Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9792
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.03.2022 15:24

Miten lie ohjattu kirjoittajia

Onko ollut esillä näkökulma, jossa lapsemme, jotka nyt aloittavat kieliopintonsa, ovat työelämässä 2040-2080 tekniikan, tekoälyn ja tulkkikoneiden ympäröiminä? Moni ajattelun taito silloin tarpeen vaan ei pakkoruotsi. Tulevaisuudentutkijatkin arvelevat: tarpeen vain englanti ja itselle mielekkäät kielet. Miten tätä lie käsitelty.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2179
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 29.05.2022 11:54

Nyt parhaita kirjoituksia on palkittu..

Parhaita edustaa näkemys, jossa pakkoruotsin vastustaminen tarkoittaa - ruotsinkielisten syrjintää...

Hyvin on aivopesu mennyt perille - ja järjestelmä palkitsee.
Hävettää olla suomenkielinen
“Hävettää olla suomalainen”, pääsee monen nuoren suusta Convoy-mielenosoituksia ja itsenäisyyspäivän kulkueita katsellessa. Nuorten käsitys on avartunut viime vuosina, ja suurin osa näkee maamme monimuotoisuuden tärkeänä. Yksi ihmisryhmä tuntuu kuitenkin jäävän tyystin tämän käsityksen ulkopuolelle. Suomalaisia kun ovat kaikki, paitsi suomenruotsalaiset. Haluaisinkin antaa rakkaille ikätovereilleni pienen muistutuksen siitä, että ruotsi on toinen kansalliskielemme. Minä en ole suomenruotsalaisesta perheestä enkä ennen seitsemättä luokkaa osannut edes laskea kymmeneen ruotsiksi. Siitä huolimatta puhun nyt sujuvaa ruotsia ja kannatan pakollista ruotsinopetusta.


I

Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivuilla julkaistu Suomen kielen lautakunnan tekemä kannanotto Suomi tarvitsee pikaisesti kansallisen kielipoliittisen ohjelman (viitattu 8.2.2021) korostaa kansalliskielten aseman heikentyvän englannin ja muiden kansainvälisten kielten yleistyessä. Jos suomen asema on kiihtyvällä tahdilla heikkenemässä, on mielestäni ainoastaan reilua tunnustaa, että ruotsin kohdalla puhumme jo vahinkojen minimoinnista ennaltaehkäisyn sijaan. Juuri tästä syystä ruotsin opettaminen kouluissa on ensiarvoisen tärkeää, sillä muutoin se menettää kykynsä pysyä aidosti käytössä yhteiskunnassa. Jokaisen meistä tulisi mielestäni suhtautua vakavasti omiin ruotsinopintoihinsa. Niissä ei ole kyse kenenkään “fiiliksestä” tai henkilökohtaisesta motivaatiosta vaan toisen kansalliskielemme säilymisestä.

Yllättävän moni nuori kuitenkin ajattelee, ettei kahta kansalliskieltä tarvittaisi laisinkaan. Tämä tietysti heikentää motivaatiota ruotsin opiskeluun merkittävästi. Ruotsin merkitys suomalaisuudelle nähdään lähes olemattomana, vaikka historian valossa tilanne on täysin päinvastainen. Suuri osa suomalaisesta kulttuurista on ollut alunperin ruotsinkielistä. Kaikki Runebergin Saarijärven Paavosta Södergranin runouden vallankumoukseen olivat alun perin ruotsinkielisiä tekstejä ja suomenruotsalaisten kirjailijoiden tuotetta. Suomen alueesta kertovat ensimmäiset kirjalliset lähteet ovat ruotsinkielisiä tekstejä. Ajatus suomalaisesta kulttuurista yksin suomenkielisenä on historian näkökulmasta täysin absurdi, suorastaan naurettava. Jos meillä ei olisi ruotsin kieltä, meillä ei olisi Suomea tai suomalaisuutta. Jos päästämme ruotsinkielisyyden katoamaan Suomesta, menetämme merkittävän osan itsestämme.

