Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.10.2023 23:23

Kielten opiskelun lähtökohdan on oltava kielen aidossa tarpeessa ja/tai yksilön mielenkiinnossa - kyse ei saa olla halusta muovata toisten identiteettiä.

Näin kirjoittaa kieliverkoston julkaisussa eräs opetusneuvos nyt:

"Tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä ruotsin kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme, jopa kaksikielisyyteen yltäen."

https://www.kieliverkosto.fi/fi/journal ... itaidoista

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 12.10.2023 02:06

Mutta joskus voi myös leikitellä ajatuksella, että kielitaitoa pidettäisiin hyvinvoinnin rakentajana samaan tapaan, kuin vaikka liikuntaa. Kuinka moni meistä pyrkii liikkumaan vähintään puoli tuntia päivässä täysin oma-aloitteisesti? Kuinka moni rohkaisee jälkikasvuaan liikuntaharrastuksiin? Kuinka moni vähät välittää siitä, että liikunta ei ole ylioppilastutkinnon aine ja silti liikkuu?

Kyllä kai leikitellä voi jos ei parempaakaan tekemistä ole, mutta kyllä toi koni pahastii ontuu.


Ihan mielenkiinnon vuoksi pyydän lukijaa vilkaisemaan esimerkiksi joitain perusopetuksen liikunnan oppiaineen tavoitteita ja miettimään, miten liikunta ja kielten osaaminen vertautuisivat toisiinsa.

kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen (tavoite 1)
kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta (tavoite 5)
Ei mitenkään. Eri kielten opiskelun mainitseminenkin luokitellaan kiroiluksi. Kielipuolella yritetään torpata jopa englanti ja tilalle vääntää pakkoruotsia.

ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista (tavoite 9)
huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä (tavoite 11)
auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille (tavoite 12)

Olisiko siis mahdollista tehdä kielistä ihmisen kasvua tukeva oppiaine, jossa pääasia on se, että on vuorovaikutuksessa toisen kanssa ja osoittaa aitoa kiinnostusta ihmiseen, ei ainoastaan kieleen? Että monipuolinen kielitaito ja sen kehittäminen on hauska, mutta myös terve lisäys ihmisyyteen? Emme me tuosta ihanteesta kovin kaukana taida olla, ainakaan periaatteessa
Suomessa luetaan jo nyt kieliä keskimääräistä enemmän Euroopassa. Mikähän on tämän henkilön ongelma oikeasti?
Jatketaan vielä hiukan tämän henkilön viitoittamaa vertailua.
Voitaisiin vaikka säätää korkeushyppy pakolliseksi kaikille oppilaan omista edellytyksistä ja toiveista piittaamatta, ja katsoa sitten miten se vaikuttaisi lajin suosioon noin yleisesti.

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2023 07:14

Mitä jos kieltenopettajiamme velvoitettaisiin ajattelemaan, että

"tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä venäjän kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme..."

Olisiko ok?


NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2023 10:10

Miksi ihmeessä niin monen mielestä ruotsin vaatiminen suomalaisten ja uussuomalaisten identiteettiin olisi ongelmatonta?

Mistä tällainen vaatimus kumpuaa?

Pitäisikö meänkielen kuulua ruotsalaisten identiteettiin?

pjl69
Viestit: 642
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 12.10.2023 12:40

Ruotsi on vanhan eliitin kieli ja siksi sen hätistäminen kielipolitiikasta ja suomalaisten elämästä on hankalampaa. Keksitään kaikenlaista venkoilua pakkoruotsin perusteluksi. Asiaan sotkeutuu myös muutosvastarintaa ja pelkoa. Meänkieli Ruotsissa ei ole vanhan eliitin kieli, ihan eri historiallinen tilanne.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2185
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 12.10.2023 17:07

NRR kirjoitti: 11.10.2023 23:23

"Tulee vielä se aika, kun esimerkiksi me kotikieleltämme yksikieliset suomenkieliset uskallamme hyväksyä ruotsin kielen opiskelun ja osaamisen osaksi identiteettiämme, jopa kaksikielisyyteen yltäen."

https://www.kieliverkosto.fi/fi/journal ... itaidoista
Kyseessä siis opetusneuvos, jonka pomo on rasistisen kielipuolueen kiintiöministeri, opetusministeri Henriksson.
Miksi kirjoitat korostaen "kieltenopettajista",
kun syyllinen on ministeriön hallintohenkilö?

Virkamies, joka nuolee korkeimman pomonsa persettä...☣
-----

55 vuotta on tätä alunperin asiantuntijoiden lausunnot syrjäyttänyttä poliittista venkoilua jatkunut ja ruotsin suosio ja imago ovat suomenkielisten parissa heikommat kuin koskaan...
Perusteluissa vilisee sellaisiakin sanoja kuin kulttuuri ja identiteetti,
mistä voi päätellä, että hyvät perustelut loppuivat juuri
.


https://yle.fi/a/74-20007634

lpo
Viestit: 176
Liittynyt: 10.04.2016 10:57

Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja lpo » 12.10.2023 23:37

pjl69 kirjoitti: 12.10.2023 12:40 Ruotsi on vanhan eliitin kieli ja siksi sen hätistäminen kielipolitiikasta ja suomalaisten elämästä on hankalampaa. Keksitään kaikenlaista venkoilua pakkoruotsin perusteluksi. Asiaan sotkeutuu myös muutosvastarintaa ja pelkoa. Meänkieli Ruotsissa ei ole vanhan eliitin kieli, ihan eri historiallinen tilanne.
Virostakin katosi saksankielinen eliitti vasta neuvostomiehityksen myötä. Toki siellä ei mitään pakkoruotsin kaltaista systeemiä koskaan ennättänyt ollakaan. Herrat asuivat kartanoissaan ja työväestö oli sitten erikseen. En toki toivo vastaavaa kehityskulkua Suomen tilanteen korjaamiseksi, mutta tällä menolla koulutuspolitiikan juna on ajamassa suoraa päätä kallioleikkaukseen ja rääppeiden keräily se vasta kalliiksi tuleekin.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Kieltenopettajat ovat eksyneet pedagogiikasta identiteettien manipulointiin.

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 13.10.2023 07:24

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 12.10.2023 17:07
Perusteluissa vilisee sellaisiakin sanoja kuin kulttuuri ja identiteetti,
mistä voi päätellä, että hyvät perustelut loppuivat juuri
.
https://yle.fi/a/74-20007634
751 kommenttia. Kävin ne nautinnolla läpi. Numerokommentit on jätetty kiitettävästi rauhaan pakkoruotsittajien osalta, koska niihin pitäisi vastata luvuilla ja lukuja pakkoruotsin puolesta ei ole olemassa.
Sanallisiin kommentteihin voi aina yrittää länkyttää vastaan jotain vaikka pakkouskonnosta paremman puutteessa. Kirjoittajaa ei haittaa vähääkään se, että sillä ei ole itse asian kanssa mitään tekemistä.

Vastaa Viestiin