Vappua 2022 🌷🕊 - olen ollut nyt 13 vuotta palstalla ja arvostan tätä yhä enemmän 🌤🌱

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Vappua 2022 🌷🕊 - olen ollut nyt 13 vuotta palstalla ja arvostan tätä yhä enemmän 🌤🌱

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 01.05.2022 06:37

Moni palstalaisista on toiminut kielivapauden puolesta pitempään, sekä täällä että muilla areenoilla. Olen saanut palstalta huikean hyvän vertaisverkoston, kiitos!

Tämä on ainutkertainen keskusteluareena, minun kielipoliittinen yliopistoni. Ilman täällä koottua historiaa, pitkiä pohdintoja, ajankohtaisten tapahtumien esiin nostamista, minulla ei olisi mitään, millä käydä kielipoliittista keskustelua.

Olen kolme vuotta kirjoittanut myös twitterissä toiveena tavoittaa koulutuksen ammattilaisia, poliitikkoja ja muita vanhempia sekä nuorisoa. Se matka on ollut ok, mutta sieltä puuttuu kaikki se ajattelun syvyys ja mahdollisuus rakentaa ymmärrystä, joka täällä on.

Kielipolitiikkamme nojaa historiattomuudelle. Pakkoruotsiverkostot ovat kirjoittaneet liirumlaarumhistorian kaksikielisyysnäytelmälleen ja todellisuus on häivytetty. Pakkoruotsin woke-herruus on luotu näiden 13 vuoden aikana. Hywiksiksi, siwistyneiksi ja suwaitsevaisiksi (muka) itsensä kokevat blokkaavat twitterissäkin kielikeskustelijat, jottei outo "turvallinen tila" häiriintyisi.

Jo sata vuotta sitten olisi pitänyt ruotsipakot purkaa, jo silloin vedottiin: "ei ole kysymys ruotsalaisvihasta --- vaan tässä on puhe eräästä Suomen kulttuurikansan elinkysymyksestä...” Näin kirjoitti 1920-luvulla Suomen ensimmäinen naisdosentti Elsa Enäjärvi-Haavio, (P. Mustapään puoliso) vaatien englantia ruotsipakon sijaan.

Isompia yrityksiä ruotsipakon purkamiseksi on ollut koko itsenäisyyden ajan, ainakin 1918, 1929, 1959, 1967, 1990, 2005, 2014... RKP jyrää aina. Ruotsipakolle ei perusteita, mutta vapaustumisyrityksetkin pyyhitään median muistista. Tästä saisi joku valtiotieteilijä itselleen gradun&väikkärin - tuskin apurahaa.

Tämä palsta on äärettömän tärkeä. Täällä on tallessa tuhannet ketjut pohdintoja, jotka on pyyhitty kansakunnan muistista kaikkialla muualla. - Pidetään tämä palsta pystyssä!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Vappua 2022 🌷🕊 - olen ollut nyt 13 vuotta palstalla ja arvostan tätä yhä enemmän 🌤🌱

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 01.05.2022 10:13

Hyvä puheenvuoro, NRR.

Opintojen pakkoruotsista eroon pyrkiminen ei tosiaan ole mikään 2000-luvun juttu saati Vapaa kielivalinta -yhdistyksen "ainutlaatuinen keksintö," vaan pyrkimyksiä vapautua ruotsin kielen aiheuttamasta rasitteesta on ollut koko itsenäisyyden ajan, myös aivan korkeimmalla poliittisella tasolla.

Ruotsalainen kansanpuolue,nykymuotoisen ylikireän
pakkoruotsin isä ja äiti,
on tehokkaalla valtapolitiikalla onnistunut aina estämään muutokset.

Aivan kuten suomettuneisuuden ajan syyllisiä on nyttemmin nostettu esiin, vaikka esim. Stasi-listat ovat edelleen salaisia, myös pakkoruotsin suomenkieliset takuumiehet tulisi saada historian tuomiolle.

Heitä löytyy jokaisesta puolueesta.

Mikä heidän motiivinsa on ollut, miksi omaa kansaa ja erityisesti sen nuorisoa on haluttu kiusata ja halutaan edelleen kiusata?

Jussi Halla-aho totesi Nato-keskustelusta, että "pitäisi pohtia eri mieltä olevien motiivien sijasta argumentteja."..

Valitettavasti pakkoruotsissa asia on täysin päinvastoin.

Mikä on se perimmäinen motiivi, jolla suomenkielisiä nuoria edelleen vaaditaan tekemään uhrauksia ruotsin kielen, ruotsinkielisten ja Ruotsin valtion eteen- pakkoruotsin muodossa?

Ongelma ei ratkea, ennen kuin tähän kysymykseen saadaan vastaus.

Jokainen osallistuja voi toki pohtia myös omia motiivejaan, miksi haluaa poistaa tällaisen turhauttavan pakon..

Ja miksi turhauttavan pakon ja kiusaamisen lopettamisen vaatimus törmää vuosikymmenestä toiseen samaan kiviseinään poliittisessa eliitissä?

Tätä motiivikeskustelua ei ole avoimesti käyty, vaan julkinen keskustelu keskittyy "lillukanvarsiin"...eduskunnassa asti.

Tämä foorumi tosiaan on pakkoruotsin paras tietopankki, kattavine lähdeviitteineen kaikkineen...

Vastaa Viestiin