Psykologian professori kumoaa yhden yleisen myytin koulu­kiusaajista

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2507
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Psykologian professori kumoaa yhden yleisen myytin koulu­kiusaajista

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 28.01.2023 11:25

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006651639.html
Keltikangas-Järvinen 2,5 vuotta sitten

Usein väitetään, että kiusaajat ovat olleet aiemmin itse kiusattuja. Se ei Keltikangas-Järvisen mukaan pidä paikkaansa.

– Ei ole mahdollista, että kiusattu lapsi olisi yhtäkkiä samassa ympäristössä seuraavana vuonna se, joka kiusaa. Joka näin väittää, ei tunne yhtään lasten maailmaa.

– Mutta nykyään on yhä enemmän paikkoja ja erilaisia tilanteita, joihin opettajan silmä ei mitenkään kanna. Totta kai se antaa enemmän mahdollisuuksia kiusata, emeritaprofessori sanoo.

Kun lapset saavat itse valita, missä ja kenen kanssa he opiskelevat, voimaan tulevat viidakon lait,.
emeritaprofessori huomauttaa.

– Ujot, arat ja kiusatut eivät saa itse valita, vaan esiin tulee luokan vahvimpien voima. Ei se mene tietenkään tasapuolisesti.

Kiusaamistilanteita syntyy jo siinä, kun lapset pääsevät valitsemaan, millä sohvalla istuvat ja keiden kanssa.

– Joitakin valitaan yhteistyöhön ja joitakin ei valita


– Se on vanhanaikainen käsitys, että kiusaaja itse on ollut joskus kiusattu. Sellainen ajatus, että hän olisi ollut syrjään työnnetty kiusattu, joka muuttuu toiminnaltaan ja persoonallisuudeltaan yhtäkkiä kiusaajaksi, ei pidä paikkaansa, Keltikangas-Järvinen sanoo.

Hän muistuttaa, että kiusatun asema on tukalampi kuin kiusaajan, vaikka usein puhutaan siitä, että molemmat tarvitsevat apua.

– Aikoinaan tuli tämä klisee, että kummatkin ovat yhtä suuria uhreja ja kumpaakin täytyy auttaa samalla tavalla. No ei todellakaan, kyllä kiusatun tilanne on huomattavasti vaikeampi.


NRR
Viestit: 9793
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Psykologian professori kumoaa yhden yleisen myytin koulu­kiusaajista

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 28.01.2023 13:19

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten tiedeyhteisö, tässä psykologit ja pedagogit, voivat rakentaa harhateorian, jolla sitten mennään useita vuosikymmeniä.

Lopuksi ihmetellään, mistä koko ajatus tuli. Ehkä kyseessä oli vain yksi asemaa saanut tutkija, jonka tulkintaa ei kukaan voinut kyseenalaistaa.

SJONS
Viestit: 727
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Psykologian professori kumoaa yhden yleisen myytin koulu­kiusaajista

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 28.01.2023 16:24

Pitäisi varmaan ottaa vähän peruutusaskeleita ja palata vanhaan hyvään aikaan. Silloin ilmestyi pari hyvää opasta sekä vanhemmille että opettajille!

Thomas Gordon: Viisaat vanhemmat
Thomas Gordon: Viisas opettaja
Kirjat on julkaistu v. 1979. Niitä käsiteltiin silloin ahkerasti mediassa! Niistä kirjoista saattaisi löytyä hyviä ideoita koulutyön suunnitteluun mukautettuna tähän päivään.

"Viisaat opetussuunnitelmista vastaavat virkamiehet ja -naiset", kaipaa tekijäänsä!

Vastaa Viestiin