https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006117803.htmlYLIOPISTOT ovat nyt ottaneet uuden pisteytysmallin käyttöön. Samalla kymmenientuhansien lukiolaisten suunnitelmat ovat menneet uusiksi. Oikeustieteelliseen tähtäävä lukiolainen näkee taulukoista, että fysiikan laudaturista saa enemmän pisteitä kuin historian, psykologian tai yhteiskuntaopin laudaturista. Puhumattakaan tietysti pitkän matematiikan korkeimmista arvosanoista.
Uudistuksen seuraukset alkavat jo näkyä Suomen lukioissa. Samaa viestiä on kantautunut opinto-ohjaajilta ja opettajilta: pitkän matematiikan opiskelu on lisääntymässä. Monet valitsevat aineen, vaikka eivät oikeastaan haluaisi tai osaisi.
Tutkija pitää tapausta ”tragikoomisena”. Yhdellä äkkinäisellä uudistuksella muutettiin enemmän lukio-opintojen sisältöä kuin vuosikausia laaditulla opetussuunnitelmalla.
”Malli on luonut lukiolaisille mielikuvan, että pitkä matematiikka on melkein pakko valita, jos haluaa yliopistoon opiskelemaan jotain haluttua oppiainetta” ---
Koska pitkän matematiikan kursseja on niin paljon, se on väistämättä pois muilta aineilta. Mahdollisuus valita esimerkiksi reaaliaineita ja kieliä vähenee.
---
Pisteytysuudistuksen taustalla voi nähdä insinööriosaamista korostavan elinkeinoelämän huolen luonnontieteiden ja matematiikan osaamisen rapautumisesta.
Tilastojen perusteella pitkän matematiikan kirjoittajien määrä ei ole merkittävästi laskenut kymmenen vuoden aikana. Fysiikan ja kemian kirjoittajamäärät ovat jopa nousseet. Laskussa ovat olleet sen sijaan perinteiset humanistiset reaaliaineet, kuten historia, filosofia ja katsomusaineet.
---
Oulunkylän yhteiskoulun matematiikan opettaja uskoo, että päättäjillä oli uudistuksessa hyvä lähtöajatus. Ongelmat aiheutuivat siitä, että näkemyksiä ei kerätty tarpeeksi niiltä olennaisilta asiantuntijoilta, joiden arkeen uudistus tulee eniten vaikuttamaan. Kuten opettajilta.
”Tämä on yhteiskuntamme ongelma. Niitä lobbareita kuunnellaan, jotka ovat äänekkäimpiä.”
Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Hesarissa on nostettu esiin yliopistojen pisteytyksen vaikutukset lukioihin:
Re: Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Minusta on loogisempaa ja reilumpaa karsia matematiikalla kuin kielillä - mutta täytyisi myös kysyä, mitä tapahtuu koulutukselle, jota kehitetään ja jossa opiskellaan karsinnan ehdoilla.
Re: Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Tässä suosituin kommentti:
Taitaa käydä niin että entistä useampi haluaa käydä lukion neljään vuoteen suorittaakseen kaikki haluamansa aineet hyvillä arvosanoilla. Samoin ensikertalaiskiintiöt ovat johtaneet jo nyt siihen, että entistä useampi mieluummin viettää välivuoden ja miettii erittäin tarkasti uravalintaansa sen sijaan että hakisi heti lukion jälkeen joihinkin opintoihin. Eli välivuodet taisivat itse asiassa lisääntyä näillä uudistuksilla.
Re: Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Nyt voi kysyä, millaisia perheitä suosii tämä kovennettu koulukuri:
- varhainen vieraiden kielten painotus peruskoulussa perustaitojen kustannuksella - jopa niillä, joilla on maahanmuuttajatausta ja kielihaasteita
- kolmen vieraan kielen tavoite, jolloin mahdolliset matkat, kielikoulut ja yksityisopetus vahvistavat menestystä
- lukioihin kovat keskiarvorajat
- lukioihin ainereaalin ja pitkän matematiikan painotus, jolloin kurssimäärä nousee helposti suureksi
- yhä useammalle nelivuotinen lukio, jonka rinnalla yksityisopetusta
- entistä kovempi taistelu vähistä jatkopaikoista Suomessa
- yhä useampi siirtyy opiskelemaan ulkomaille koko tutkinnon
...
