Feministi puolustaa pakkoruotsia: jos ruotsi olisi enemmistökieli, eikö muka sinua vituttaisi vaihtaa suomesta ruotsiin?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Feministi puolustaa pakkoruotsia: jos ruotsi olisi enemmistökieli, eikö muka sinua vituttaisi vaihtaa suomesta ruotsiin?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.10.2019 09:56

Tässä ketjussa etsin feministin perusteita pakkoruotsille (punaisella):
Kutsut itseäsi feministiksi, eikö feministin pitäisi tuntea vapauden ja itsemääräämisoikeuden arvo, kunnioittaa muitten oikeutta määritellä itsensä ja rakentaa oma identiteettinsä?

Miten feministi sortuu sortamaan, kun kyseessä on pakkoruotsi muitten lapsille?
Olen feministi, mutta en millään pysty näkemään maamme virallisen kielen pakollisen oppiaineen statusta sortona. Eikö ole sortoa se, että maan virallista kieltä puhuvat eivät saisi oikeuksiinsa kuuluvia palveluja ruotsiksi? Palveluja ei voi tarjota jos kukaan ei osaa ruotsia.
Palveluja ei missään muualla tuoteta näin epäoikeudenmukaisesti - ikään kuin alle viiden prosentin ryhmä, jossa iso osa puhuu suomea toisen vanhempansa kanssa ja joista suurin osa tarvitsee suomea päivittäin, vaatisi muut 95% palvelijoikseen.
Oletetaan, että ruotsi olisi Suomessa enemmistökieli ja suomea puhuisi "vain" 5%.
Eikö muka sinua vituttaisi aina vaihtaa äidinkielestäsi ruotsiin?
Vaikka olet asunut Suomessa yhtä pitkään ja olet yhtä suomalainen kuin ne ruotsia puhuvatkin?
Jos olisin alle viiden prosentin vähemmistöä, en todellakaan vaatisi muilta palvelua. Panostaisin lasteni kaksikielisyyteen.

Oletetaan, että meänkieliset olisivat Ruotsin vanhaa eliittiä ja onnistuneet saamaan pakkomeänkielen Ruotsissa alakoulusta yliopistoon. Olisiko reilua?
Hankala niellä tuollaisia väitöksiä, kun et itse ole suomenruotsalaisen kengissä kävellyt.
Itse olen sitä mieltä, että Ruotsissa ollaan kielikoulutuspolitiikassa menty monessä mielessä metsään, joten tilanne ei mielestäni ole siellä reilu nyt todellakaan.
Ruotsissa yritetään kotouttaa muunkielisiä. Sama on edessä meillä. Suomen kielen ja kotikielten opetus on valtava projekti.

Tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla joka neljäs suomenkielisen koulun aloittaja lukee suomea toisena kielenä. Kaksikielisyys on nyt ihan muuta kuin ennen.

Suomenruotsalaiset eivät voi määrittää, mitä muut yli 95% opiskelevat. Heidän edunvalvontansa ei voi kävellä yli 95%:n tarpeiden yli. Lähtökohta on järjetön ja epäreilu - siksi vastaavaa ei olekaan muualla.

Kaikille alakoulusta yliopistoon pakollista pientä vähemmistökieltä ei ole missään muualla maailmassa. Se on syrjivä rakenne, karsii dysleksikkoja, vieraskielisiä, poikia, matemaattisteknisiä...
Itse taas näen, että ruotsin pakollisuuden poistaminen kaventaa oppilaiden kielivarantoa entisestään, kun erityisesti pienillä kouluilla ei sitten ole resursseja tarjota muita kieliä kuin pakollista A1-kieltä, usein käytännössä vain englantia.
Nythän koulut velvoitetaan tarjoamaan muita kieliä - mutta ruotsin pakollisuus syö oppilaiden resut.

Ahvenanmaalta poistettiin pakkosuomi, koska se kuulemma söi nuorten muun kielitaidon...

Saman tekee pakkoruotsi mannermaalla.

