Vaihdetaan pakkoruotsi yläkoulun alussa alkavaan itse valittuun kieleen

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Vaihdetaan pakkoruotsi yläkoulun alussa alkavaan itse valittuun kieleen

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.07.2020 07:50

Vieraiden kielten oppimisessa oleellista on aito tarve ja mielenkiinto. Siksi pakkoruotsi pitäisi vaihtaa valinnaiseen kieleen, joka alkaisi yläkoulun alusta (B1-kieli) - tarjonta olisi silloin laajin. Nyt pakkoruotsia suojeltiin siirtämällä se alakouluun, jossa vaihtoehtotarjontaa ei ole.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Vaihdetaan pakkoruotsi yläkoulun alussa alkavaan itse valittuun kieleen

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.07.2020 08:34

Kertaan näitä perusjuttuja:

A-kieli (kaikilla on A1 ja halukkailla myös A2) on pitkä kieli.

Useimmille pitkäksi kieleksi riittää englanti, sillä isolle osalle oppilaista perustaitojen hankkimisessa on riittävästi haastetta alakoulussa.

B-kielten kuuluisi olla yläkoulussa. Kyse pitäisi olla nuoren omasta valinnasta. Yläkouluilla olisi mahdollisuus laveaan tarjontaan. Nyt B1 on uhrattu pakkoruotsille ja siirretty alakouluun, jottei vaihtoehtoja näyttäisi olevan.

Nimenomaan pakkoruotsi syö muun kieliosaamisen.

C-kielet on lukiossa, minne menee vain puolet. Lukion kova paine panostaa pyrkimisen kannalta keskeisiin aineisiin ja ainereaaliin tekee C-kieliopinnot harvinaisiksi.

Kielivarannon ja yksilön kannalta B1-pakkoruotsin vapauttaminen on ainoa järkevä tapa edetä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Vaihdetaan pakkoruotsi yläkoulun alussa alkavaan itse valittuun kieleen

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.07.2020 08:40

Nyt koulua on muovattu vain pakkoruotsin suojelu lähtökohtana. Siksi on panostettu siihen, että A1-kieli olisi muu kuin englanti.

Tämä on väärin lapsia ja heidän tulevaisuuttaan kohtaan.

Kouluaan nyt aloittavat lapsemme ovat työelämässä 2040-2080-luvuilla - harva heistä tulee tarvitsemaan ruotsia.

He tulevat työskentelemään tekoäly ja konekääntäjät ympärillään. Palvelupakkoruotsi heille alakoulusta yliopistoon on järjetöntä tuhlausta, niin heidän aikansa ja voimiensa kuin yhteisten varojen tuhlausta.

Vanhemmat tietävät kyllä, että mitä paremmin ruotsinsa lukee, sitä selvemmin näkee, ettei sille ole tarvetta.

Englantia lapsemme tulevat tarvitsemaan työelämässään - ja vapaalla, harrastuksissa... Tästä ovat tutkijat yksimielisiä. Paljon nykyistä kouluenglantia parempi taso olisi tarpeen.

Englanti on kaikkialla Pohjolassa aloittava yhteinen kieli paitsi meillä. Meillä tehdään vääryyttä nuorille väheksymällä englantia. Meillä myös hankaloitetaan muuttamista ja tehdään opiskelu raskaammaksi ja kalliimmaksi tekemällä kieltenopiskelusta pirstaleista A-kielissä. Erityisopetuksen tarve lisääntyy.

Olisi kaikkien, että valtaosalla olisi yhteinen A1-englanti ja pakkoruotsin sijaan vapaasti valittava yläkoulussa alkava B1.

Vastaa Viestiin