Sivu 1/1

Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 08.06.2019 08:33
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006134560.html

Kaksikielisyys ei tietenkään edellytä Suomen kaltaista globaalissa mittakaavassa uniikkia järjestelmää, vaan asian voi hoitaa myös fiksummin.

Kun kerron ulkomaalaisille ystävilleni, että Suomessa kaikkien on pakko opiskella ruotsia, he yleensä kysyvät, onko meillä sitten valtavasti ruotsinkielisiä – esimerkiksi 30 prosenttia väestöstä?

”Ei”.

Entä onko ruotsinkielisiä joka puolella Suomea?

”Ei”.

Kanadakin on kaksikielinen maa: viralliset kielet ovat ranska (jota puhuu äidinkielenään noin 20 prosenttia väestöstä) ja englanti. Ei ole kuitenkaan mitään ”pakkoranskaa”, vaan ranskan opiskelu on englanninkielisillä alueilla vapaaehtoista. Kansalaisten oikeus laadukkaisiin palveluihin onkin turvattu alueellisilla järjestelyillä sekä tarvittaessa tulkkauspalveluilla. Näin tulisi toimia myös Suomessa.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 08.06.2019 09:23
Kirjoittaja NRR
Niin. Nyt tämä uskalletaan sanoa.

Pari vuotta koko teema oli pyyhittynä pois mediasta. Palataanko muutaman kiihkeän viikon jälkeen taas itsesensuuriin vai jatkuuko kapina?

Nämä upeat jutut voisi linkittää yhdistyksen pääsivuille ja myös facen aloitussivuun.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 08.06.2019 09:51
Kirjoittaja NRR
Ehkä trolli mutta nimimerkknäi "Ruotsin opettaja":
Ei se ruotsi ole vain kieli. Meillä on kielen kautta yhteinen KULTTUURI, joka lasten pitää oppia. Tätä on pohjoismainen yhteistyö ja sen vahvistaminen. Ihan oikea päätös, pulinat pois!
Mikä se "yhteinen kulttuuri" on, kun useimmat pakkoruotsinsa hyvin lukeneet, kuten minä, ei ole tietoinen tästä laajentuneesta tajunnantilasta?

Mitä se siis on, jota pakolla opetetaan, mutta joka ei ole kieli?

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 08.06.2019 11:04
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
NRR kirjoitti: 08.06.2019 09:51 Ehkä trolli mutta nimimerkknäi "Ruotsin opettaja":
Ei se ruotsi ole vain kieli. Meillä on kielen kautta yhteinen KULTTUURI, joka lasten pitää oppia. Tätä on pohjoismainen yhteistyö ja sen vahvistaminen. Ihan oikea päätös, pulinat pois!
Mikä se "yhteinen kulttuuri" on, kun useimmat pakkoruotsinsa hyvin lukeneet, kuten minä, ei ole tietoinen tästä laajentuneesta tajunnantilasta?

Mitä se siis on, jota pakolla opetetaan, mutta joka ei ole kieli?
Sinänsä ei mahdoton ajatus. Se voisi olla vaikka opintokokonaisuus "Suomen vähemmistöt", jonka yhteydessä tutustutaan saamelaisiin, karjalankielisiin, romanikulttuuriin ja suurimpiin paikallisiin vähemmistöihin ja heidän kieliinsä, esim Vantaalla venäjä, viro ja ruotsi.

Siis suvaitsevaisuuskoulutus ilman pakko-komponenttia..

tutustutaan, ei esitetä vaatimuksia!

