Voi olla, että pakkoruotsin purkaminen edellyttää koulun isompaa uudistusta
Lähetetty: 25.03.2023 10:10
Aamuinen twitterkeskustelu ruotsinopen kanssa:
Miksi kieltenopet eivät edes keskustele ruotsin pakollisuuden ongelmista? Porukassa on niin kiihkeitä kollegoja, että he huutaen estävät keskustelut myös opehuoneessa. Tietysti pakkoruotsin tunnit on varma tulonlähde - mutta tosi epäeettinen oppilaitten kannalta. Missä debatti?
Minä keskustelen, mutta opetan myös englantia ja saksaa. En voi toisten opettajien käytökselle mitään, mutta tuon oman kantani esille aina kun se on mahdollista. En juuri kohtaa vastustusta. Nykymeno on resurssien hukkaa, myös oppilaiden.
Nyt B1-kielen tekeminen valinnaiseksi on mahdotonta siksi, etteivät kaikki alakoulut pysty tarjoamaan kolmea valinnaiskieltä (sa, ra, es) ruotsin rinnalle. Tämä esitettäisiin tasa-arvon ja peruskoulun idean vastaisena. Juuri siksi RKP:llä oli kiire saada ruotsi alakouluun 2012.
Minä kannatan pakkoruotsin poistamista. Kielitaidosta on kuitenkin aina hyötyä, joten tilalla voisi olla pakollinen B1-kieli, jonka saisi itse valita. Etäopetuksella taattaisiin riittävän isot aloitusryhmät eri kouluista ja kunnista kokoamalla.
Ongelma: B1-ruotsi varhaistettiin alakouluun (vain RKP vaati, Kataisen hallitus myöntyi vastoin tuntijakotyöryhmän näkemystä 2012). Suomen kaikkiin alakouluihin ei saada vaihtoehtotarjontaa. Etäopetusta ei tulla hyväksymään vuosiin.
Ratkaisu: B1-ruotsi vapaaehtoiseksi ja
yläkoulussa alkava B2 yhteiseksi?
Vois toimia, kunhan ruotsi ei olisi pakollinen.
Etäopetuksen hyväksyminen vaatii asennemuutoksen. Se tapahtuisi tietenkin kouluaikaan koululuokassa, oppilaita ohjaamassa voisi olla koulunkäynninohjaaja.
Olen samaa mieltä, mutta opettajien edunvalvonta ei ikinä suostu jakamaan kieltenopettajien tunteja ohjaajille. Mahdollinen asetelma on, että jonkin kielen pätevä opettaja ohjaa läsnäolevana etäopetusta seuraavaa ryhmää kielessä, jota ei itse opeta.
Mutta edes kokeiluja pk-puolella ei ole vielä. Hidasta...
Sinuunko ei suhtauduta aggressiivisesti, jos kieltenopettajien seurueessa otat esille pakkoruotsin vaihtamisen valinnaiseen kieleen? Minkälaista palautetta saat?
Itse asiassa ei. Pakkoruotsia perustellaan Suomen kaksikielisyydellä ja yleissivistyksellä, mutta vedän hihasta kortin: eikö olisi mukavampi opettaa motivoituneempia oppilaita ja päästä ehkä jopa vähän syvemmälle osaamisessa kuin mitä nyt. Aika harva vastustaa ajatusta.
Vanha totuus pätee yhä: mikään ei muutu, jos mikään ei muutu. Oikeastiko opetkin haluavat tahkota ruotsia päihin, joihin se ei voi upota motivaation totaalisen puuttumisen vuoksi?
Hyvä kysymys. Valitettavasti aineenopettajasysteemi yleissivistävällä puolella näyttää olevan aikansa elänyt. Enemmän puolustetaan omia tunteja ja oman ryhmän etuja kuin oppilaiden oikeutta hyvään opiskeluun. Opettajien pätevyyttä tulisi laajentaa...
Ehdottomasti!
Näen, että olemme kieltenopetuksen uusimisessa sidoksissa suurempaan muutokseen opetuksessa: Ehkä jatkossa ei enää opetettaisi ensisijaisesti oppiaineita, oppikirjoja, oppimääriä - vaan oppilaita.
