Vihreiltä mallipuhe siitä, miten pakkoruotsista yritetään tehdä kielitaitoa ja muutenkin hämärtää tilannetta

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Vihreiltä mallipuhe siitä, miten pakkoruotsista yritetään tehdä kielitaitoa ja muutenkin hämärtää tilannetta

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.06.2019 23:07

Vihreiden Mari Holopainen:
Minua kummastuttaa puhe koulutuspakosta tai pakkoruotsista.

Milloin kielitaidosta on tullut huono ja moitittava asia?

Kutsumme itseämme kaksikieliseksi maaksi mutta olemme onnistuneet häivyttämään ruotsin kielen taidon suurella osalla väestöstä niin alkeelliseksi, että kouluruotsilla pystyy suunnilleen ymmärtämään, mitä täällä salissa puhutaan, mutta aktiivista kielitaitoa ei koulussa tarjota — ja kunnallispolitiikka on itse asiassa harvoja kaksikielisiä ympäristöjä Helsingissä.

Itse toivoisin, että kielitaitoa ja Suomen kaksikielisyyttä ja monikielisyyttä arvostettaisiin enemmän ja meistä jokainen saisi mahdollisuuden oppia ruotsia ja muita kieliä, ihan oikeasti. Mitään haittaakaan tästä tuskin on. Se avaa mahdollisuuksia moneen, esimerkiksi työllistymiseen pohjoismaisissa ympäristöissä.
Sanastoselitys:
  • pakkoruotsin kritiikki on pätevää = (tehdään ruotsista kielitaidon synonyymi) kielitaidosta on tullut moitittava asia
  • ruotsia ei tarvita = olemme onnistuneet häivyttämään ruotsin kielen
  • ruotsia ei opita = aktiivista kielitaitoa ei tarjota koulussa
  • pakkoruotsille ei ole perusteita ja oikeasti maa on jo monikielinen = (tehdään ruotsista monikielen synonyymi) kaksikielisyyttä ja monikielisyyttä tulisi arvostaa
  • pakkoruotsi syö muita opintoja antamatta useimmille hyötyä/iloa = mitään haittaa tästä [pakkoruotsista] tuskin on
  • pakkoruotsille ei hevin keksi järkevää käyttöä = mahdollisuuksia työllistymiseen pohjoismaisissa ympäristöissä

Weeku
Viestit: 136
Liittynyt: 18.02.2014 19:24

Re: Vihreiltä mallipuhe siitä, miten pakkoruotsista yritetään tehdä kielitaitoa ja muutenkin hämärtää tilannetta

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Weeku » 13.06.2019 12:10

Mari Holopaisen vuodatus on suora todistajan lausunto, mihin 50-vuotta ruotsinkielen pakollisuutta on johtanut.

Vastaa Viestiin