Sivu 1/1

Koulukeskustelun kaksinaismoralismi: vaaditaan tulevaisuustaitoja, muttei myönnetä pakkoruotsin edustavan menneisyyttä

Lähetetty: 17.02.2023 11:09
Kirjoittaja NRR
Moni kasvatustieteen asiantuntija on halunnut paheksua vanhempien halua ratkaista koulujen ongelmia (laskevat tulokset, häirintä, väkivalta, työntekijöiden uupumus) vahvistamalla perustaitoja ja rauhoittamalla oppimisympäristöä perinteisin keinoin.

Ok. Tutkimukselta odotetaan nyt vaihtoehtoja.

Tulevaisuustaidot ok.
Tulevaisuustaidot:
- mielikuvitus
- käsitys kompleksisuudesta: säännöt ja niiden muutokset
- ymmärrys menneen, nykyisen ja tulevan nivoutumisesta yhteen
- kriittinen ajattelu
- luova ajattelu
- vastuunotto
- epävarmuuden hyväksyminen
- itse-& arvoreflektio

Mutta puhe tulevaisuustaidoista koulutuksen tavoitteena ei ole ihan uskottavaa, kun alan tutkijat eivät itse ole lainkaan tohtineet nostaa keskusteluun esimerkiksi sitä, että pakkoruotsi on outo historiallinen jäänne kouluissamme ja että lapsiamme ympäröivät jatkossa tulkkikoneet & tekoäly ja tämä pitäisi huomioida monikielistyvän nuorison kieltenopiskelussa...

Re: Koulukeskustelun kaksinaismoralismi: vaaditaan tulevaisuustaitoja, muttei myönnetä pakkoruotsin edustavan menneisyyt

Lähetetty: 19.02.2023 10:15
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
NRR kirjoitti: 17.02.2023 11:09 Moni kasvatustieteen asiantuntija on halunnut paheksua vanhempien halua ratkaista koulujen ongelmia (laskevat tulokset, häirintä, väkivalta, työntekijöiden uupumus) vahvistamalla perustaitoja ja rauhoittamalla oppimisympäristöä perinteisin keinoin.

Ok. Tutkimukselta odotetaan nyt vaihtoehtoja.

Tulevaisuustaidot ok.
Tulevaisuustaidot:
- mielikuvitus
- käsitys kompleksisuudesta: säännöt ja niiden muutokset
- ymmärrys menneen, nykyisen ja tulevan nivoutumisesta yhteen
- kriittinen ajattelu
- luova ajattelu
- vastuunotto
- epävarmuuden hyväksyminen
- itse-& arvoreflektio

Mutta puhe tulevaisuustaidoista koulutuksen tavoitteena ei ole ihan uskottavaa, kun alan tutkijat eivät itse ole lainkaan tohtineet nostaa keskusteluun esimerkiksi sitä, että pakkoruotsi on outo historiallinen jäänne kouluissamme ja että lapsiamme ympäröivät jatkossa tulkkikoneet & tekoäly ja tämä pitäisi huomioida monikielistyvän nuorison kieltenopiskelussa...
Kielipolitiikka on täynnä tätä kaksoisstandardia.

"5% on sekä erityistukea tarvitseva vähemmistö että
puolet väestöstä" keinotekoisen kaksikielisyysjärjestelmän vallitessa.

Nämä mätäpaiseet pitää puhkaista, mutta kuten koulutuspoliittisesta keskustelusta huomataan, sensuuria vaaditaan kovaan ääneen...