Avoin kirje uudelle opetusministerille

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 1384
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Avoin kirje uudelle opetusministerille

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 13.06.2019 21:17

http://arnokotro.puheenvuoro.uusisuomi. ... H9XuRBfYTo
Varoitus! Jos tämän jutun aloittaa, niin kesken ei voi lopettaa.
Hyvä opetusministeri, me olemme kaiken aikaa korjaamassa sellaistakin, mikä ei ole rikki. Tai oikeammin: me olemme liian usein rikkomassa sellaista, mikä toimii.

Väsyksiin asti toistellaan, että koko ”opettajuus”on valtavassa murroksessa.Ei se ole. Toki käyttöön otetaan koko ajan esimerkiksi uutta tekniikkaa, mutta ei opettajan työn perusluonne ole muuttumassa yhtään miksikään.
Niinpä koulubyrokraattien sanastoon on päässyt juurtumaan vaivaannuttavaa visioslangia, kun lukionkin pitäisi olla ketterä ja dynaaminen ja herkeämättömässä muutosprosessissa.

Vaan kun ei pitäisi. Kouluun päinvastoin tarvitaan vakautta ja ennustettavuutta. Lapset ja nuoret kaipaavat ympärilleen turvallisia rakenteita. Nyt pakkomielteinen muutos uhkaa jo opiskelijoiden oikeusturvaa, kun he eivät esimerkiksi ole tienneet lukiota aloittaessaan, mitä aineita kannattaa opiskella jatko-opintoihin päästääkseen.
Kommenteista:
Puutut itse myös poukkoilevaan muutosten tekemisiin. Tämä jos mikä saa oppilaissa vastarintaa aikaan. Viimeisin esimerkki tästä on hallitusohjelmaan rustattu pakollinen ruotsinkielen kirjoittaminen ylioppilaskirjoituksena. Mihin ihmeeseen kaikki ylioppilaat tarvitsevat kieltä, joka ei ole edes kansainvälisesti käytössä. Eikö ole paljon tehokkaampaa keskittyä sellaisiin oppiaineisiin ja päästötodistusaineen kirjoituksissa joita tarvitsee paljon enemmän tulevassa työelämässä. Mikäli keskittyy sitten kotimaan kaksikieliselle alueelle tai Pohjoismaiden työelämään, niin onhan silloin mahdollista opiskella ruotsin kieli.
Kiitos kommentista. Olen samaa mieltä, että ruotsin palauttaminen pakolliseksi kirjoitusaineeksi olisi virhe. Kun pakollisuus taannoin poistettiin, muutokselle oli laaja ja perusteltu kannatus. Miksi nuo argumentit olisivat nyt muuttuneet huonoiksi? Jo nyt lukiolaiset ovat liian kuormittuneita, ja erityisen raskaaksi tilanne käy lukiota käyville maahanmuuttajille.

On vastenmielistä, että lukiolaiset maksavat nyt poliittisten lehmänkauppojen hintaa.

pjl69
Viestit: 364
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Avoin kirje uudelle opetusministerille

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 13.06.2019 21:26

On vastenmielistä, että lukiolaiset maksavat nyt poliittisten lehmänkauppojen hintaa.
Niinpä. Tuntuu vähän siltä, että kun itse on aikoinaan joutunut lusimaan pakkoruotsin tunnit läpi, niin pannaan sitten vahinko kiertämään perässä tuleville sukupolville. Kansalaiset kyllä lähtevät miekkareihin ja barrikadeille jos hallitus uhkaa leikata tuloista muutaman kymmenen euroa, mutta vuosikausien puurtaminen hyödyttömän ja tarpeettoman marginaalikielen parissa ei herätä minkäänlaista vastareaktiota. Luulis, että ihmisiä kiinnostais asia edes omien lastensa puolesta. Rahaa tulee aina lisää, mutta aikaa on kaikille jaettu rajallisesti.

NRR
Viestit: 8618
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Avoin kirje uudelle opetusministerille

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.06.2019 23:15

Passiivisuus pakkoruotsin edessä kertoo, että koulu ei ole koskaan panostanut ajattelun taitoihin vaan oppilaita ohjataan tiukasti opportunismiin ja välinpitämättömyyteen...

NRR
Viestit: 8618
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Avoin kirje uudelle opetusministerille

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.06.2019 23:36

Tuossa Kotro viittasi perusteluihin pakkoruotsin poistamisessa yo-kirjoituksista 2005.

Paikalle saapui joku, joka tieten valehteli perusteet:
Ruotsi tuli vapaaehtoiseksi mm. sen takia että vapaaehtoisuuden ajateltiin lisäävän motivaatiota. Näin ei kuitenkaan käynyt ja ruotsin alasajo veti mukanaan mm. saksan kielen. Aikaisemmi ruotsin ollessa pakollinen saksaa valittiin enemmän, mikä on luonnollista koska ruotsi germaanisena kielenä tukee vahvasti saksan oppimista. Ruotsin vastustajien perustelut ovat kummasti muuttuneet - esim. venäjän opiskelusta ruotsin tilalla ei puhu enää juuri kukaan.
---
Opetin ranskaa ja espanjaa jo silloin kun ruotsista oli 8 kurssia ja se oli kirjoituksissa pakollinen. Näidenkin kielten opiskelu oli silloin yleisempää, vaikka tilaa oli vähemmän.
---
ihmettelen sitä ajatusta että jonkin oppiaineen valinnaisuus lisää sen suosiota ja parantaa opiskelijoiden motivaatiota. Tästä ei ole mitään tieteellistä näyttöä eikä mikään kokemus tue tätä ajattelua minkään oppiaineen kohdalla.
Tuttu kirjoittaja, joten tietää kyllä, mistä on kysymys, mutta jakaa mielellään disinformaatiota.

Ruotsin ja muiden aineiden valinnaisuutta yo-kokeisiin ei tuotu, jotta olisi parannettu motivaatiota lukea ruotsia (sama pakollisuushan jatkui, ryhmät muodostuivat yhtä pakolla ruotsia lukevista kuin ennenkin) tai pedattu tilaa lisäkielten kirjoittamiselle (ei tehty kurssivalikoimaan tilaa toiselle kielelle ruotsin sijaan). Perusteet yo-kirjoitusten valinnaisuudelle olivat
- yo-tutkinto jo turhan kielipainotteinen,
- haluttiin vähentää reppuja ja lyhentää lukion suoritusaikaa,
- matemaattiselle osaamiselle haluttiin tehdä tilaa,
- haluttiin varmistaa, että ammatillista väylää kirjoituksiin tulevat voivat kirjoittaa ylioppilaaksi omin painotuksin
.

Miksihän tätäkään pientä tiedonmurua ei ole viidessätoista vuodessa saatu läpi. Edelleen pakon puolustajien disinformaatio on se, mikä jää kuulumaan. En ymmärrä.

Vastaa Viestiin