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 08.06.2019 14:56
Kirjoittaja lpo
Ruotsin opettaja on kommentissaan osittain oikeassa, että pakkoruotsi ei ole kieli vaan se on nimenomaan poliittinen aine. Se, että se muka olisi jotenkin oleellisesti kulttuurisidonnainen osa suomalaisuutta, on törkeä valhe jota kuitenkin toistetaan yhä uudestaan ja uudestaan rikkinäisen vinyylilevyn tapaan. Tuskinpa tavan väki esim. Virossa tai DDR:ssä olisi myöntänyt ilman kiväärillä uhkaamista kokevansa poliittisen marxismin saatikka sitten venäjänkielen osaksi omaa identiteettiään. Poikkeuksia toki oli ja vastaavanlaisia aivopestyjä ressukoita nähdään nykyisinkin puolustelemassa muumiruotsin pakkotuputusta.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 09.06.2019 10:32
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
jotenkin oleellisesti kulttuurisidonnainen osa suomalaisuutta, on törkeä valhe jota kuitenkin toistetaan yhä uudestaan ja uudestaan rikkinäisen vinyylilevyn tapaan. Tuskinpa tavan väki esim. Virossa tai DDR:ssä olisi myöntänyt ilman kiväärillä uhkaamista kokevansa poliittisen marxismin saatikka sitten venäjänkielen osaksi omaa identiteettiään.
Niin, toki suomenruotsalaisuus on osa suomalaisen kulttuurin monimuotoisuutta, aivan kuten saamelaisuus, savolaisuus, "stadilaisuus" jne. Tähän monimuotoisuuteen on kannatettavaa tutustua, siis nimenomaan tutustua, ei jumittaa yhden kulttuurin palvomiseen miljardien tuntien pakkoprojektilla.

Avainsana on tutustuminen, jonka tavoitteena on suvaitsevaisuus!

Suomenruotsalaisuuden ja ruotsin kielen merkitystä ylikorostetaan nykyisessä opetussuunnitelmassa liikaa, muiden kulttuurien moninaisuuden kustannuksella.

Kieliopinnot on sitten asia ihan erikseen eli kieliopintojen ruotsille ei ole mitään perustetta pakkoaineena edes peruskoulussa, tutustumiselle eri kieliin on perusteet eli suvaitsevaisuus..

Mutta määritellään se TUTUSTUMINEN...

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 09.06.2019 10:42
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Rautalangasta väännettyä:
Tutustuin Pekkaan. Hän ei ollut kiinnostava. En aio tavata häntä uudelleen, mutta tiedän, että hän on olemassa ja hänellä on ihmisarvo.
Suvaitsevaisuus


Tutustuin Pekkaan. Hän ei ollut kiinnostava. En aio tavata häntä uudelleen, mutta Pekan jengi pakottaa minut aina uudestaan lähtemään Pekan kanssa ulos. Alkaa muutaman kerran jälkeen miettiä, miksi minun pitää sietää tätä järjestelyä.. suvaitsevaisuus?
Se ei ole mikään argumentti enää tässä vaiheessa.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 09.06.2019 10:53
Kirjoittaja NRR
Mehän tutustumme kaikkiin suomalaisuuden muotoihin osana arkea: murteet ja heimot (ne häiviävät), maahanmuuttajat, romanit ja viittomakieliset, Lappi lappalais-saamelaisine ristiriitoineen, maaseudun ja kaupunkien suomalaisuus, uskonnolliset ryhmät, akateeminen ja työläistaustainen suomalaisuus, syrjäytyneet ja kupliinsa eksyneet, ulkosuomalaisuus, suomalaisuus vierastyöläisten silmin, ...

Miksi suomenruotsalaisuus ja nordismi edustaisivat jotain, mihin tulee perehtyä oppiaineen verran tai ainakin muutaman kurssin edestä?

Ennemmin soisin, että kouluissa avattaisiin identiteettityön olemusta. Millaista suomalaisuutta tai maailmankansalaisuutta meille rakennetaan ja millaisin taustoin erilaiset identiteettimaakarit ovat liikkeellä...

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 09.06.2019 11:13
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Tärkeintä on saada opetussuunnitelmasta harhaanjohtavana pois termi kaksikielisyys, koska se on kulttuurisen monimuotoisuuden näkökulmasta suoraan sanottuna jopa suvaitsematon ilmaus.

Kansa on monikielinen, monimuotoinen. Kansalliskielet ovat perustuslain mukaan oikeus, ei velvollisuus. Se
  • oikeus
toteutuu kansalliskelisessä koulutuspolitiikassa, 95% suomenkielinen koulutuspolku, 5% ruotsinkielinen polku.