Ideaalitilanne!
Miksi kieltenopet eivät edes keskustele ruotsin pakollisuuden ongelmista? Porukassa on niin kiihkeitä kollegoja, että he huutaen estävät keskustelut myös opehuoneessa. Tietysti pakkoruotsin tunnit on varma tulonlähde - mutta tosi epäeettinen oppilaitten kannalta. Missä debatti?
Minä keskustelen, mutta opetan myös englantia ja saksaa. En voi toisten opettajien käytökselle mitään, mutta tuon oman kantani esille aina kun se on mahdollista. En juuri kohtaa vastustusta. Nykymeno on resurssien hukkaa, myös oppilaiden.
Nyt B1-kielen tekeminen valinnaiseksi on mahdotonta siksi, etteivät kaikki alakoulut pysty tarjoamaan kolmea valinnaiskieltä (sa, ra, es) ruotsin rinnalle. Tämä esitettäisiin tasa-arvon ja peruskoulun idean vastaisena. Juuri siksi RKP:llä oli kiire saada ruotsi alakouluun 2012.
Minä kannatan pakkoruotsin poistamista. Kielitaidosta on kuitenkin aina hyötyä, joten tilalla voisi olla pakollinen B1-kieli, jonka saisi itse valita. Etäopetuksella taattaisiin riittävän isot aloitusryhmät eri kouluista ja kunnista kokoamalla.
Ongelma: B1-ruotsi varhaistettiin alakouluun (vain RKP vaati, Kataisen hallitus myöntyi vastoin tuntijakotyöryhmän näkemystä 2012). Suomen kaikkiin alakouluihin ei saada vaihtoehtotarjontaa. Etäopetusta ei tulla hyväksymään vuosiin.
Ratkaisu: B1-ruotsi vapaaehtoiseksi ja
yläkoulussa alkava B2 yhteiseksi?
Vois toimia, kunhan ruotsi ei olisi pakollinen.
Etäopetuksen hyväksyminen vaatii asennemuutoksen. Se tapahtuisi tietenkin kouluaikaan koululuokassa, oppilaita ohjaamassa voisi olla koulunkäynninohjaaja.
Olen samaa mieltä, mutta opettajien edunvalvonta ei ikinä suostu jakamaan kieltenopettajien tunteja ohjaajille. Mahdollinen asetelma on, että jonkin kielen pätevä opettaja ohjaa läsnäolevana etäopetusta seuraavaa ryhmää kielessä, jota ei itse opeta.
Mutta edes kokeiluja pk-puolella ei ole vielä. Hidasta...
Sinuunko ei suhtauduta aggressiivisesti, jos kieltenopettajien seurueessa otat esille pakkoruotsin vaihtamisen valinnaiseen kieleen? Minkälaista palautetta saat?
Itse asiassa ei. Pakkoruotsia perustellaan Suomen kaksikielisyydellä ja yleissivistyksellä, mutta vedän hihasta kortin: eikö olisi mukavampi opettaa motivoituneempia oppilaita ja päästä ehkä jopa vähän syvemmälle osaamisessa kuin mitä nyt. Aika harva vastustaa ajatusta.
Vanha totuus pätee yhä: mikään ei muutu, jos mikään ei muutu. Oikeastiko opetkin haluavat tahkota ruotsia päihin, joihin se ei voi upota motivaation totaalisen puuttumisen vuoksi?
Hyvä kysymys. Valitettavasti aineenopettajasysteemi yleissivistävällä puolella näyttää olevan aikansa elänyt. Enemmän puolustetaan omia tunteja ja oman ryhmän etuja kuin oppilaiden oikeutta hyvään opiskeluun. Opettajien pätevyyttä tulisi laajentaa...
Ehdottomasti!
Näen, että olemme kieltenopetuksen uusimisessa sidoksissa suurempaan muutokseen opetuksessa: Ehkä jatkossa ei enää opetettaisi ensisijaisesti oppiaineita, oppikirjoja, oppimääriä - vaan oppilaita.
Ideaalitilanne!