Sivu 1/1

Mikä on ruotsinkielisten koulujen oppilaiden suomen kielen osaamisen taso ysillä?

Lähetetty: 20.03.2023 13:15
Kirjoittaja NRR
Kysyin tekoälyltä, se ei tiennyt:
Valitettavasti minulla ei ole tarkkaa tietoa Suomen ruotsinkielisten koulujen oppilaiden suomen kielen osaamisen tasosta yhdeksännellä luokalla. Tämä johtuu siitä, että en pysty löytämään ajantasaista tilastotietoa aiheesta.

Kuitenkin yleisesti ottaen, koulutusjärjestelmämme pyrkii varmistamaan, että kaikki oppilaat oppivat sekä suomen että ruotsin kielen hyvin. Suomi ja ruotsi ovat Suomen viralliset kielet, ja molemmat ovat pakollisia oppiaineita koulussa.
Tietääkö kukaan?

Re: Mikä on ruotsinkielisten koulujen oppilaiden suomen kielen osaamisen taso ysillä?

Lähetetty: 21.03.2023 15:00
Kirjoittaja SJONS
Karvi teki viime vai toissa vuonna tutkimuksen ruotsinkielisten suomen kielen osaamistasoista. Muistini mukaan yksikielisillä Pohjanmaan alueilla suomen kielen osaaminen oli heikkoa. Edistystä ei tapahtunut koko yläasteen aikana. Karvin sivuilta joku vamaan löytää tuon tutkimuksen!

Re: Mikä on ruotsinkielisten koulujen oppilaiden suomen kielen osaamisen taso ysillä?

Lähetetty: 21.03.2023 15:40
Kirjoittaja Hillevi Henanen

Re: Mikä on ruotsinkielisten koulujen oppilaiden suomen kielen osaamisen taso ysillä?

Lähetetty: 21.03.2023 15:54
Kirjoittaja Hillevi Henanen
Tulkitsemistehtävät

Oppimäärässä finska suomenkielisten kuntien koulujen ja ruotsinkielisten kuntien koulujen tuloksissa erot olivat selkeitä. Parhaat tulokset olivat Etelä-Suomen suomenkielisissä ja kaksikielisissä kunnissa sijaitsevissa kouluissa. Hyvän osaamisen tasoon ylsi huomattavasti suurempi osuus oppilaista suomenkielisistä kunnista (alle 10 prosenttia ruotsinkielisiä) verrattuna kansalliseen tulokseen. Mofi-oppimäärässä on erinomainen tulos ja erot eri kuntaprofiilien välillä olivat pienet.

Kirjallinen tuottaminen

Oppilaiden kirjoitustaito on heikentynyt sitten edellisen suomi toisena kielenä -arvioinnin, joka tehtiin vuonna 2009. Oppimäärässä finska ylsi 40 prosenttia oppilaista vuonna 2009 hyvän osaamisen tasolle, kun taas vuonna 2021 vastaava prosenttiluku oli 19. Ero oppimäärässä mofi oli vielä suurempi. Vuonna 2009 ylsi 69 prosenttia oppilaista hyvän osaamisen tasolle, vuonna 2021 32 prosenttia.