Sivu 1/1
Yle:Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Lähetetty: 15.11.2019 09:33
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Syksyllä 2006 Simo Tynkkynen aloitti tietojenkäsittelytieteiden opinnot Tampereen yliopistossa.
Tänä syksynä hän aloitti neljännentoista opiskeluvuotensa yliopistolla. Kandidaatin tutkinnosta puuttuu yksi kurssi, ja graduseminaari on kesken.
valistunut arvaus.. tuo kurssi on virkamiesruotsi
[quote– It-alalla oleellista on osaaminen. Tutkintotodistus on toki hyvä olla, mutta en muista, että kukaan olisi varsinaisesti kysellyt sen perään, hän sanoo.
Yliopistoille ja ammattikorkeakouluille tutkinnot sen sijaan ovat yhä tärkeämpiä. Jatkossa yhä suurempi osa korkeakoulujen rahoituksesta on sidottu korkeakouluista valmistuneiden tutkintojen määrään. Lisäksi väestön koulutustasoa halutaan nostaa.
Siksi aiempaa useamman jo opintonsa aloittaneen on myös valmistuttava. Se ei ole aivan yksinkertaista.
Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Tynkkysen tarina on alalla tyypillinen. Tietojenkäsittelytieteen ja tieto- ja viestintäteknologia-alan eli ict-alan yliopisto-opiskelijoista noin puolet ei valmistu maisteriksi 15 vuoden kuluessa opintojen aloittamisesta. Tätä pidemmälle tilastot eivät yllä.][/quote]
Kuinka suuri selittäjä valmistumisen viipymisessä on pakkoruotsi?
Re: Yle:Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Lähetetty: 15.11.2019 16:14
Kirjoittaja NRR
Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑15.11.2019 09:33
Kuinka suuri selittäjä valmistumisen viipymisessä on pakkoruotsi?
Tätähän ei saa selville millään.
Teknisillä aloilla luultavasti suuri.
Re: Yle:Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Lähetetty: 15.11.2019 16:52
Kirjoittaja Hillevi Henanen
Luin taas Heidi Sabanadesanin jutun aiheesta kommentteineen. Tähän ei kyllästy.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006134560.html
Kommenteista löytyi Vesa Kaiteran arvio näistä ruotsia vaille valmiista.
Niitä, joiden tutkinto on jäänyt kesken virkamiesruotsin reputtamisen vuoksi, lienee noin 15000, ja määrä kasvaa 400:lla vuosittain.
Re: Yle:Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Lähetetty: 15.11.2019 18:15
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Hillevi Henanen kirjoitti: ↑15.11.2019 16:52
Luin taas Heidi Sabanadesanin jutun aiheesta kommentteineen. Tähän ei kyllästy.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006134560.html
Kommenteista löytyi Vesa Kaiteran arvio näistä ruotsia vaille valmiista.
Niitä, joiden tutkinto on jäänyt kesken virkamiesruotsin reputtamisen vuoksi, lienee noin 15000, ja määrä kasvaa 400:lla vuosittain.
Tuollainen määrä uusia valmistuneita kerralla tietäisi varsin suurta pottia korkeakouluille..
Korkeakoulujen rahoitus tulee entistä enemmän riippumaan valmistuneiden määrästä, joten pakkoruotsin portinvartijat joutuvat kirjoittamaan todistuksen tyydyttävistä taidoista korkeakoulun rahoituksen turvaamiseksi, vaikka taitoa ei olisikaan..
YLIOPISTOJEN ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajat ovat viimeisenä takuuna sille, että ammatteihin valmistuneet pystyvät käyttämään ruotsia niin, että laissa määritellyt kielelliset oikeudet toteutuvat ja ruotsinkieliset saavat palvelua äidinkielellään. Annamme opiskelijoillemme valmiudet esimerkiksi liike-elämän yhteydenpitoon muiden pohjoismaalaisten kanssa.
Tavoitteemme on vähintään eurooppalainen taitotaso B1 (tyydyttävä taito). Osa opiskelijoista saavuttaa tason B2 (hyvä taito). Arvioimme erikseen suullisen ja kirjallisen taidon.
Työskentelemme intohimolla ja antaumuksella, mutta menneiden vuosikymmenten poliittiset päätökset ovat vaikeuttaneet työtämme. Kaikille kuuluvia ruotsin opintoja on leikattu peruskoulussa ja lukiossa.
Nykyään monella on katkoja ruotsin opintopolussa. B-ruotsin pakollinen tuntimäärä peruskoulussa väheni 1990-luvulla yhdeksästä tunnista kuuteen ja lukiossa seitsemästä tunnista viiteen. Kun nyt kuudesta tunnista kaksi on siirretty alakouluun ja ylioppilaskirjoituksissakin ruotsi on vapaaehtoinen aine, opintopolku voi katketa peruskoulun aikana, lukion lopussa ja sen jälkeenkin, jos ei heti pääse jatko-opintoihin.
