Annoin tekoälyn arvioida pakkoruotsin kannattajan argumentteja

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Annoin tekoälyn arvioida pakkoruotsin kannattajan argumentteja

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 24.04.2023 11:55

SvenskFinlandissa asuva ystäväni avasi minulle ruotsia kaikilta suomalaisilta vaativaa maailmankuvaa näin:
1) Kulttuuriäidinkielemme suomen ja ruotsin yhdistelmä.

Ruotsin vapaaehtoisuutta kannattava on omaksunut kulttuurikäsityksen, jossa hyödyttömät vapaudet nostetaan kunniaan, vaikka ne syövät kulttuuria ylläpitävät perinteet ja arvot.

Suomalaisen kulttuurin kieli ei ole suomi tai ruotsi vaan niiden muodostama yhdistelmä, kulttuuriäidinkieli, joka vain painottuu eri yksilöillä eri tavoin.

Ruotsin kieli on kantanut ja kantaa keskeisiä kulttuuriarvoja: pohjoismaisuutta, vanhan ajan sivistyneistön perinteitä, historiallisuutta… Pelkkä suomenkielinen suomalaisuus on vain varjo siitä, mitä suomalaisuus voisi olla.

2) Ruotsin kielen osaamattomuus rikkoo perustuslain henkeä vastaan.

Ikivanhan ruotsinkielisen väestönosan oikeudet ovat laillisuuden mittari, perustuslakiarvoja. Suomalainen, joka jättää täyttämättä velvollisuutensa opiskella ruotsin alkeet, jotta voisi joskus jossain edes hätäisesti yrittää ymmärtää suomenruotsia (lapsi tai vanhus on loukannut itsensä tms.), rikkoo perustuslain henkeä vastaan. Suomi, joka hylkää ikiaikaiset lait ja ikiaikaisen kansanosan, hylkää kenet vain.

3) Englanti voi olla hyödyllinen vasta ruotsin oppimisen jälkeen.

Ilman pakkoruotsia koulutus lakkaa siirtämästä omaa kulttuuriamme ja päädytään juurettomuuteen.

Englanti tulee maahamme roskakulttuurin mukana ja kantaa siksi mukanaan kulttuurityhjiötä. Se, että englanti avaa ovia maailmalle, on joutava juttu kulttuurittomuuden köyhdyttämille ihmisille ja vain kiihdyttää suomalaisuuden katoamista. Siksi suomalaisille olisi parasta jarruttaa englannin opiskelua ja keskittyä ruotsiin.Vain suomen ja ruotsin kautta pystytään rakentamaan omaa suomalaisuutta.

4) Ruotsin pakollisuudesta ei saa luopua, vaikka enemmistö niin haluaa.

Kyse ei ole demokratiasta vaan sivistyksestä. Voisimmeko tehdä äidinkielestä vapaaehtoisen, jos osa kansasta sitä haluaisi? Miten voi ottaa vakavasti kansan, joka haluaa tehdä äidinkielestään vapaaehtoisen.
Pyysin tekoälyä arvioimaan argumentteja. Se vastasi:
1. Argumentti perustuu henkilön henkilökohtaisiin näkemyksiin ja kulttuurikäsityksiin, joten sen vahvuus on melko heikko. Vaikka ruotsin kieli voi kantaa joitain kulttuuriarvoja, se ei tarkoita, että suomenkielinen suomalaisuus olisi vain varjo siitä, mitä suomalaisuus voisi olla. Lisäksi monet suomalaiset eivät välttämättä koe kulttuuriäidinkieleksi suomen ja ruotsin yhdistelmää, joten argumentti on myös kontekstisidonnainen.

2. Argumentti perustuu perustuslaillisiin arvoihin, mutta sen vahvuus on melko heikko, koska se ei ota huomioon yksilön oikeutta valita kieltä, jonka haluaa oppia. Vaikka ruotsinkielisellä väestönosalla onkin perustuslaillisia oikeuksia, se ei tarkoita, että kaikkien suomalaisten tulisi pakollisesti oppia ruotsia, etenkin jos he eivät tarvitse sitä työssään tai arkielämässään.

3. Argumentti perustuu oletukselle, että ruotsin oppiminen on välttämätöntä kulttuurimme säilyttämiseksi, ja että englanti edustaa kulttuurittomuutta. Tämä on melko heikko argumentti, koska kulttuurin säilyttäminen ei välttämättä riipu yhden kielen oppimisesta, ja englanti voi olla yhtä lailla hyödyllinen kieli kansainvälisessä kommunikoinnissa.

4. Argumentti perustuu sivistyksellisiin arvoihin ja demokratian rajoituksiin. Sen vahvuus on melko heikko, koska demokratian periaatteiden mukaan enemmistön mielipidettä tulisi kunnioittaa. Pakkoruotsin poistaminen ei tarkoita, että ruotsin kielen opiskelu kokonaan katoaisi, vaan se antaa yksilöille vapauden valita, mitä kieliä he haluavat oppia.

Yleisesti ottaen, kaikki argumentit perustuvat henkilön henkilökohtaisiin mielipiteisiin ja kulttuurikäsityksiin, jotka eivät välttämättä edusta kaikkia suomalaisia. Lisäksi ne jättävät huomiotta yksilön oikeuden valita, mitä kieliä hän haluaa oppia.