Millainen on koulu ja kieltenopetus 2050, kun nykyiset ekaluokkalaiset ovat itse opettajia?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Millainen on koulu ja kieltenopetus 2050, kun nykyiset ekaluokkalaiset ovat itse opettajia?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 25.08.2021 15:41

Tulevaisuuden tutkijoiden visioissa tulkkikoneet mullistavat kielten maailman.

Miten kielten pedagogiikan on muututtava?

Keskustelua tulevaisuuden kielikasvatuksesta Spotifyssä:

https://t.co/Vc9kJuDB29?amp=1

Tulevaisuuden tutkijoiden visioissa tulkkikoneet siis mullistavat kielten maailman. Vain itselle mielekäs kielitaito on tarpeen: äidinkieli, maan pääkieli, englanti,...

Ja tärkeintä ajattelun taidot. Ja kenties taidot, joita emme vielä tunne.

Ohjelman keskusteluissa koulua uudistetaan rajusti kohti ei-koulumaista, yhdessä oppivaa yhteisöä, missä lukutaito sisältää mm. kyvyn ohjelmoida...

Ok, sanovat opet.

Mutta.

Miksi tekoälyn suomat simultaanitulkkaavat tulkkilaitteet korvassa kuitenkin aiheuttavat monessa kieli-ihmisessä siilipuolustuksen? Myös tässä ohjelmassa. Liturgiaa pukkaa - kunnes joku sanoo yllättäin totuuden.

Tässä keskustelussa kielten opettaja itse myönsi:

Enää ei voida jatkaa vanhalla liturgialla, "kielet on rikkaus", on uudistuttava, on myönnettävä, että kielet kilpailevat lukuisten hyvin tärkeiden opiskeltavien taitojen kanssa.

Mikä on oleellista?

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Millainen on koulu ja kieltenopetus 2050, kun nykyiset ekaluokkalaiset ovat itse opettajia?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 25.08.2021 20:38

NRR kirjoitti: 25.08.2021 15:41 Miksi tekoälyn suomat simultaanitulkkaavat tulkkilaitteet korvassa kuitenkin aiheuttavat monessa kieli-ihmisessä siilipuolustuksen?
Kaipa se kiteytyy pariin asiaan. Eka on tietenkin huoli omasta työpaikasta ja sit toisekseen huoli paikasta yhteiskunnan arvoasteikossa. Kieli-ihmisetkin ovat vain ihmisiä ja ajavat tietenkin sellaista arvorakennelmaa (asioita, joiden perusteella ihmisiä pannaan paremmuusjärjestykseen), jossa itse pärjäävät hyvin. Tämä jälkimmäinen kai on se lisäarvo, jonka pakollinen ruotsin opetus sisältää niiden silmissä, jotka opiskelisivat ruotsia vapaaehtoisestikin, mutta vaativat pakollisuutta muilta.

lpo
Viestit: 174
Liittynyt: 10.04.2016 10:57

Re: Millainen on koulu ja kieltenopetus 2050, kun nykyiset ekaluokkalaiset ovat itse opettajia?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja lpo » 17.10.2021 11:50

Verkkolehdessä oli artikkeli, jossa nykyiseen tapaan vinguttiin, miten englanti on turhankin dominoiva kieli: https://demokraatti.fi/englantia-opiske ... osaajille/

Kumma kun riemuruotsia ei mainittu, muuten kuin toki asettamalla se ensimmäiseksi kun aletaan luettelamaan, mitä kaikkia muita kieliä sitä voisi opiskella. Kovasti itketään esim. puolan osaamisen perään, mutta eipä se Suomen koululaitoksessa kovin helposti onnistu, vaikka jotain poikkeuksia varmasti on. Itsekin olen sitä opiskellut ihan omalla ajallani kauan peruskoulun jälkeen harrastuksena.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Millainen on koulu ja kieltenopetus 2050, kun nykyiset ekaluokkalaiset ovat itse opettajia?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 17.10.2021 12:26

On ollut tällainen vanha sanontakin, että ostaa voit englanniksi mutta et myydä. Jos siellä vastapuoli ei osaa englantia, niin kyllä kaupan kotiin saa, kun itse hallitsee paikallisen kielen,
Useimmissa maksukykyisissä maissa englanti on joko virallinen kieli tai pakollinen kouluaine,joten englantia osaavia ostajia on käytännössä kaikkialla maailmassa.

Sanonta on siis auttamatta vanhentunut.

Vastaa Viestiin