Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.11.2019 13:13

Oli mitä mieltä tahansa, tämä Perjantain keskustelu oli valaisevaa katsottavaa - ja kunnioittavaa, huumorintajuista ja rehellistä...

https://areena.yle.fi/1-50098254

Sean Ricks on hyvä, kunnioittava haastattelija ja nyt sekä Keskisarja että Huhtasaari saivat puhua ilman leimaamista.
Viimeksi muokannut NRR, 02.11.2019 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.11.2019 13:29

Juontaja itse kertoo omasta taustastaan muualla (https://www.maailmankuvalehti.fi/2017/6 ... juuristani):
”Kuulostaa hassulta, mutta diggaan tukkaani. Hiukseni tuovat esiin afroamerikkalaisuuteni, josta olen ylpeä.”

--- Ricks oli neljävuotias, kun hän muutti äitinsä ja vanhemman siskonsa kanssa Yhdysvalloista Suomeen --- meni päiväkotiin, leikki illat pihalla muiden lasten kanssa tai katsoi kotona piirrettyjä. ---

”Olenko kantasuomalainen? Olen todellakin. Paljasjalkainen tamperelainen. Mikäli en täytä kantasuomalaisuuteen liittyvää määrittelyä ihon- ja silmienväristä, se kertoo termin ongelmallisuudesta” --- ihminen voi joutua yhteiskunnassa pakotettuun ulkopuolisuuteen: voit olla ulkoisesti erinäköinen, mutta sisäisesti ”samanlainen” kuin muut.

--- Kun ensimmäinen lapsi syntyi, hän alkoi miettiä taustaansa. Tuli tunne, että viimeistään nyt pitää selvittää, mistä kaikessa tässä hervottomassa sopeutumisessa on oikein kyse. ”Halusin välittää omille lapsilleni juuremme, mistä olemme tulleet.”

Ricks on syntynyt Saksassa, isä on afroamerikkalainen ja äiti suomalainen. Hänessä on myös intiaaniverta. --- ”Miksi ihmisellä ylipäätään pitäisi olla vain yksi identiteetti? Suomalaisuuden ohella minua on muokannut afroamerikkalaisuuteni, josta haluan pitää kiinni. --- Olen sanonut tyttärilleni, että on hienoa, että heidän juurensa ovat monessa paikassa. Se on rikkaus, joka muovaa heitä.”

Ricks toivoo, että kun hänen lapsensa ovat aikuisia, käsitys suomalaisuudesta olisi jo laventunut.
Tämä on todella hieno kuvaus oman etnisyyden rikkaudesta.

Entä onko se rikkautta, että pelkästään suomalainen (siis muut mahdolliset juuret jäävät kirkonkirjojen ja geenitestien ulottumattomiin)? Onko oikein, että oman lapsen myötä ryhtyy miettimään omia suomalaisjuuriaan, vesilinnun kansan kielen kantamaa perintöä? Saako puhua suomalaisverestä? Saako puhua ylpeydestä ja rikkaudesta?

Miten käsitellä näitä asioita niin, ettei kukaan ole vähemmän vaan kaikki enemmän.

pjl69
Viestit: 641
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 02.11.2019 17:30

Oli hyvä ohjelma. Normaalisti en katso Perjantaita, mutta nyt vieraat ja aihe houkuttelivat ruudun ääreen.

SJONS
Viestit: 729
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 02.11.2019 17:59

Kansallisuuden, suomalaisuuden eli oman identiteetin pohtiminen vaikuttaa aika nykyaikaiselta, täysin uudelta ajattelulta.

Aikaisemmat sukupolvet eivät edes pohtineet asiaa. Tottakai sukuun syntyneet lapset olivat suomalaisia. Päiväkoti, koulu ja kirjallisuus kasvattivat lopulta lapset kansallismielisyyteen ja isänmaanrakkauteen, jota kukaan ei koskaan kyseenalaistanut!

Nykyinen pohdinta perustuu siihen, että kaikki "uussuomalaiset" haluavat olla hyvinvointivaltion pesänjakajia ja päästä osallisiksi meidän esi-isiemme rakentamaan yhteiskuntaan.

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.11.2019 20:25

Teemu Keskisarja totesi dramaattisesti lopussa: "Me olemme katoava kansa, muttei se tarkoita samaa kuin yhdentekevä kansa --- kaiken maailman kansat hävisivät näennäisesti jälkiä jättämättä --- niistä jäi jokin kulttuurinsen perimän sirpale, joka vaikutti seuraaviin kulttuureihin, jotka nekin ovat aikanaan tuomittuja kadotuksen nieluun..."

Mitä toivoisit, että suomalaisuudesta jäisi jäljelle, kysyi toimittaja ja mies vastasi: "Minä olen kielikiihkoilija henkeen ja vereen."

Lopuksi tuli vielä aika kova kiteytys: "En viitti hirttää itteeni päivänpolitiikkaan --- Suomalainen ei ole mikään arvonimi, myös Otto Wille Kuusinen ja Jammu Siltavuori olivat suomalaisia."

TK
Viestit: 2516
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 02.11.2019 21:03

Suomen kielen säilyminen on keskeinen tekijä suomalaisen kansan olemassaolossa. Minä en usko suomalaisuuden katoamiseen.

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kansallisuusajattelusta keskustelu Perjantaissa

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.11.2019 21:07

TK kirjoitti: 02.11.2019 21:03 Suomen kielen säilyminen on keskeinen tekijä suomalaisen kansan olemassaolossa. Minä en usko suomalaisuuden katoamiseen.
Kiitos, näin ajattelen minäkin.

Vastaa Viestiin