Ei sanaakaan siitä, että Suomen lain mukaan jos yksikin yhdistyvistä kunnista on "kaksikielinen", koko uusi kuntaryhmä muuttuu ikiajoiksi "kaksikieliseksi" vaikka suomenkielisen puolen kunnissa ei olisi ensimmäistäkään ruotsinkielistä. Tässä siis evättäisiin tuleviltakin polvilta oikeus päättää oman kunnan kieliasioista kun se päätösvalta haudattaisiin RKP:n perstaskuun (kansallikielistrategian väliin?).
Toisaalta aukeaisi mahtava määrä työtapaikkoja näillä uusilla kaksikielisillä alueilla pelkästään keksimään nykyisille paikkakunnille ruotsinkielisiä nimiväännöksiä.
Sen lisäksi että täysin suomenkielisiin kuntiin palkattaisiin politrukit vahtimaan kylttien oikeellisuutta ja ruotsinkielisten palvelujen toimivuutta, he voisivat auttaa myös sakottamaan puutteista.
Tällaisia lakien irvikuvia on surujen lakimiesarmeija väsännyt selkämme takana.
Tällaista rajapintaa joiden yli kuntaliitokset on kielisyyttä muuttamatta tehty mahdottomiksi suomenkielisten ja "kaksikielisten"alueiden välillä on satoja kilometrejä.
Jotenkinhan se Suomen surureunus on saatava laajenemaan kun se on kartalla niin ikävän näköinen, eikä kaikesta houkuttelusta huolimatta yhtään kuntaa ole saatu edes rahaa lupaamalla "kaksikieliseksi".
Yhdessä kommentissa viitattiin Suomen "kaksikielisyyteen".
Lohjan kaksikielisyys menee umpeen tänä vuonna. Yksikieliseksi muuttamisen rajathan ovat ehdottomia.Tämä on hyvä ensi askel, vaikkakaan se ei ratkaise alueellista epätasa-arvoa, jota Keskusta ja RKP ylläpitävät äänestäjiensä vahingoksi. Kuntien tehtävät on siirrettävä valtiolle, jolloin pääministeri on vastuussa viemäröinnistä ja vanhuksista. Demokratia kohdistuu paremmin, ja paikalliskorruptio vaikeutuu.
Suomen valtio on pienempi yksikkö kuin monet kaupungit maailmalla.
Sen sijaan kaksikieliseksi muuttaminen onnistuu miten vaan, kuten on todistettu kolmen yksikielisen ruotsinkielisen kunnan kohdalla.