- varhainen vieraiden kielten painotus peruskoulussa perustaitojen kustannuksella - jopa niillä, joilla on maahanmuuttajatausta ja kielihaasteita
- kolmen vieraan kielen tavoite, jolloin mahdolliset matkat, kielikoulut ja yksityisopetus vahvistavat menestystä
- lukioihin kovat keskiarvorajat
- lukioihin ainereaalin ja pitkän matematiikan painotus, jolloin kurssimäärä nousee helposti suureksi
- yhä useammalle nelivuotinen lukio, jonka rinnalla yksityisopetusta
- entistä kovempi taistelu vähistä jatkopaikoista Suomessa
- yhä useampi siirtyy opiskelemaan ulkomaille koko tutkinnon
...
Re: Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Hyviä kommentteja:
Lukio on tahan asti suosinut niitä, jotka ovat lahjakkaita kielissä. Pitkän matematiikan puurtamisesta ei ole palkittu. Tosin pitkän matikan taitajat pärjäävät parhaiten yliopistossa / korkeakouluissa, joten yo-arvostelun kielipainotteisuus ei ole sitten pitkälle kantanut.
Pitkän matematiikan ja lukion päätöstodistuksen ylikorostamisella korkeakoulujen sisäänpääsyssä on myös selvä Kokoomuksen ideologinen valinta: uudistus suosii "hyvien perheiden" lapsia, eli sillä tavalla ne, joilla on yhteiskunassa asiat hyvin, voivat entistä paremmin ankkuroida omat asemansa.
Myös niillä opiskelijoilla, jotka eivät ole matemaattisesti lahjakkaita pitää olla yhtäläinen mahdollisuus päästä jatko-opintoihin opiskelemalla niitä aineita, jotka heitä kiinnostavat. Yhteiskuntamme tarvitsee kaikenlaisia osaajia.
Olen laajan fysiikan ja matematiikan opettaja. Lukio-opinnoista on tämän uudistuksen myötä tullut entistä stressaavampi ponnistus, jonka seurauksena myös nuorten mielenterveysongelmat tulevat lisääntymään.
Pitkä matematiikka on pois muilta aineilta nykysysteemissä: kun aikaa ja resursseja ei riitä muille aineille, niin tilanne on huolestuttava.
Opetusministeri vakuutteli, että uudistusten taustalla oli ollut laajaa valmistelua, jossa oli kuultu alan ammattilaisia ja asiantuntijoita.
Milloin päästään siihen, että ministerien käyttämien asiantuntijoiden nimet julkaistaan, myös koulutus- ja puoluetaustat? Koulutuksessa on kyse tärkeästä yhteiskunnallisesta asiasta. Ainakin kaksi viimeistä opetusministeriä ovat olleet kovin tuuliajolla asiantuntijoineen.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Kielipolitiikan uudistamisen kannalta matematiikan karsivasta ominaisuudesta purnaaminen ei ole suotavaa.
Joku ruotsiin panostanut burnoutin saanut tytteli valittaa kahdessakin iltapäivälehdessä, että hän kirjoitti ruotsin,
mutta pisteitä annetaan matematiikasta.
Hallitusneuvottelut venyvät, koska RKP vaatii lisää ruotsinkursseja lukioon, jotta pakkoruotsi olisi karsiva aine,
matematiikan sijasta.
Joten ei kannata lähteä valittamaan matematiikan roolista, koska sen vastustaminen "sataa" pakkoruotsin "laariin"..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006124164.html
Joku ruotsiin panostanut burnoutin saanut tytteli valittaa kahdessakin iltapäivälehdessä, että hän kirjoitti ruotsin,
mutta pisteitä annetaan matematiikasta.