Suomenruotsalaisen kulttuurin lisäksi kielten välinen vuorovaikutus on kiinteä osa Suomen alueen historiaa. Vaikka Suomen alueella on puhuttu sekä saamensukuisia että suomalais-ugrilaisia alkuperäiskieliä, on ruotsin kielen asema kiistattoman merkittävä. 1100-luvulla ruotsalaisten tekemät ristiretket toivat ruotsin kielen nykyisen Suomen alueelle, ja siitä lähtien on täällä puhuttu ruotsia. Varsinainen suomen kieli syntyi Michael Agricolan muovaamana reformaation saatossa 1600-luvulla. Tämä ensimmäinen versio suomesta rakentui vahvasti ruotsin vaikutteille. Pitkään suomen kieli oli ruotsiin verrattuna heikossa asemassa, kunnes 1800-luvun nationalismin pyörteissä “kansankieltä” alettiin ihannoida. On hyytävää huomata, kuinka lujassa historiassa luodut käsitykset ovat vielä minunkin ikäisissäni nuorissa. Ajatus suomen kielen ylivoimaisuudesta on 1800-luvulla luotu nationalistinen ideologia, jolla suomenkielistä rahvasta pyrittiin houkuttelemaan mukaan kansallistunteeseen. Edelleen me suomenkieliset ajattelemme oman kielemme olevan ruotsin yläpuolella.

Ajatus toisen äidinkielen paremmuudesta verrattuna toiseen on sellainen väite, jota minun on vaikea ymmärtää. Kielinationalismi on kuitenkin meissä hyvin lujassa. 1800-luvun loppupuolelta talvisodan syttymiseen saakka jatkunut kielitaistelu on aina jakanut suomalaisia keskenään. “Pakkoruotsista” valittavat nuoret eivät siis ole uuden kysymyksen äärellä, päinvastoin. Edellä kuvattua ruotsin ja suomen kielen historiaa leimasi pitkään ruotsinkielisten ajatus suomesta heikompilaatuisena kielenä. Nyt asetelma on vain vaihtunut. Toive siitä, että ihminen oppisi omista virheistään, tuntuu loppuun kulutetulta. On jopa hieman toivotonta nähdä, kuinka sokea minunkin “tiedostava” ja informaatioyhteiskunnan kasvattama sukupolveni on historialle. Suomen kielen asema parani vasta, kun ruotsinkieliset alkoivat puhua sen puolesta ja opetella suomea. Luonnollisesti ruotsin kielen asemaa voidaan parantaa ainoastaan sillä, että suomenkieliset ihmiset opettelevat puhumaan ruotsia.

Voin jo kuulla päässäni tämä kannanoton herättämät vastalauseet. Miksi meidän täytyy oppia puhumaan toisten äidinkieltä, kun puhumme jo omaamme? Ratkaisuksi luultavasti ehdotettaisiin sitä, että suomenkieliset lopettaisivat ruotsinkielisten syrjinnän, ja ruotsin kielen asemaa kohotettaisiin ilman, että suomenkielisten tarvitsisi opetella ruotsia. Niin kuin Suomen kielen lautakunnan kannanotossa kuitenkin todettiin, kielen on mahdotonta selvitä tyhjiössä, jossa sitä ei käytetä laajalti eri puolilla yhteiskuntaa. Lisäksi argumentin eetos ei varsinaisesti ole kohdallaan, sillä suomenkieliset esittävät jatkuvasti vaatimuksia siitä, että suomenruotsalaisten tulisi opetella suomea.

PENin Youtube kanavalla ilmestyneessä puheenvuorossaan saamelaisaktivisti Niillas Holmberg kuvailee, kuinka ihminen ymmärtää ja jäsentää maailmaa juuri oman äidinkielensä kautta. Toisen kielen kautta käytävä kommunikaatio jättää aina joitakin aukkoja ihmisten keskinäiseen ymmärrykseen. Holmbergin ajatus selittää meidän tarvettamme suomenkieliseen kommunikaatioon. Luonnollisesti me haluamme puhua omalla äidinkielellämme, ja on meille vaivattomampaa, jos muut opettelevat sitä. Emme voi kuitenkaan pelkän enemmistöaseman perusteella päättää, että ruotsinkielisten on opeteltava juuri meidän äidinkieltämme. Tasa-arvoinen kommunikaatio ei pohjaudu enemmistön vallalla asetettuihin ehtoihin.

