sellaisiakin sanoja kuin kulttuuri ja identiteetti,
mistä voi päätellä, että hyvät perustelut loppuivat juuri.
Sanallisiin kommentteihin voi aina yrittää länkyttää vastaan jotain vaikka pakkouskonnosta paremman puutteessa. Kirjoittajaa ei haittaa vähääkään se, että sillä ei ole itse asian kanssa mitään tekemistä.