https://yle.fi/uutiset/3-11040845?fbcli ... sobYYQn-IAViron opetusministeriö valmistelee varhaiskasvatukseen uutta opetussuunnitelmaa, jossa perheiden monikielisyys nähdään ongelmana lapsen kielen kehitykselle.
---
Suomessa monikielisyyteen ja eri kulttuureihin suhtaudutaan toisin. Opetushallituksen laatimien varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden mukaan lasten vaihtelevat kieli- ja kulttuuritaustat rikastuttavat yhteisöä.
Monista kielistä on hyötyä
--- monikulttuurisesta ympäristöstä on lapsille hyötyä, koska maailma on muuttumassa yhä moninaisemmaksi.
– On hyvä oppia elämään monikielisessä ympäristössä jo pienestä pitäen. Se on etuoikeus.
Monikulttuurisissa päiväkodeissa lapset --- viettävät itsenäisyyspäivää, joulua ja pääsiäistä mutta myös muiden kulttuurien juhlia.
--- Suomen kieltä opetetaan --- päiväkodeissa kuvakorttien, laulujen ja tarinoiden avulla.
– Panostus suomen kieleen on tosi tärkeää, jotta lapset pärjäävät koulussa. --- ryhmät jaetaan niin, että samaa kieltä puhuvat ovat eri ryhmissä. ---
– Äidinkieli [siis kotikieli, joka ei ole suomi] on kaikki kaikessa. On oltava yksi vahva kieli, johon muiden kielten oppiminen pohja. ---
Virossa monikielisyys "ongelmallista", Suomessa "rikkaus" - olisiko realismia "sekä-että"
Virossa monikielisyys "ongelmallista", Suomessa "rikkaus" - olisiko realismia "sekä-että"
Viimeksi muokannut NRR, 29.10.2019 08:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Virossa monikielisyys "ongelmallista", Suomessa "rikkaus" - olisiko realismia "sekä-että"
Miksei meillä saa sanoa, että kouluille on iso haaste (=ongelma) se, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla joka neljäs koulun aloittaja on vieraskielinen, osa lähes ummikkoja kouluun tullessa eikä osa ole omaksunut jatko-opintojen vaatimaa suomen taitoa vielä peruskoulun päättyessäkään?
Tietysti on tässä rikkautensakin, mutta ei tämä ole ongelmatonta tai halpaa. Tietysti neljännes kaksikielisyyteen erilaisilla kotikielellä ja erilaisin taustoin kasvavia oppilaita vaatii paljon - koululta, opettajilta, muilta oppilailta.
Ja edes näiden monikielisten kohdalla ei voida joustaa pakkoruotsista alakoulusta yliopistoon.
Tämä on sellainen kaikkien liturgioiden äitivaltio...
Tietysti on tässä rikkautensakin, mutta ei tämä ole ongelmatonta tai halpaa. Tietysti neljännes kaksikielisyyteen erilaisilla kotikielellä ja erilaisin taustoin kasvavia oppilaita vaatii paljon - koululta, opettajilta, muilta oppilailta.
Ja edes näiden monikielisten kohdalla ei voida joustaa pakkoruotsista alakoulusta yliopistoon.
Tämä on sellainen kaikkien liturgioiden äitivaltio...