Nopea anekdootti siitä miten memetiikka toimii

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Nopea anekdootti siitä miten memetiikka toimii

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 30.07.2020 18:39

Joskus on pakko vähän avautua tosielämän kokemuksista jotka vastaavat jo kauan sitten tekemiäni ennusteita.

Työskentelin hiljan eräässä suuressa suomalaisessa firmassa, josta olen sittemmin lähtenyt (häiriköt voivat löytää yksityiskohdat LinkedInistä). Olin sitten lounaalla itseäni ehkä vajaat kymmenisen vuotta nuoremman kollegan kanssa, joka on ihan akateeminen, fiksu kaveri. Nostin huvikseni keskustelussa esille toisen kollegan sukunimen, jossa on "kalevalainen" elementti.

Tästä hän sitten lähti selittämään miten Kalevalan kieltä ei nykylukija voi ymmärtää ja miten se sisältää vain kansallismielistä hehkutusta ja että miten Lönnrot oli yhteydessä johonkin serbialaiseen vastaavaan kansalliseepoksen kirjoittajaan. Muistutin tässä sitten että Kalevala on lähinnä senaikaista antropologiaa ja että siitä seurasi maailman suurin kerätty kansanperinnearkisto. Tämä oli hänelle uutta. Jäi harmittamaan kun en muistuttanut että Runeberg ja Topelius ne vasta hehkuttelivatkin, kun taas Kalevalassa ei "Suomen kansaa" mainita missään.

Itsehän opettelin aikanaan 5-6-vuotiaana lukemaan lukemalla isoäitini Kanteletarta, ja tämä kyseinen kollega minua rekrytoidessaan oli kuulemma todennut hakemuksestani että "jätkähän osaa suomea", joten kai siitä jotain positiivista seurasi. Kalevalan luin kokonaisuudessaan läpi lukiossa ilman ongelmia, ja tämä sitten herätti suurta ihmetystä siitä että miten se on mahdollista.

Noh, tämä jatkui siten että sain kaverin myöntämään että hän ei itse asiassa ole lukenut eikä halua edes lukea Kalevalaa tarkistaakseen näkemyksiään koska "perussuomalaiset nuoret" ovat sitä mieltä että suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia. Eli tämä perusteesi siitä että kaikkien on oltava suomenruotsalaisia tai suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia.

Heitin sitten täkynä puolihuolimattomasti että "pakkoruotsin puolusteluhan on ihan täyttä roskaa", mikä sai hänet menemään hetkeksi täysin lukkoon kun hän takelteli sen kanssa että oikeasti sanoin että puolustelu enkä vastustaminen... "no minä en tiedä siitä mitään" oli sitten kommentti tähän :lol:

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Nopea anekdootti siitä miten memetiikka toimii

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.07.2020 18:44

hän sitten lähti selittämään miten Kalevalan kieltä ei nykylukija voi ymmärtää ja miten se sisältää vain kansallismielistä hehkutusta ja että miten Lönnrot oli yhteydessä johonkin serbialaiseen vastaavaan kansalliseepoksen kirjoittajaan
kaikkien on oltava suomenruotsalaisia tai suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia
Suomenruotsalaisissa kouluissa identiteettityö on oma painopisteensä. Arvelen, että näillä aatoksilla on lähtökohtansa kouluissa.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Nopea anekdootti siitä miten memetiikka toimii

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 30.07.2020 18:49

Voi olla, mutta hyvin nuo teesit vuotavat ihan savolaislähtöiselle junantuomalle...

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Nopea anekdootti siitä miten memetiikka toimii

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.07.2020 18:55

Eero Nevalainen kirjoitti: 30.07.2020 18:49 Voi olla, mutta hyvin nuo teesit vuotavat ihan savolaislähtöiselle junantuomalle...
Minä täällä kirjoittelin ystävästäni, joka kymmenen vuotta sitten asui Svenskfinlandissa ja puhkui henkeä täynnä paatoksellista folktinget-liturgiaa.

Tällaisia asioita omaksutaan. ;) Mistä tämä työkaverisi olisi käsityksensä ottanut.

Vastaa Viestiin