Pakko on oikeus - eli miten pakkoruotsilla karsitaan suomalaista osaamista

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9802
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Pakko on oikeus - eli miten pakkoruotsilla karsitaan suomalaista osaamista

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 03.08.2020 18:53

Tämän tarinan kirjoitti joku Suomi24-kielipolitiikkapalstalle tänään, kyseessä on jo eläkkeelle siirtynyt henkilö, jolla ei ollut tutkinnossaan pakkovirkaruotsia:

"Hain Brysseliin töihin ja tehtävänä oli alueen X kansainväliseen työryhmään osallistuminen. Minulla on alan X syvällinen tuntemus, laaja verkosto alan toimijoissa ja alan 1. asteen koulutus. Minulla ei ole vuosikymmenien takaa virallista virkaruotsia papereissa, joten minua ei voitu palkata Brysseliin tekemään töitä englanniksi, koska kyseessä oli valtion virka. Jotenkin siis tuntuu, että tietyn poliittisen ryhmän aate menee kansallisen edun edelle. Kertokaa omista kokemuksistanne kun olette työelämässä joutuneet tämän virallisen kielirasismin uhreiksi."

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2185
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Pakko on oikeus - eli miten pakkoruotsilla karsitaan suomalaista osaamista

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 03.08.2020 20:45

NRR kirjoitti: 03.08.2020 18:53 Tämän tarinan kirjoitti joku Suomi24-kielipolitiikkapalstalle tänään, kyseessä on jo eläkkeelle siirtynyt henkilö, jolla ei ollut tutkinnossaan pakkovirkaruotsia:

"Hain Brysseliin töihin ja tehtävänä oli alueen X kansainväliseen työryhmään osallistuminen. Minulla on alan X syvällinen tuntemus, laaja verkosto alan toimijoissa ja alan 1. asteen koulutus. Minulla ei ole vuosikymmenien takaa virallista virkaruotsia papereissa, joten minua ei voitu palkata Brysseliin tekemään töitä englanniksi, koska kyseessä oli valtion virka. Jotenkin siis tuntuu, että tietyn poliittisen ryhmän aate menee kansallisen edun edelle. Kertokaa omista kokemuksistanne kun olette työelämässä joutuneet tämän virallisen kielirasismin uhreiksi."
Kielipolitiikka.net sivustolla oli aikoinaan kerätty näitä kielipolitiikan mielettömyyksiä

Vinkkaa tälle ja muille rasismin uhrille
sivun olemassaolosta,kun kerran viihdyt siellä Suomi24 sivustolla.

http://kielipolitiikka.net/index.php

Vastaa Viestiin