Pakollisen ruotsin kielen tilalle ei tarvita ainetta "pakollinen suomenruotsalainen kulttuuri", mutta pakollista suvaitsevaisuus- kasvatusta ja eri kulttuureihin tutustumista koulussa ei pidä kokea kielteisenä asiana.

Taas palataan sanaan

tutustua!

Tutustuminen ei vaadi omaa ainetta joka kulttuurille, vaan tutustutaan kulttuurin moninaisuuteen eri oppiaineiden sisällä. Musiikki, historia, maantieto, kuvaamataito,jopa käsityö ja kotitalous.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 09.06.2019 11:20
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Ennemmin soisin, että kouluissa avattaisiin identiteettityön olemusta. Millaista suomalaisuutta tai maailmankansalaisuutta meille rakennetaan ja millaisin taustoin erilaiset identiteettimaakarit ovat liikkeellä...
Tämä on ikuisuusaihe.
Ennen sotia oli opettajia, jotka nostivat ryssävihaa jne.

Suomenruotsalaisen koulun identiteettikasvatus on samoin ollut aiemmin esillä. Kasvatetaanko siellä ylimielisiksi suomen kieltä kohtaan, ruotsin kielen johtavaan rooliin nordismin kautta jne. Mutta se on aika vähäpätöinen loppujen lopuksi, pieni kiinnostava yksityiskohta.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 09.06.2019 11:25
Kirjoittaja NRR
Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 09.06.2019 11:13 pakollista suvaitsevaisuus- kasvatusta ja eri kulttuureihin tutustumista koulussa ei pidä kokea kielteisenä asiana.
Kyseessä on peruskoulun arvopohja, tulee esiin kaikessa kouluun liittyvässä...

Luokassa, jossa on neljännes vieraskielisiä, homma on itsestään selvä...
Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 09.06.2019 11:20 Suomenruotsalaisen koulun identiteettikasvatus on samoin ollut aiemmin esillä. Kasvatetaanko siellä ylimielisiksi suomen kieltä kohtaan, ruotsin kielen johtavaan rooliin nordismin kautta jne. Mutta se on aika vähäpätöinen loppujen lopuksi, pieni kiinnostava yksityiskohta.
Moni omaksuu nordismin ikään kuin suomalaisuuden ylimpänä muotona, moukkatankeroisuudesta vapautumisena, ryssänmaan mongolisuudesta puhumattakaan ;)

Kyllä nämäkin vielä joudutaan perkaamaan.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 09.06.2019 14:56
Kirjoittaja Hillevi Henanen
NRR kirjoitti: 09.06.2019 10:53
Miksi suomenruotsalaisuus ja nordismi edustaisivat jotain, mihin tulee perehtyä oppiaineen verran tai ainakin muutaman kurssin edestä?
Ruotsi toimii varoittavana esimerkkinä. Suurin osa riikinruotsalaisista ei edes tiedä, että suomenruotsalaisia on olemassa. Ei sittenkään, vaikka heitä on Ruotsiin muuttanut pilvin pimein ylivertaisen kulttuurinsa kanssa. Vuosikymmenien uurastuksesta huolimatta heitä ei edes mainita Ruotsin oppikirjoissa, ja se on heille ylikäymätön paikka.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 10.06.2019 11:22
Kirjoittaja TK
Olisko niin, että riikinruotsalaiset ovat selvillä siitä, miten sekalaista porukkaa ns.surut ovat? Surujen suvut voivat sisältää mitä tahansa kansallisuuksia, välttämättä sieltä ei löydy oikeaa ruotsalaisuutta edes nimeksi. Käytännössä kuka tahansa Suomessa voi tehdä itsestään surun ilmoittamalla äidinkielekseen ruotsin. Ruotsinkielisiksi rekisteröityneiden määrä = surujen määrä.

Re: Kanadan malli mainittu..

Lähetetty: 10.06.2019 14:00
Kirjoittaja NRR
Luulen, että ruotsalaiset ovat yhtä välinpitämättömiä suomenruotsalaisten suhteen kuin me olemme ruotsinsuomalaisten tai inkeriläisten suhteen...