Silti meille tuutataan äärimmäisen keinotekoista kaksikielisyyspropagandaa pakkoruotsin muodossa..
Kesän alussa E2-tutkimuslaitos julkisti tutkimuksen, jonka mukaan kaksikielisyydestä on tullut Vaasalle kaksiteräinen miekka.
– Ruotsinkielisille nuorille on etu, että Vaasassa pärjää ruotsilla. Heille Vaasan kaksikielisyys on rikkaus, joka toimii Vaasan vetovoimana ja pitovoimana, sanoo johtaja Jenni Simonen E2:sta.
Suomea äidinkielenään puhuvat nuoret sen sijaan kokevat esteenä sen, jos edellytetään hyvää ruotsin kielen taitoa. He kokevat kielivaatimukset uraa haittaavana asiana. He pitävät niitä ongelmallisina ja rajoittavan heidän mahdollisuuksiaan esimerkiksi työnhaussa. Ne vähentävät heidän kokemustaan hyvästä elämästä kaupungissa. Simonen toteaakin, että kaksikielisyys on toisille rikkaus, toisille ei.
– Tutkimuksen kautta saadaan eri näkökulmaa ajatukseen kaksikielisyyden rikkaudesta. Se ei ole pelkkä vetovoimatekijä, ja tähän asiaan pitäisi havahtua.
Asiasta pitäisi keskustella Vaasassa.
– Vaasan seudulla on paljon mietittävää. Työvoimapula on pahentunut ja kaikkialla pitäisi virittää keskustelua siitä, kuinka sitä ehkäistään.
Täältä ulkopuolelta näkee, kuinka ruotsinkielinen maine Vaasalla onkaan. Minulta on esimerkiksi kysytty, kuinka pystyin opettamaan Vaasan yliopistossa opiskelijoita ruotsiksi.
Hänestä Vaasan maine ruotsinkielisenä kaupunkina ei ole ainakaan vähentynyt, vaan vahvistunut.
– Mielikuva on hirveän sitkeä ja vahva. Vaasa ei ole onnistunut muuttamaan sitä miksikään. Se vain pahenee.
Katajamäen mielestä se on huono asia, koska suomenkieliset hakeutuvat pois.
– Siellä on toisteltu kaksikielisyyden rikkautta ja markkinoitu Vaasaa kaksikielisyydellä. Tämän asian hokemisella ei ole saavutettu sitä mitä on haluttu. Kaksikielisyys-argumentti ei pure, vaan mitä ilmeisemmin siitä olisi päästävä eroon. Vaasa-viestinnässä pitäisi tehdä täydellinen uudistus.
Katajamäki toteaa, että kaksikielisyys-mantra on lähettäjäkeskeistä viestintää. Se kumpuaa viestin lähettäjän omasta elämänpiiristä.
– Se ei kuitenkaan vakuuta ulkopuolisia eikä saavuta haluttuja vastaanottajia. Se on sisäpiirimantra.
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/vaa ... estinnässäVaasan seudun kehitysyhtiö Vasekin markkinointipäällikkö Mari Kattelus sanoo, että Vasek markkinoi koko Vaasan seutua eikä vain Vaasaa. Hän toteaa, että
seutumarkkinoinnissa on luovuttu kaksikielisyyden korostamisesta. Sen sijaan kerrotaan alueen kansainvälisyydestä ja mahdollisuudesta puhua englantia.
– Alueemme on hyvin kansainvälinen ja täällä puhutaan yli sataa kieltä. Haluamme tänne milleniaaleja, jotka tahtovat luoda kansainvälistä uraa ja muuttaa maailmaa paremmaksi työllään. He toimivat kansainvälisellä tasolla.
Seutumarkkinoinnissa ei erikseen kerrota siitä, että Vaasassa pärjää suomen kielellä.
– Kerromme siitä, jos joku erikseen kysyy ja asia tulee esille.