Hallitusneuvottelut venyvät, koska RKP vaatii lisää ruotsinkursseja lukioon, jotta pakkoruotsi olisi karsiva aine,
matematiikan sijasta.
Joten ei kannata lähteä valittamaan matematiikan roolista, koska sen vastustaminen "sataa" pakkoruotsin "laariin"..
Mä kirjotin pitkästä englannista E:n, mutta sillä ei tee enää mitään, sillä ruotsin arvosana on parempi, ja menee edelle
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86ee ... be2d3a4153Miksi pitkälle matematiikalle sitten annetaan niin iso painoarvo? Lindblomin mukaan eri alat ovat itse saaneet päättää sen merkityksen todistusvalinnoissa, vaikkakin hankkeen työryhmä on luonut pisteytysmallit.
– Matikka on mallitaulukossa niin korkealla sen perusteella, että siinä on niin paljon pakollisia kursseja. Se on kaikkein työläin lukiossa. Me taas emme voi vaikuttaa kurssien määrään lukioissa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006124164.html
Re: Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
No, sydän kylmänä odotetaan, paljonko pakkoruotsiin tulee pakkoa lisää, mutta muuten en ole niinkään varma, etteikö keskustelu karsinnan järkevyydestä voisi olla hyväkin.Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑29.05.2019 14:52 Kielipolitiikan uudistamisen kannalta matematiikan karsivasta ominaisuudesta purnaaminen ei ole suotavaa.
---
Hallitusneuvottelut venyvät, koska RKP vaatii lisää ruotsinkursseja lukioon, jotta pakkoruotsi olisi karsiva aine,
matematiikan sijasta.
Joten ei kannata lähteä valittamaan matematiikan roolista, koska sen vastustaminen "sataa" pakkoruotsin "laariin"..
Tässä iltasanomista tekstiä, jossa on varsin tuttuja sanavalintoja:
Tämähän on kuin suoraan pakkoruotsin kriitikon kynästä, ruotsi on vain vaihdettu matematiikaksi.Pitkää matematiikkaa päätyvät lukemaan sellaisetkin, jotka eivät ole siitä kiinnostuneita. Motivaatio ei ole kohdallaan, ja pakkomatematiikka on pois muista aineista. ---
Maailma ja Suomi tarvitsee insinöörejä, mutta kaikki eivät insinööritaitoja tarvitse.
Re: Nyt sitten karsitaan matematiikalla, mutta sekin tuo ongelmia
Taisi todella olla niin, että pakkomatematiikkateema nostettiin tarkoituksella esiin juuri ennen hallitusohjelman paljastusta, jotta pakkoruotsin paluu voitaisiin kaupata vastapainona matematiikan painotukselle...Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑29.05.2019 14:52 Kielipolitiikan uudistamisen kannalta matematiikan karsivasta ominaisuudesta purnaaminen ei ole suotavaa.
Joku ruotsiin panostanut burnoutin saanut tytteli valittaa kahdessakin iltapäivälehdessä, että hän kirjoitti ruotsin, mutta pisteitä annetaan matematiikasta.
Hallitusneuvottelut venyvät, koska RKP vaatii lisää ruotsinkursseja lukioon, jotta pakkoruotsi olisi karsiva aine, matematiikan sijasta.
Joten ei kannata lähteä valittamaan matematiikan roolista, koska sen vastustaminen "sataa" pakkoruotsin "laariin"..
Mä kirjotin pitkästä englannista E:n, mutta sillä ei tee enää mitään, sillä ruotsin arvosana on parempi, ja menee edellehttps://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86ee ... be2d3a4153Miksi pitkälle matematiikalle sitten annetaan niin iso painoarvo? Lindblomin mukaan eri alat ovat itse saaneet päättää sen merkityksen todistusvalinnoissa, vaikkakin hankkeen työryhmä on luonut pisteytysmallit.
– Matikka on mallitaulukossa niin korkealla sen perusteella, että siinä on niin paljon pakollisia kursseja. Se on kaikkein työläin lukiossa. Me taas emme voi vaikuttaa kurssien määrään lukioissa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006124164.html