#7
Lukematon viesti
Kirjoittaja Sees » 17.10.2010 14:43
Opettaja-lehdessä 41/2010 haastatellaan pääministeriä, joka ei lämpene uudistukselle. Tokko siis uusi tuntijako menee läpi.
Tuntijakouudistuksen palikat ovat pahasti sekaisin. Yksi asia näyttää olevan päivä päivältä selkeämpi: työryhmän esitykset eivät tule menemään sellaisenaan läpi.
Pääministeri Mari Kiviniemi sanoo keskustan olevan valmis hallitusohjelman mukaiseen uudistukseen, muun muassa vahvistamaan taito- ja taideaineiden opetusta. Sen sijaan isompi remontti on syytä siirtää seuraavalle vaalikaudelle.
– Tuntijakouudistusta pohtinut työryhmä oli hyvin erimielinen. Isolla uudistuksella ei ole etenemisen mahdollisuuksia. Työryhmän esityksessä on monta epävarmaa kohtaa, muun muassa valinnaisuuden toteutuminen käytännössä, eriarvoistumiskehitys ja uudistuksen kustannukset.
Pääministeri on huolissaan myös oppilaiden ja opettajien jaksamisesta. Kiviniemi sanoo keskustan kyseenalaistavan sen, onko perusopetuksessa koulutusjärjestelmämme ensisijainen reformin tarve, onhan peruskoulumme saanut kansainvälistä tunnustusta.
Tiukan talouden aikana on tarkasti pohdittava, mikä koulutuksen osa-alue kipeimmin kaipaa uudistusta.
– Peruskoulussa on ongelmia kouluviihtyvyydessä, oppimisympäristön turvallisuudessa sekä kiireisissä ja pitkissä päivissä. Työryhmän esitys ei vastaa näihin asioihin.
Suuria puutteita
Kiviniemi sanoo esityksen valmistuneen nopeassa aikataulussa. Hyvään ja perusteelliseen lainvalmistelutyöhön tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
– Laaja yhteiskunnallinen keskustelu jäi käymättä.
Pääministeri tähdentää, että monet keskeiset opetusalan asiantuntijatahot – esimerkiksi OAJ, Kuntaliitto ja Elinkeinoelämän keskusliitto – suhtautuvat selkeän varauksellisesti työryhmän esityksiin. Yli 200 lausunnon yhteenvedossa todetaan, että esitysten vaikutusten arvioinnissa on suuria puutteita.
– Esityksessä ei ole varmistettu erilaisten kuntien ja koulujen voimavaroja uudistuksen toteuttamiseen. Siinä ei ole varmistettu opettajankoulutuksen vastaavuutta ja ajanmukaisuutta uudistuksen sisältöihin verrattuna. Työryhmän esityksessä ei ole selvitetty uudistuksen vaikutuksia oppilaiden koulupäivään, lasten ja nuorten jaksamiseen, jatko-opintomahdollisuuksiin eikä toisen asteen koulutussisältöihin.
Keskusta kannattaa pitkäjänteistä ja harkittua perusopetuksen kehittämistä.
– Puolue on hallitusohjelman mukaisesti valmis taito- ja taideaineiden – musiikin, kuvataiteen, kotitalouden, käsitöiden ja liikunnan – lisäämiseen, mikä antaa tilaa luovuudelle ja erilaisten oppijoiden vahvuuksien kehittämiselle.
Keskusta kannattaa yhdenvertaista peruskoulua, jossa alueiden, koulujen ja oppilaiden välinen tasa-arvo toteutuu.
– Olemme huolissamme siitä, että kaikki pysyvät mukana ja pärjäävät. Koulutusjärjestelmämme ei saa suosia vain huippuja. Eriarvoistuminen ei saa tapahtua peruskoulussa, vaan meidän pitää kiinnittää huomioita heikommin pärjääviin, Mari Kiviniemi muistuttaa.