Älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2506
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 18.01.2023 14:17

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000009333105.html
Oppimistulokset – ja Suomen sijoittumiset kansainvälisissä vertailuissa – näyttävät heikentyneen samaa tahtia kuin maan hallitukset ja koulutusviranomaiset ovat viime vuosikymmenten kuluessa uudistaneet ja tehostaneet koululaitosta.

Ongelmista on helpointa syyttää opetus- ja tukihenkilöstön ja määrärahojen puutetta, mutta tämä tuskin yksistään selittää sellaista oppimistulosten romahdusta kuin on nähty.

Toinen toistaan seuranneiden koulu-uudistusten kokeiluissa on moneen kertaan laiminlyöty tärkeää kansanviisautta: älä korjaa sellaista, mikä ei ole rikki.
Tulee mieleen eräskin opetusministeri jolla oli ollut visiot valmiina jo nuorena opetusministerin hommaan, ja niitä sitten toteutettiin, ja tulos näkyy.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2179
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 18.01.2023 14:53

Hillevi Henanen kirjoitti: 18.01.2023 14:17 https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000009333105.html
Oppimistulokset – ja Suomen sijoittumiset kansainvälisissä vertailuissa – näyttävät heikentyneen samaa tahtia kuin maan hallitukset ja koulutusviranomaiset ovat viime vuosikymmenten kuluessa uudistaneet ja tehostaneet koululaitosta.

Ongelmista on helpointa syyttää opetus- ja tukihenkilöstön ja määrärahojen puutetta, mutta tämä tuskin yksistään selittää sellaista oppimistulosten romahdusta kuin on nähty.

Toinen toistaan seuranneiden koulu-uudistusten kokeiluissa on moneen kertaan laiminlyöty tärkeää kansanviisautta: älä korjaa sellaista, mikä ei ole rikki.
Tulee mieleen eräskin opetusministeri jolla oli ollut visiot valmiina jo nuorena opetusministerin hommaan, ja niitä sitten toteutettiin, ja tulos näkyy.
Toisaalta ne asiat,jotka pitäisi korjata tai uudistaa, niitä päinvastoin pönkitetään ja yritetään väkisin pitää yllä,nyt jopa vaatimalla vanhempia löytämään lapsille tilaisuuksia käyttää ruotsia koulun ulkopuolella, jotta ruotsille olisi edes jotain käyttöä..mitä sillä luontaisesti ei ole.

Unohtaa ei pidä myöskään vanhempiin kohdistuvia syytöksiä asennevammasta..joita me sitten "yhteiskunnan vihollisina" syötämne lapsille.

Todellinen asennevammahan on pakottajilla!! Ei meillä.

Viime aikoina on paljon tullut KARVIn raportteja, ja piakkoin julkaistaan myös pakkoruotsin raportti, jossa taidot ovat taas kerran heikentyneet edelleen, ja lääkkeeksi tarjotaan vain lisää ja kovennettua pakkoruotsia.
Yhden vuosiviikkotunnin lisääminen B1-ruotsiin ei kuitenkaan yksinään tuo ratkaisua jo vuosia
jatkuneeseen B1-ruotsin osaamisen heikkenemiseen (esim. OKM 2012, Juurakko-Paavola ym. 2013).
Osaamisen heikkeneminen on näkynyt esimerkiksi ylioppilastutkinnossa keskipitkän ruotsin tavoitetason laskuna (LOPS 2003 ja LOPS 2015). Tavoitetason laskuun toisella asteella on voi-
makkaasti yhteydessä se, että valtaosa oppilaista ei saavuta taitotasoa A1.3 vuosiluokan 9 lopus-sa
(Härmälä ym. 2023 tulossa; Tuokko 2008

Vastaa Viestiin