Svenskasplainingia eli miten nuoret opetetaan puhumaan pakkoruotsista
Lähetetty: 29.11.2019 06:45
Eilen eräs tuttu lukiolainen kuvasi pakkoruotsia sanoilla "sitä on todella paljon ja se on monelle todella hankala".
Tämä herätti ympärillä olevien parinkymmenen nuoren joukossa ymmärtäviä nyökytyksiä ja naurahduksia - kaikki tunnistivat, mistä puhutaan, mutta myös sen, ettei asialle voi mitään, pakko vain naurahtaa.
Ja sitten kuului pakkoruotsin opiskelua kannustavien aikuisten käyttämät sanat, joita nuoret toistelivat toisilleen.
"Mutta kannattaa aloittaa lukiossa ilman ennakkoluuloja."
"Moni on lukiossa rakastunut ruotsiin."
"Jossain tutkittiin, että mikä arvosana korreloi tulevan opintomenestyksen kanssa ja se oli ruotsi. Ruotsin opiskelun sujuminen osoittaa, että on valmis tekemään töitä minkä tahansa asian kanssa, joka eteen tulee."
Näillä siis mennään tänään. Ei enää puhetta kaksikielisyydestä eikä Nordenista. Nyt lukion pakkoruotsilla osoitetaan työmotivaatiota ja kykyä ohjata itseään.
Meiltä pakon kriitikoilta helposti unohtuu tämä itsesuggestion määrä, joka tarvitaan, jotta nuoriso jaksaisi pakkoruotsinsa. Vain kaikkein teknisimmillä tai niillä, jotka tietävät lähtevänsä ulkomaille opiskelemaan, on varaa jättää ruotsi omaan arvoonsa. Muitten on tsempattava itseään ja vanhempien tsempattava lapsiaan - ja ruotsinopettajat kutovat omaa loreaan.
Tämä herätti ympärillä olevien parinkymmenen nuoren joukossa ymmärtäviä nyökytyksiä ja naurahduksia - kaikki tunnistivat, mistä puhutaan, mutta myös sen, ettei asialle voi mitään, pakko vain naurahtaa.
Ja sitten kuului pakkoruotsin opiskelua kannustavien aikuisten käyttämät sanat, joita nuoret toistelivat toisilleen.
"Mutta kannattaa aloittaa lukiossa ilman ennakkoluuloja."
"Moni on lukiossa rakastunut ruotsiin."
"Jossain tutkittiin, että mikä arvosana korreloi tulevan opintomenestyksen kanssa ja se oli ruotsi. Ruotsin opiskelun sujuminen osoittaa, että on valmis tekemään töitä minkä tahansa asian kanssa, joka eteen tulee."
Näillä siis mennään tänään. Ei enää puhetta kaksikielisyydestä eikä Nordenista. Nyt lukion pakkoruotsilla osoitetaan työmotivaatiota ja kykyä ohjata itseään.
Meiltä pakon kriitikoilta helposti unohtuu tämä itsesuggestion määrä, joka tarvitaan, jotta nuoriso jaksaisi pakkoruotsinsa. Vain kaikkein teknisimmillä tai niillä, jotka tietävät lähtevänsä ulkomaille opiskelemaan, on varaa jättää ruotsi omaan arvoonsa. Muitten on tsempattava itseään ja vanhempien tsempattava lapsiaan - ja ruotsinopettajat kutovat omaa loreaan.