KORKEAKOULUTUTKINTOIHIN sisältyvät automaattisesti valtionhallinnon tyydyttävän tai hyvän ruotsin taidon opinnot. Ruotsin osaamisen lähtötaso vaihtelee. Jotta opiskelijat selviytyisivät yliopiston ruotsin opinnoista, yhä useampi käy valmentavilla kursseilla.
Ne syövät yliopiston niukkoja resursseja.
Jos valmentavia kursseja tarvittaisiin vähemmän, voisimme panostaa enemmän esimerkiksi valinnaisiin lisäopintoihin, joille olisi kysyntää. Koska monet ammattiryhmät hyötyvät selvästi hyvästä ruotsin taidosta, hyvin suoritetusta ruotsin ylioppilastutkinnosta voisi antaa enemmän valintapisteitä korkeakouluun hakiessa.
Korkeakouluopiskelijat ovat enimmäkseen hyvin motivoituneita opiskelemaan ruotsia, koska he ymmärtävät sen merkityksen työelämässä ja työn saannissa. Esimerkiksi kaupankäynnissä Ruotsi on Suomen toiseksi suurin vientimaa. Liike-elämässä ostaa voi englanniksi, mutta myydä pitää ruotsiksi. Monet opiskelijat harmittelevat puutteita, jotka kielitaitoon on jäänyt aiemmin. Osa toivoisi mahdollisuutta lisäopintoihin, joita korkeakoululla ei välttämättä ole varaa tarjota.
Ilmeisesti painetta RVM armahtamiseksi on jo kertymässä,
mikä voi selittää tuon HS julkaistun vaatimuksen,...
Korkeakoulut tarvitsevat rahaa, jonka saamisen liian intohimoinen ja
virkaintoinen pakkoruotsittaja estää, kun valmistuminen estyy pakkoruotsin takia..
ruotsin opettajat ovat viimeisenä takuuna sille, että ammatteihin valmistuneet pystyvät käyttämään ruotsia niin, että laissa määritellyt kielelliset oikeudet toteutuvat ja ruotsinkieliset saavat palvelua äidinkielellään
Re: Yle:Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Lähetetty: 15.11.2019 18:24
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Yliopistoille ja ammattikorkeakouluille tutkinnot sen sijaan ovat yhä tärkeämpiä. Jatkossa yhä suurempi osa korkeakoulujen rahoituksesta on sidottu korkeakouluista valmistuneiden tutkintojen määrään. Lisäksi väestön koulutustasoa halutaan nostaa.
Siksi aiempaa useamman jo opintonsa aloittaneen on myös valmistuttava. Se ei ole aivan yksinkertaista.
– Yksi tärkeimpiä keinoja on käydä läpi opintopolut ja katsoa, että opiskelijoiden on mahdollista suorittaa opintonsa järkevinä kokonaisuuksina.
]
pro gradu -tutkielman vaatimustasoa on laskettu ja työstä saa nykyään aiempaa vähemmän opintopisteitä
https://yle.fi/uutiset/3-11050423
Samaan aikaan...
YLIOPISTOJEN ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajat ovat viimeisenä takuuna sille, että ammatteihin valmistuneet pystyvät käyttämään ruotsia niin, että laissa määritellyt kielelliset oikeudet toteutuvat ja ruotsinkieliset saavat palvelua äidinkielellään.
Kauanko nämä saavat jumittaa valmistuneiden määrän perusteella maksettavaa rahoitusta?
Siinä pohdittavaa..
Re: Yle:Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Lähetetty: 15.11.2019 18:42
Kirjoittaja lpo
Vajaa 10 vuotta sitten vielä opiskellessani yliopistolla oli meneillään hurja kulujenkarsinta. Kielikeskus otettiin tulilinjalle aluksi, kun sieltä ei valmistu ketään, eikä se tällä logiikalla tuo ollenkaan tuloja yliopistolle. Loppuipa sitten kokonaan mm. portugalin opetus, mutta sentään ruotsiin tuli jotain järkeistystä, kun kaikki ylimääräiset kurssit karsittiin pois ja virkamiesruotsin lisäksi jäljelle jätettiin vain kertauskurssi. Oli sitä tarjontaa kyllä ollut ennen näitä leikkauksia, mutta eipä juuri ketään kiinnostanut noille kursseille osallistua...
Re: Yle:Kolmannes ei valmistu kymmenessä vuodessa
Lähetetty: 15.11.2019 21:14
Kirjoittaja Hillevi Henanen
Tietojenkäsittelyä ja tietoliikennettä opiskelevista puolet on siis luikahtanut työelämään suorittamatta pakkoruotsia!
Pakkoruotsiaitaus vuotaa pahasti!