Olen etsinyt kielipoliittista keskustelua sitä löytämättä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9802
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Olen etsinyt kielipoliittista keskustelua sitä löytämättä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.09.2020 10:40

Tervehdys kaikille! Arvaatte, että olen yrittänyt löytää uusia areenoita kielipoliittiselle keskustelulle, mutta huonolla menestyksellä. Teema on suomettunut ja sitä pidetään piilossa.

NRR
Viestit: 9802
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Olen etsinyt kielipoliittista keskustelua sitä löytämättä

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.09.2020 10:41

Twitter on tällä hetkellä lempiareenani, koska siellä saa hetkellisesti viestinsä menemään pakkoruotsin ylläpitäjille satunnaisten myötäilijöitten sijaan - mutta se ei vedä vertoja ajatusten kehittelyssä tälle palstalle.

Tämä palsta on ollut yliopistoni. Kiitokset kaikille!

NRR
Viestit: 9802
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Olen etsinyt kielipoliittista keskustelua sitä löytämättä

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.09.2020 10:52

Pakon myötäilijöillä on oma meemipakettinsa, jonka turvin he yrittävät olla ajattelematta pakkoruotsia kielipoliittisena, sortavana rakenteena.

RKP:n myötäilijöiden vakivastaukset:
1) Jos pakkoruotsista olisi haittaa, se olisi jo poistettu.
2) RKP ei voi olla pakon takana, sillä yhdeksän kansanedustajaa ei voi pyörittää muita 191 edustajaa.
3) Pakkoruotsista puhuminen on lapsellista ja kertoo vain puhujan omasta pahasta olosta.

Sama porukka on mielettömän ylpeä RKP:n lobbaustaidosta ja pelisilmästä puolustettaessa ruotsinkielisten oikeuksia MUTTA pakkoruotsi on muka niiden oikeuksien kannalta samantekevä. Pakkoruotsi on kuulemma suomenkielisten oikeus, muuten ruotsinkieliset ottaisivat ylivallan hallinnossa ja talouselämässä. Vaikka juuri pakkoruotsin turvin näin tapahtuu oikeasti. Muille kuin kaksikielisille jää lähinnä alemmat palvelutason hommat, joita ei eliitissä omille haluta.

Sama porukka on myös ylpeä säätiömiljoonista ja katsoo niiden kertyneen kovalla työllä ja yhteisöllisellä asenteella - ja kehottaa suomenkielisiä tekemään vastaavaa, jos pystyvät.

Pakkoruotsiakin on muka vain muutama tunti ja se suurin rikkaus meillä on tietysti "kaksikielisyys", mikä selittää niin ruotsin aseman puhujamäärästä huolimatta kuin vaatimukset suomenkielisille.

Täydellinen venkoilukehikko. Kaikki gallupit on unohdettu, niitähän ei enää tehdä. Ja yhdessäkään koulussa ei ole saanut kilpailuttaa ruotsia muitten kielten kanssa, joten varmaan ruotsin oikeasti valitsisi lähes kaikki. Niitä, joiden perheet eivät ruotsivalintaa tue, pelastetaan pakolla - vielä täysi-ikäisinäkin.

Näihin meemeihin linnottautumalla voi vain tulla pyörähtämään keskusteluun ja heittämään muutaman ivallisen huomautuksen.

Ja RKP:n edustajat pysyvät hiljaa ja demonstroivat näin, että pakkoruotsi on muka suomalaisten oma juttu. He kaksikielisinä puolustavat suomea - englantia vastaan.

Tämän enempää ei pakon myötäilijöitten tarvitse pakkoruotsista tietää. Paitsi että ruotsinkielisillä on pakkosuomi, joka vasta on vaativa ja ikäväkin pikkukieli. Mutta sisukkaasti suomenruotsalaisnuoret ottavat suomen haltuunsa, ja suuri osa toki puhuu sitä toisen vanhempansa kanssa.

Mutta aina voi toivoa "lisää kieliä", synonyyminä "lisää pakkoruotsia".

Kun joku halusi kaikille kolme vierasta kieltä, hän perusteli minulle, että emme voi laskea koulutustavoitteita siksi, etteivät kaikki pärjää tuosta paketista. Hän oli NOSTAMASSA kielivaatimuksia ja unohti, että ainoa tavoitteista tinkiminen on perinteisesti ollut humanistien olematon paketti mafyke-aineissa. Siis "lisää kieliä" ja "emme voi laskea tavoitteita" on tyypillistä meemipuhetta, joka ohittaa puhujansa loogisen ajattelun.
Viimeksi muokannut NRR, 19.09.2020 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9802
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Olen etsinyt kielipoliittista keskustelua sitä löytämättä

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.09.2020 11:00

Konkreettiset ehdotukset pakkoruotsin purkamisesta kuitataan ehdottomasti mahdottomina:

"Emme voi huonontaa vähemmistökielen asemaa."

Vähemmistökielen aseman heikentäminen olisi kuulemma myönnytys koko pahalle maailmalle ja lupa ryhtyä karsimaan pikkukieliä.

Ruotsi ei ole meillä nyt mikään tavallinen vähemmistökieli vaan vanhan eliitin kieli, jonka asema on ollut pönkitetty ja järjetön.

On turha maalailla, että ruotsin asemaa epäreilusti heikennettäisiin, jos sen ei enää annettaisi dominoida koko kansakunnan kieliopintoja.

Ruotsinkielisillä on omat koulunsa yliopistoon asti, omat rakenteensa ja kulttuurinsa... Heillä ei ole mitään syytä valittaa asemaansa. He eivät vain voi verrata sitä 1800-luvun Suomeen.

Vastaa Viestiin