Koulukeskustelun kaksinaismoralismi: vaaditaan tulevaisuustaitoja, muttei myönnetä pakkoruotsin edustavan menneisyyttä
Lähetetty: 17.02.2023 11:09
Moni kasvatustieteen asiantuntija on halunnut paheksua vanhempien halua ratkaista koulujen ongelmia (laskevat tulokset, häirintä, väkivalta, työntekijöiden uupumus) vahvistamalla perustaitoja ja rauhoittamalla oppimisympäristöä perinteisin keinoin.
Ok. Tutkimukselta odotetaan nyt vaihtoehtoja.
Tulevaisuustaidot ok.
Mutta puhe tulevaisuustaidoista koulutuksen tavoitteena ei ole ihan uskottavaa, kun alan tutkijat eivät itse ole lainkaan tohtineet nostaa keskusteluun esimerkiksi sitä, että pakkoruotsi on outo historiallinen jäänne kouluissamme ja että lapsiamme ympäröivät jatkossa tulkkikoneet & tekoäly ja tämä pitäisi huomioida monikielistyvän nuorison kieltenopiskelussa...
Ok. Tutkimukselta odotetaan nyt vaihtoehtoja.
Tulevaisuustaidot ok.
Tulevaisuustaidot:
- mielikuvitus
- käsitys kompleksisuudesta: säännöt ja niiden muutokset
- ymmärrys menneen, nykyisen ja tulevan nivoutumisesta yhteen
- kriittinen ajattelu
- luova ajattelu
- vastuunotto
- epävarmuuden hyväksyminen
- itse-& arvoreflektio
Mutta puhe tulevaisuustaidoista koulutuksen tavoitteena ei ole ihan uskottavaa, kun alan tutkijat eivät itse ole lainkaan tohtineet nostaa keskusteluun esimerkiksi sitä, että pakkoruotsi on outo historiallinen jäänne kouluissamme ja että lapsiamme ympäröivät jatkossa tulkkikoneet & tekoäly ja tämä pitäisi huomioida monikielistyvän nuorison kieltenopiskelussa...