Ruotsalaisuuden päivänä 6.11. juhlitaan suomenruotsalaisten "oikeutta käyttää ruotsia", pakkoruotsin päivä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
lpo
Viestit: 174
Liittynyt: 10.04.2016 10:57

Re: Ruotsalaisuuden päivänä 6.11. juhlitaan suomenruotsalaisten "oikeutta käyttää ruotsia", pakkoruotsin päivä

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja lpo » 10.11.2022 00:56

Hillevi Henanen kirjoitti: 09.11.2022 12:24
- tärkein naapurimme on Ruotsi, on tyhmyyttä olla harjoittelematta ruotsia
- onko meillä matematiikkapakko
Suurin piirtein noloin mahdollinen puolustus pakkoruotsille.
Kieliä on kuutisen tuhatta, ja yhtä ja samaa matematiikkaa opiskellaan kaikilla näillä kielillä.
Unohdat HH tässä sen, että matematiikkaa voi jaotella omiin alalajeihinsa ja pakkoruotsin kannattajat tykkäävät manipuloida näistä sitä pahamaineisinta, nimittäin tilastomatematiikkaa. Johan vanha sanontakin kertoo valheen ja tilastojen yhteydestä... Tässä tulee häijyllä tavalla mieleen miten se, miten pakkoruotsin kannattajat käyttävät häikäilemättä (Ehkä jotkut jopa tiedostamattaan koko asiaa?) samantapaisia keinoja, mitä itänaapurissa on hyödynnetty jo vuosikaudet. Ehkä viestin saisi taottua helpommin perille jos suomenkielestäkin löytyisi kaksi eri termiä totuudelle :roll:

En tarkoita haukkua tekemääsi työtä piiloteltujen lukujen esiin tonkimisessa, päinvastoin. Tekemäsi työn kuuluisi olla valtion virkamiesten velvollisuus, mutta sen sijaan he keskittyvät asioiden peittelyyn ja kaiken lisäksi tekevät sen veronmaksajien kustannuksella. Siinä mielessä olisi loistavaa jos tilastot saisi arkistoitua esim. tälle forumille kootusti, jolloin niihin on pääsy kellä tahansa asiasta kiinnostuneella.

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ruotsalaisuuden päivänä 6.11. juhlitaan suomenruotsalaisten "oikeutta käyttää ruotsia", pakkoruotsin päivä

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 10.11.2022 10:24

lpo kirjoitti: 10.11.2022 00:56 En tarkoita haukkua tekemääsi työtä piiloteltujen lukujen esiin tonkimisessa, päinvastoin. Tekemäsi työn kuuluisi olla valtion virkamiesten velvollisuus, mutta sen sijaan he keskittyvät asioiden peittelyyn ja kaiken lisäksi tekevät sen veronmaksajien kustannuksella. Siinä mielessä olisi loistavaa jos tilastot saisi arkistoitua esim. tälle forumille kootusti, jolloin niihin on pääsy kellä tahansa asiasta kiinnostuneella.
Minusta 6000 kieltä vastaa nipin napin matematiikkaa.
6000 kielellä pystyisi nytkin levittämään uskottavasti tätä meidän "kaksikielisyys"harhaa, mutta matematiikalla pystyy todistamaan sen vääräksi.

Asukastilastot suomenkielisitä kunnista on piilotettu tilastokeskuksen lukuihin siten, että kaikki 310 kuntaa ovat aakkosjärjestyksessä, ja sieltä saa sitten noukkia pois ensin ne 49 muuta kuntaa.
Muutaman vuoden harjoittelun jälkeen se käy minulta jo melko sujakasti.

Haluan senkin takia ne luvut talteen, että eivät katoa kokonaan jos minä en enää pystyisi ylläpitämään niitä.
Ovat kumminkin monen tuhannen tunnin urakoinnin tulos.
Virallinen Suomi unohtaisi ne enemmän kuin mielellään kun ne eivät oikein tue tätä kaksikielisyyden harhaa.

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ruotsalaisuuden päivänä 6.11. juhlitaan suomenruotsalaisten "oikeutta käyttää ruotsia", pakkoruotsin päivä

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 10.11.2022 10:51

Yhtä hartaasti on ollut piilossa kaksikielisten ruotsienemmistöisten kuntien ruotsinkielisten määrän kehitys. Se oli mukava yllätys kun pääsin aikanaan siihen kiinni.

Rupean siirtelemään noita tilastojuttuja "Kielipoliittinen historia"-otsikon alle. Pääasia, että ovat tallessa ja saatavilla jossain.
Käyn läpi kaikki alusta asti, joten aikaa siihen menee, mutta siinähän tulee kerrattua itsekin tekemisiään.

Vuosittain päivittyvien tilastojen vanhoja versioita jätän pois jos niissä ei ole muuta uutisarvoa kuin vanhentuneet luvut.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Ruotsalaisuuden päivänä 6.11. juhlitaan suomenruotsalaisten "oikeutta käyttää ruotsia", pakkoruotsin päivä

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 10.11.2022 21:00

HH, oletko ollut yhteydessä ylläpitoon? On tietysti hyvä, jos alat siirtämään tilastotietoja johonkin tiettyyn paikkaan, mutta "kielipoliittinen historia" -osioonkin tulee paljon muutakin, joten sieltäkin tilastotiedot on aina erikseen etsittävä.
Keräämäsi tilastotiedot ovat niin arvokasta tietoa, että niille soisi ihan oman osion.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Ruotsalaisuuden päivänä 6.11. juhlitaan suomenruotsalaisten "oikeutta käyttää ruotsia", pakkoruotsin päivä

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.11.2022 21:02

TK:n kanssa samaa mieltä.
Kiitos, HH! Loistotyötä!

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ruotsalaisuuden päivänä 6.11. juhlitaan suomenruotsalaisten "oikeutta käyttää ruotsia", pakkoruotsin päivä

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 10.11.2022 22:36

Olen ollut yhteydessä ylläpitoon. Päädyimme tähän ratkaisuun, joka on kumminkin paljon nykytilaa parempi.
Minun tai jonkun muun on sitten helpompi siirtää nuo tiedot edelleen.
Tällä hetkellä ne ovat kaikki minun takanani ja vastassa iso raha ja massiivinen organisaatio suoltamassa disinformaatiota.

Tilanne on kutkuttavan haastava. Minulle oikeudenmukaisuus on niin iso juttu, että olen valmis suuriinkiin uhrauksiin sen puolustamiseksi.
Minulle on täysin käsittämätön paikka se, että näin suuria asioita voidaan rakentaa valheelle rahan voimalla, ja että ihmisten mielipiteitä voidaan OSTAA.

Tänään juuri mietin niitä henkilöitä, jotka työkseen karsivat lehtien mielipidepalstojen kirjoituksia.
Kuka siellä takana antaa raamit sille, mitä saa julkaista ja mitä ei, ja paljonko sille jollekulle on maksettu.
Totuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Jos olisin pelkästään tämän nettielämäni varassa, olisi minulla todella synkkä kuva suruista.
Onneksi on alla 10 vuotta Ruotsissa ja rakkaita surusukulaisia täällä Suomessa, joista tiedän, että rehellisyys ja suoraselkäisyys ei ole kielestä kiinni.

Näillä siis mennään kunnes keksitään jotain parempaa.

Vastaa Viestiin