Yksinkertaisesti olen sitä mieltä, että jokaisen suomenkielisen nuoren tulisi opiskella ruotsia tosissaan. Kielellinen jakautuminen ja Holmergin kuvaaman keskinäisen yhteyden katoaminen on vaarallisinta juuri nyt, kun ulkoisetkin uhat koskevat Suomea. Pelottavin ajatus onkin, että suomen- ja ruotsinkieliset suomalaiset jakautuvat yhä enemmän erilleen. Onko meistä edes kunnollista vastusta vallitsevalle pandemialle, Venäjän aggressiiviselle ulkopolitiikalle tai ilmastokriisille, jos rivimme rakoilevat sisältä päin? Kaikki alkaa siitä, että edes pyrimme ymmärtämään toisiamme. Jos jatkamme toistemme erottelua meihin ja muihin, teemme itsellemme karhunpalveluksen. Perustuipa syrjintä rotuun, syntyperään tai äidinkieleen, se ei koskaan ole oikein. Mikäli me suomenkieliset nuoret siis haluamme vielä puhua suvaitsevaisuudesta ja tasa-arvosta, on meidän aika alkaa opiskella ruotsia. Ennen kuin todellista muutosta alkaa tapahtua, täytyy minun myöntää, että

minua hävettää suomalaisuuden sijaan olla suomenkielinen.
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 29.05.2022 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2179
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 29.05.2022 12:01

Mikään ei näemmä muutu:

Häpeän kautta, pakkoruotsin puolesta!

Lukekaa ruotsia, juntit!

pjl69
Viestit: 637
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 29.05.2022 12:06

Jukka Lindströmin eilisessä Sivuhistoriassa todettiin rasistien sanovan "puhukaa suomea, perkele..."

Rasismia ei ole kuitenkaan Finlandia-palkitun kirjailijan kiitospuheessa tokaisu "opetelkaa ruotsia, juntit..."

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2179
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 29.05.2022 12:17

NRR kirjoitti: 18.03.2022 15:24 Miten lie ohjattu kirjoittajia

Onko ollut esillä näkökulma, jossa lapsemme, jotka nyt aloittavat kieliopintonsa, ovat työelämässä 2040-2080 tekniikan, tekoälyn ja tulkkikoneiden ympäröiminä? Moni ajattelun taito silloin tarpeen vaan ei pakkoruotsi. Tulevaisuudentutkijatkin arvelevat: tarpeen vain englanti ja itselle mielekkäät kielet. Miten tätä lie käsitelty.
Ilmeisesti annettu materiaalia monessa eri muodossa, esim YouTube- video, jonka perusteella tehdään epäloogisia pohdintoja.

Rakenteeltaan kirjoitus on selkeä mielipidekirjoitus, eikä siinä nähtävästi edes pyritä objektiivisuuteen, vaan propagointiin.

Siinä mielessä varmaan ansaitsee yo-pisteet.

Mutta kuvaa hyvin, miten suomenkielisten joukossa kasvaa uusi vain omaa ideologiaansa suvaitseva sukupolvi.

Aitoa suvaitsevaisuutta olisi antaa jokaisen itse päättää suhteestaan ruotsin kielen merkitykseen omassa suomalaisuudessaan.

Myös ruotsittomaan suomalaisuuteen pitää olla oikeus, ihan ihmisoikeuksien nimissä.

Tuon kirjoituksen lähtökohta on yhden ryhmän nostaminen kaikkien muiden yläpuolelle ja sen myyminen "suvaitsevaisuutena" ja tämän privilegiojärjestelmän vastustamisen esittäminen "hävettävänä".

