A-M H: Pääministeri kärsii eniten itse siitä että ei puhu ruotsia

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

A-M H: Pääministeri kärsii eniten itse siitä että ei puhu ruotsia

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 27.03.2023 12:23

https://svenska.yle.fi/a/7-10031026

En ryhdy tätä kääntämään paitsi tuon loppupätkän annan kääntäjän selvitettäväksi.

”Det underlättar för en minister om hon talar svenska”

Statsminister Sanna Marin (SDP) har sagt att hon har en hög tröskel för att tala svenska.

Traditionellt har de socialdemokratiska partiledarna gärna talat svenska, men det gör inte Sanna Marin. Hur problematisk är statsministerns ovilja att tala svenska?

– Hon har själv sagt att hon är ledsen över att hon inte kan svenska eller inte kan språket så bra att hon vill tala svenska. Jag tror att hon menar vad hon säger. Det är klart att det underlättar, oberoende av vilken ministerpost man sitter på, att man talar och kan förstå svenska. Men det är hennes sak att röja utrymme i sin kalender för att i framtiden fördjupa sina kunskaper i svenska.

Är det alltså ett problem att statsminister inte talar svenska?

– Inte är det ett problem, men jag tror att hon själv lider av det mest. I Finland har vi två nationalspråk och det är till fördel om statsministern kan svenska.

"Ministeriä helpottaa, jos hän puhuu ruotsia"

Pääministeri Sanna Marin (SDP) on sanonut, että hänellä on korkea kynnys puhua ruotsia.

Perinteisesti sosiaalidemokraattisten puolueiden johtajat ovat tykänneet puhua ruotsia, mutta Sanna Marin ei. Kuinka ongelmallista on pääministerin haluttomuus puhua ruotsia?

– Hän itse on sanonut olevansa pahoillaan, ettei osaa ruotsia tai osaa kieltä niin hyvin, että haluaa puhua ruotsia. Luulen, että hän tarkoittaa mitä sanoo. On selvää, että ruotsin kielen puhuminen ja ymmärtäminen helpottavat riippumatta siitä, missä ministerivirassa olet. Mutta hänen asiansa raivata tilaa kalenteristaan ​​syventääkseen ruotsin kielen taitoaan tulevaisuudessa.

Onko siis ongelma, että pääministeri ei puhu ruotsia?

- Se ei ole ongelma, mutta luulen, että hän itse kärsii siitä eniten. Suomessa meillä on kaksi kansalliskieltä ja on meille eduksi, jos pääministeri osaa ruotsia.
https://svenska.yle.fi/a/7-696602
Tässä uutinen kymmenen vuoden takaa.
Sosoiaalidemokraattien kannattajista oli pakkoruotsin kannalla peräti 22%.

Onkohan taloustutkimus saanut sittemmin toimeksiantoja?

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: A-M H: Pääministeri kärsii eniten itse siitä että ei puhu ruotsia

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 27.03.2023 23:42

https://www.hbl.fi/artikel/711cef82-064 ... 48fbf6d973

Tässä otsikot, eli tärkein anti ruotsinkielisestä vaalikeskustelusta.
Inte ord på svenska av Riikka Purra i Svenska Yles tvåspråkiga valdebatt

Frågor om skola, ekonomi, arbetsmarknad och skog ger klara skillnader mellan de nio partiledarna. En av de finskspråkiga partiledarna har blivit mycket bättre på svenska på sistone – en positiv signal i Svenska Yles tvåspråkiga valdebatt.
Riikka Purra taisi näyttää verbaalista keskaria tälle tärkeyttään ähkyvälle suruporukalle.
Kumpikohan on surujen skaalalla suurempi rikollinen, se joka ei käytä kun ei osaa, vai se joka osaa, mutta ei käytä?

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: A-M H: Pääministeri kärsii eniten itse siitä että ei puhu ruotsia

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.03.2023 00:52

Hillevi Henanen kirjoitti: 27.03.2023 23:42 https://www.hbl.fi/artikel/711cef82-064 ... 48fbf6d973

Tässä otsikot, eli tärkein anti ruotsinkielisestä vaalikeskustelusta.
Inte ord på svenska av Riikka Purra i Svenska Yles tvåspråkiga valdebatt

Frågor om skola, ekonomi, arbetsmarknad och skog ger klara skillnader mellan de nio partiledarna. En av de finskspråkiga partiledarna har blivit mycket bättre på svenska på sistone – en positiv signal i Svenska Yles tvåspråkiga valdebatt.
Riikka Purra taisi näyttää verbaalista keskaria tälle tärkeyttään ähkyvälle suruporukalle.
Kumpikohan on surujen skaalalla suurempi rikollinen, se joka ei käytä kun ei osaa, vai se joka osaa, mutta ei käytä?
Aikamoista narsismia...

Sinänsä suomenruotsalaisten kollektiivisesta narsismista ei olisi niin paljon harmia, ellei suomenkielinen eliitti jatkuvasti ruokkisi sitä.

Kun narsismia koko ajan ruokitaan, sen ruokahalu vain kasvaa..

Päättymätön noidankehä.

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: A-M H: Pääministeri kärsii eniten itse siitä että ei puhu ruotsia

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 28.03.2023 13:31

On se kyllä melko säälittävää kun surut kuvittelevat että oikeat ruotsalaiset henkeään pidätellet seuraavat koko ajan heidän edesottamuksiaan. Katkera totuushan on, että heitä ei edes mainita ruotsinkielisten oppikirjoissa, ja monta vuotta piti vääntää ja jopa Ruotsin Riksdagin ihan "tutkimuksia" teettää asian tiimoilta ennen kuin surut lopulta jättivät Riksdagin rauhaan vähemmistöasiasta. Eihän niillä tietenkään omaa kieltä ollut vaatimuksen tueksi, mutta muuten niin häikäisevä historia ja omaleimainen kulttuuri (omasta mielestään) olisi ehdottomasti pitänyt palkita tälläisella heille räätälöidyllä erikoisasemalla (rahoineen).

Vastaa Viestiin