Tiivistelmä
Peruskoulu
Erityisluokat on palautettava.
Tasoryhmät otettava käyttöön, mikäli oppilaiden osaamisessa on merkittäviä eroja.
Maahanmuuttajat tavallisiin luokkiin vasta, kun kielitaito on riittävä.
Puhelimille käyttökielto oppitunneilla. Puhelimet pysyvät repussa koko koulupäivän.
Kaikille oppilaille kirjat ja muut tarvittavat välineet.
Digi ei saa olla itsetarkoitus.
Vähemmän pelillisyyttä. [Minä:? Eihän sitä paljoa olekaan...]
Kirjoittamista ja lukemista oppii vain kirjoittamalla ja lukemalla.
Jokaisen pitää osata lukea ja kirjoittaa siirtyessään kolmannelle luokalle.
Nelosia tarvittaessa...
Peruskoulusta ei saa päästää pois oppilaita, jotka eivät ole saavuttaneet vaadittavaa perusosaamista.
Erityisesti poikien oppimistuloksiin ja syrjäytymiskehitykseen puututtava. Miesmalleja ja poikien ymmärtämistä lisää mukaan koulumaailmaan. Erityisesti pojat kaipaavat rajoja.
Kiusaaja vaihtaa koulua, ei kiusattu.
Opettajille on taattava työrauha, jotta he voivat keskittyä perustyöhönsä, opettamiseen. --- kehittämishankkeet on pidettävä järkevissä mittasuhteissa.
Peruskoulun suuria opetusryhmiä tulee pienentää. Pienryhmiä lisää.
Kuunnellaan opettajia.
Lisää panostuksia matematiikan ja äidinkielen opetukseen.
Lisää liikkumista lapsille ja välitunnit tehokkaiksi.
Ruotsin kieli vapaaehtoiseksi. Kukin saa itse päättää, mitä kieliä lukee.
Säilytetään lähikoulut ja arvostetaan pientä.
Harrastuksia koulupäivän perään koululla järjestettäväksi.
Ammatillinen koulutus
Lähiopetustunteja on välttämätöntä lisätä.
Koulutusohjelmien pituutta on tarkasteltava. Saisiko kaksivuotisella koululla parempia tuloksia?
Koulupudokkuuteen puututtava paljon voimakkaammin.
Minne koulutetaan, kuinka paljon, millä alueilla – nämä pitää määrittää tarpeiden ja tulevaisuuden näkymien perusteella.
Duunarialat kunniaan, perusduunit kunniaan. Kaikista ei todellakaan tarvitse tulla korkeakoulutettuja.
Oppisopimuksella joustavasti työelämään, malleja kehitettävä.