Häpeän julistaminen tässä kyllä ylittää hyvän maun rajat, vaikka ilmeisesti edustaakin pohjamateriaalin retoriikan kierrätystä.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2179
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 29.05.2022 12:22

PENin Youtube kanavalla ilmestyneessä puheenvuorossaan saamelaisaktivisti Niillas Holmberg kuvailee, kuinka ihminen ymmärtää ja jäsentää maailmaa juuri oman äidinkielensä kautta. Toisen kielen kautta käytävä kommunikaatio jättää aina joitakin aukkoja ihmisten keskinäiseen ymmärrykseen
Niin. Juuri siksi ruotsinkieliset palvelut tulee hoitaa ruotsinkielisten omin voimin eikä pakkoruotsitettavien ja hävettävien suomenkielisten kiusaamisella...

SJONS
Viestit: 727
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 29.05.2022 17:34

Nyt löi häpeä läpi koko kehon!

Kerrassaan hävettävää, että suomenkielinen ylioppilaskokelas ei ole saanut parempaa opetusta suomenkielisten asemasta tässä yhteiskunnassa. Kirjoitus on häpeäksi, jos ei koko suomenkieliselle opettajakunnalle, niin ainakin historian opettajille ja suomenkielisten historiankirjojen kirjoittajille.

Suomenkielinen toimittajakunta ja ns. suomenkielinen vapaa lehdistö on myös pahasti laiminlyönyt tehtävänsä! Nuorisomme on saanut vapaasti imeä Svenska ny:n ja kielilähettiläiden sanoman ruotsin kielen erinomaisuudesta ja tarpeellisuudesta tässä yhteiskunnassa. Olen järkyttynyt!

NRR
Viestit: 9792
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 29.05.2022 18:49

Näin avoimesti, ei suomenkielisten koulujen
pakkoruotsin - ja äidinkielen!
sisältämän identiteettityön
tavoitetta ole koskaan kirjoitettu auki:

"minua hävettää --- olla suomenkielinen"


Tähän on pyritty, tähän on päästy. Voi kyynel.

Nuori kirjoittaa näin, koska kaikki hänen ympärillään aihetta käsitelleet opet, rehtorit, kasvatustieteilijät, journalistit ja muut asiantuntijat ovat vähän verhotummin jo sanoneet samaa.

Tätä ei voi nyt nostaa esiin esim. twitterissä, koska nuori on kirjoittanut omalla nimellään ja häntä tulee suojella...

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2179
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 29.05.2022 23:05

NRR kirjoitti: 29.05.2022 18:49 Näin avoimesti, ei suomenkielisten koulujen
pakkoruotsin - ja äidinkielen!
sisältämän identiteettityön
tavoitetta ole koskaan kirjoitettu auki:

"minua hävettää --- olla suomenkielinen"


Tähän on pyritty, tähän on päästy. Voi kyynel.

Nuori kirjoittaa näin, koska kaikki hänen ympärillään aihetta käsitelleet opet, rehtorit, kasvatustieteilijät, journalistit ja muut asiantuntijat ovat vähän verhotummin jo sanoneet samaa.

Tätä ei voi nyt nostaa esiin esim. twitterissä, koska nuori on kirjoittanut omalla nimellään ja häntä tulee suojella...
Aivan. Mutta esimerkkinä kielipolitiikkaan liittyvön valtaisan aivopesun toimivuudesta tämä teksti oli otettava esiin.

Eihän tämä nuori ole syyllinen, vaan vuosikausien aivopesun uhri, samaan tapaan kuin esim. venäläiset ovat oman systeeminsä aivopesun uhreja.

NRR
Viestit: 9792
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Äidinkielen yo-kokeessa on tänään pohdittu tulevaisuuden kielitaitoa ja säilytetty kaksikielisyyttä

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.07.2022 17:40

Suomen kuvalehdessä edelleen kirjoituksia:
https://suomenkuvalehti.fi/paajutut/on- ... n3yt9ekjMo

Jotain outoa aineistona käytetyissä teksteissä täytyy olla, koska nyt hävetään myös englannin laudaturia.
Tuntuu surkuhupaisan ironiselta sanoa, että häpeän pitkän englannin laudaturiani. --- modernin maailman monikielisyyden perusta ei lepää englannin pakkopullapälpätyksessä saati oman kulttuuriperintömme neuroottisessa vaalimisessa, vaan laaja-alaisessa ja estottomassa oppimisessa.
Mitä kielten opet oikein syöttävät nuorille?

Vastaa Viestiin