Miksi emme saisi valita?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Ahvenanmaalla nyt todella harva osaa suomea ja suomen kieleen sekä suomalaisiin suhtaudutaan lähes vihamielisesti.
Samaa kohtaloa en tahtoisi ruotsille ja ruotsinkielisille Suomessa.
Pakkoruotsi vie goodwillin ruotsilta.

Mutta nyt ohitat sen, että paljon suurempi joukko kärsii pakkoruotsista kuin mitä on ruotsinkielisen vähemmistön osuus.

Ohitat senkin, ettei pakkoruotsin kaltaista ole muualla.

Muitten pakko ei voi olla meillm ruotsinkielisten oikeus.
Se, että samanlaista ratkaisua ei ole muualla ei tarkoita, että ratkaisu on huono.
En aio enää kiistellä asiasta. Sinulla on näkemyksesi ja minulla omani. Du måste acceptera det.
Hei, mitä tapahtui "näpit irti minun kehostani" -periaatteelle.

Sinun mielipiteesi on sama kuin sen, joka on laeilla kieltänyt ehkäisyn ja abortin muilta ja nakkelee nyt niskojaan, että tämä on minun maailmani, hyväksy se!
Liität kehollisen itsemääräämisoikeuden pakkoruotsiin?!
Se, että opiskelulla taataan Suomen viralliselle kielelle sen laillinen asema on sinun mielestäsi sama kuin aborttikielto?
Ei vittu oon koittanut olla edes jonkin verrana asiallinen mutta nyt sä meet blokkiin
Tuskin antaisit myöten jonkun toisen ryhmän palveluvelvoitteelle. Mutta sinun kehosi rakastaa kieliä, et ymmärrä niitä, joille tämä ihailemasi palveluvelvoite aiheuttaa koulutustavoitteiden laskua, karsiutumista jatkosta, valmistumatta jäämistä - tai keveimmilläänkin turhaa työtä.

Ja nyt blokkasit minut, koska sinussa ei ole naista myöntämään, ettet kykene puolustamaan pakkoruotsia järkevillä ja eettisesti kestävillä perusteilla.

pjl69
Viestit: 642
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Feministi puolustaa pakkoruotsia: jos ruotsi olisi enemmistökieli, eikö muka sinua vituttaisi vaihtaa suomesta ruots

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 21.10.2019 15:46

Otsikon kysymykseen voisi heittää vastakysymyksen, että jos suomi olisi maassa alle 5%:n vähemmistökieli, eikö sinua muka vituttaisi opiskella sitä pakotettuna, kielen toimiessa portinvartijana työ- ja opiskeluelämään...

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Feministi puolustaa pakkoruotsia: jos ruotsi olisi enemmistökieli, eikö muka sinua vituttaisi vaihtaa suomesta ruots

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.10.2019 16:51

Tämä on uskomattoman ylimielinen tapa vastata pakonalaisille, joilla on siis alakoulusta yliopistoon työläs, syrjivä ja karsiva pakkoruotsi:

"En aio enää kiistellä asiasta. Sinulla on näkemyksesi ja minulla omani. Du måste acceptera det."

Ikään kuin olisimme keskustelleet siitä, kannattaako hänen lukea ruotsia vai ei - ja minä olisin ollut vastaan. Tietysti hän päättää kielistään ja minä hyväksyn, pidin tai en. Mutta nyt hän mutullaan pitää yllä pakkoa muitten lapsille. Ei sellaista voi vain vaatia hyväksymään.

TK
Viestit: 2516
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Feministi puolustaa pakkoruotsia: jos ruotsi olisi enemmistökieli, eikö muka sinua vituttaisi vaihtaa suomesta ruots

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 21.10.2019 23:30

Kuka tämä lainattu feministi on?

Pääkielimalli on yleisin kielipolitiikan toteuttamistapa niin Pohjoismaissa kuin muuallakin maailmassa. Näin esim. Ruotsissa, jossa ruotsi on kaikkien kieliryhmien yhteinen kieli.

Jos ei ymmärrä pääkielimallin ideaa, niin osoittaa olevansa aika lapsellinen ja itsekeskeinen ajattelija.

Vastaa Viestiin