Koulukeskustelun kaksinaismoralismi: vaaditaan tulevaisuustaitoja, muttei myönnetä pakkoruotsin edustavan menneisyyttä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Koulukeskustelun kaksinaismoralismi: vaaditaan tulevaisuustaitoja, muttei myönnetä pakkoruotsin edustavan menneisyyttä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.02.2023 11:09

Moni kasvatustieteen asiantuntija on halunnut paheksua vanhempien halua ratkaista koulujen ongelmia (laskevat tulokset, häirintä, väkivalta, työntekijöiden uupumus) vahvistamalla perustaitoja ja rauhoittamalla oppimisympäristöä perinteisin keinoin.

Ok. Tutkimukselta odotetaan nyt vaihtoehtoja.

Tulevaisuustaidot ok.
Tulevaisuustaidot:
- mielikuvitus
- käsitys kompleksisuudesta: säännöt ja niiden muutokset
- ymmärrys menneen, nykyisen ja tulevan nivoutumisesta yhteen
- kriittinen ajattelu
- luova ajattelu
- vastuunotto
- epävarmuuden hyväksyminen
- itse-& arvoreflektio

Mutta puhe tulevaisuustaidoista koulutuksen tavoitteena ei ole ihan uskottavaa, kun alan tutkijat eivät itse ole lainkaan tohtineet nostaa keskusteluun esimerkiksi sitä, että pakkoruotsi on outo historiallinen jäänne kouluissamme ja että lapsiamme ympäröivät jatkossa tulkkikoneet & tekoäly ja tämä pitäisi huomioida monikielistyvän nuorison kieltenopiskelussa...

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Koulukeskustelun kaksinaismoralismi: vaaditaan tulevaisuustaitoja, muttei myönnetä pakkoruotsin edustavan menneisyyt

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 19.02.2023 10:15

NRR kirjoitti: 17.02.2023 11:09 Moni kasvatustieteen asiantuntija on halunnut paheksua vanhempien halua ratkaista koulujen ongelmia (laskevat tulokset, häirintä, väkivalta, työntekijöiden uupumus) vahvistamalla perustaitoja ja rauhoittamalla oppimisympäristöä perinteisin keinoin.

Ok. Tutkimukselta odotetaan nyt vaihtoehtoja.

Tulevaisuustaidot ok.
Tulevaisuustaidot:
- mielikuvitus
- käsitys kompleksisuudesta: säännöt ja niiden muutokset
- ymmärrys menneen, nykyisen ja tulevan nivoutumisesta yhteen
- kriittinen ajattelu
- luova ajattelu
- vastuunotto
- epävarmuuden hyväksyminen
- itse-& arvoreflektio

Mutta puhe tulevaisuustaidoista koulutuksen tavoitteena ei ole ihan uskottavaa, kun alan tutkijat eivät itse ole lainkaan tohtineet nostaa keskusteluun esimerkiksi sitä, että pakkoruotsi on outo historiallinen jäänne kouluissamme ja että lapsiamme ympäröivät jatkossa tulkkikoneet & tekoäly ja tämä pitäisi huomioida monikielistyvän nuorison kieltenopiskelussa...
Kielipolitiikka on täynnä tätä kaksoisstandardia.

"5% on sekä erityistukea tarvitseva vähemmistö että
puolet väestöstä" keinotekoisen kaksikielisyysjärjestelmän vallitessa.

Nämä mätäpaiseet pitää puhkaista, mutta kuten koulutuspoliittisesta keskustelusta huomataan, sensuuria vaaditaan kovaan ääneen...

Vastaa Viestiin