englannin kielen rooli tärkeimpänä kielenä kunkin maan oman pääkielen ohella.
Suomessa asiaa ei ole ymmärretty, vaan tärkein kieli on ruotsin kieli.
Tanskassa ja Norjassa englanti alkaa pakollisena 1.luokalta, Ruotsissa pakollisena viimeistään 3. luokalta.
Norjassa ei englannin lisäksi ole mikään pakko opiskella muuta kuin englantia,
Tanskassa opiskellaan toista kieltä pakollisena 5. luokalta. Kielen saa valita usean kielen joukosta
Ruotsissa opiskellaan pakollisen englannin lisäksi toista kieltä 7. luokalta alkaen, kielen voi valita monen eri kielen joukosta.
Kaikissa muissa pohjoismaissa on siis ymmärretty englannin kielen olevan perustaito, joka on syytä opettaa kaikille.
Se on osa koulutuspoliittista linjausta.
Suomen koulutuspolitiikassa vastaava asema( kuin englannilla Skandinaviassa) on ruotsin kielellä.
Suomessa siis nimenomaan ruotsin kieltä pidetään perustaitona, vaikka sen puhujia on vain 5 % väestöstä
kansaimnvälinen käyttöarvo on hyvin rajallinen verrattuna englantiin.
Maan pääkielen osaaminen on luonnollisesti perustaito jo maan sisäisen "sosiaalisen kompetenssin" takia.
Mutta eihän ruotsi oikeasti ole mikään perustaito Suomessa!

Tämä "perustaito"-näkökulma on jäänyt kokonaan keskustelematta. Se jäi keskustelematta jo 50 vuotta sitten, ja se on edelleen keskustelematta.
Miten saisimme tämän näkökulman keskusteluun? Nykyinen keskusteluilmapiiri näkee englannin kielen uhkana, ei mahdollisuutena.
Suomen kielen rooli suomenmaalaisena perustaitona ilmeisesti tunnustetaan jo paatuneimpien svekomaanienkin keskuudessa.
Mutta onko myös englannin taito itseasiassa perustaito? Ainakin Skandinaviassa se on.
*Lähde:Kielikoulutuksen saavutettavuus eurooppalaisessa perusopetuksessa - selvitys