Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2018 17:27

Rostilalta kirjoitus blogissa:
Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?
Vieraan kielen opetus alkaa ensi syksynä peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Toiveena on, että oppilaat valitsisivat ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi jonkin muun kielen kuin englannin. (Yle Uutiset, Vieras kieli 5.10.2018.) Opettajia ja vanhempia rohkaistaan tähän. Ylen uutisessa englanninopettaja suosittelee: ”Valitkaa joku muu kuin englanti”. Vanhempia, jotka pelkäävät lastensa koulunkäynnin raskautta, rauhoitellaan vetoamalla neuropsykologiseen tietoon pienen lapsen aivojen kyvystä oppia vieraita kieliä. Ks. Tiedeykkönen: Neuropsykologian näkökulmasta vieraiden kielten opiskelu kannattaisi aloittaa mahdollisimman nuorella iällä.

Järjestelmä toivoo, että lapset ratkaisevat rohkeilla kielivalinnoilla kielten osaamisen yksipuolisuuden ongelman. Kaikkivoipaiset järjestelmän edustajat ja sen ehdottoman myönteiset palvelijat unohtavat kuitenkin joitakin ikäviä tosiasioita. Vanhemmat ja koululaiset elävät todellisuudessa.

Ekalla luokalla oman äidinkielen opiskelu vaatii paljon voimia. Äidinkieli on tärkeä, koska ajattelun kehittyminen nojaa siihen. Äidinkielen ja vieraan kielen opiskelun yhdistäminen onnistuu ehkä suurimmalta osalta lapsia. Mutta toisaalta tiedämme, että yhä useammalla peruskoulun päättävällä on puutteita lukemisen ja kirjoittamisen taidoissa. Syrjäytymisen riski, josta puhutaan paljon, liitetään juuri näihin puutteisiin. Jo ensimmäisellä luokalla pitäisi osata ennakoida syrjäytymiseen johtavia syitä. Onko varmaa, että vieras kieli ei sekoita liian monen (ehkä juuri minun lapseni) päätä ja oppimisprosessia?

Oppilaan, joka on aloittanut ensimmäisellä luokalla jonkin ”harvinaisemman kielen”, pitäisi kolmannella luokalla aloittaa se ”helppo englanti”. Korkeakouluopinnot ja yleissivistys vaativat englannin osaamista, koska merkittävä määrä oppimateriaalista on englanninkielistä. Mikäli paneutuminen uuteen kieleen ei onnistu, on vaihtoehtona yrittää neuvotella koulun kanssa siitä, että saisi vaihtaa jo aloitetun ”pitkän kielen” englanniksi ja päättää vähin äänin koulun aikuisten suositteleman ”harvinaisen kielen” opinnot. Onko tämä vaihtaminen mahdollista? Tarvitaanko psykologin lausunto? Koulun toiveet pettänyt lapsi saattaa kokea epäonnistuneensa. Ei tunnu mukavalta.

Mutta ollaanpa optimistisia ja oletetaan, että äidinkieli, saksa (tai venäjä tai jokin muu ”harvinainen” kieli) ja englanti sujuu jotenkin kuudennelle luokalle asti. Viimeistään kuudennella luokalla on sitten pakko aloittaa ruotsin opinnot. On hyvin mahdollista, että suuri (suurin?) osa niistä, jotka aloittivat ensimmäisellä luokalla saksan (tai venäjän, ranskan jne.) opiskelun ja kolmannella luokalla englannin opiskelun, kokevat kolmannen vieraan kielen ts. ruotsin opiskelun liian raskaaksi. Voiko tässä tapauksessa yhden vieraan kielen opiskelun lopettaa ja lukea vain englantia ja ruotsia? Tosiasiahan on, että ruotsi on kaikille pakollinen kieli ja jatko-opinnot vaativat englannin osaamista.

Peruskoulun keskeinen tavoite ja tärkein tulos on mahdollisimman monen oppilaan terve itsetunto. Koulu ei saisi tuottaa kielten opiskelussakaan tarpeettomia epäonnistumisia. Tässä suhteessa toimiva ja turvallinen tapa monipuolistaa kielivalintoja olisi kuudennella luokalla aloitettavan kielen vapaaehtoisuus. Tämä voi toteutua vain, jos ruotsi on vapaaehtoinen kieli. Tällöin koululainen, joka on aloittanut kahden vieraan kielen opiskelun, voitaisiin vapauttaa ruotsin opiskelusta.
https://blogit.iltalehti.fi/ilmari-rost ... ta-kielta/

Aika vaikea rakenne tekstillä.

Kritisoidaanko tässä varhaista kielipainotusta vai ei?

Otetaanko tässä lainkaan kantaa oikeuteen lukea pelkästään englantia?

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 517
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 12.10.2018 19:28

Rostilan tekstit n aina olleet aika puuduttavia.
Tässä vaihtoehto, jossa asia ilmaistaan selvästi rautalangasta vääntämällä.

Nimimerkkivaras näyttää taas ahkeroineen Rostilan blogissa, suomenruotsalaisen edunvalvontakoneiston rahoituksella saa näemmä myös häiriköintiä.
Suomen kielipolitiikka tulee uudistaa pohjoismaisen mallin mukaiseksi. Ruotsissa maan tosiasiallinen pääkieli ruotsi säädettiin maan viralliseksi pääkieleksi vuonna 2009. Vastaavasti Suomessa Suomen tosiasiallinen pääkieli suomi tulee säätää maamme viralliseksi pääkieleksi, jota kaikkien on osattava, aivan kuten Ruotsissa kaikkien on osattava Ruotsin pääkieltä ruotsia. Tämän jälkeen voidaan pohtia yhdessä Suomen viiteryhmän
( Pohjoismaat, Alankomaat, Saksa, Baltian maat) kesken yhteistyössä englannin kielen asemaa keskinäisen kommunikaation välineenä ja toiminnallisen kaksikielisyyden tavoitetta. Suomenkielisen väestön järkevä kaksikielisyystavoite ei suinkaan ole ruotsi- kaksikielisyys, vaan toiminnallinen kaksikielisyys kieliparilla suomi-englanti.
EUn tavoite kielitaidon osalta on äidinkieli ja kaksi oppijalle vierasta kieltä. Ei Suomen silti kannata liikaa panostaa muihin kieliin kuin englantiin, vaan panostuksen tulee olla linjassa viiteryhmämme muiden maiden panostusten kanssa. On paljon muitakin osaamistavoitteita kuin kielitaito.
Esim Ruotsissa ketään ei pakoteta opiskelemaan äidinkielen lisäksi muuta kuin englantia, sen sijaan ns.nykykielten opiskeluun kannustetaan. Suomen kaltaista pakkojärjestelmää ei muualla länsimaissa tunneta.!
Muualla käytetään porkkanaa, Suomessa keppiä. Tähän länsimaiselle ihmiselle vieraaseen ajattelutapaan pitää saada muutos.

SJONS
Viestit: 240
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 12.10.2018 19:59

Rostian blogi Iltalehdessä 12.10.2018. Joku kommentoija käyttää nimimerkkiäni.

Kirjoittaja en ole minä!!!

pjl69
Viestit: 230
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 12.10.2018 20:15

SJONS kirjoitti:
12.10.2018 19:59
Rostian blogi Iltalehdessä 12.10.2018. Joku kommentoija käyttää nimimerkkiäni.

Kirjoittaja en ole minä!!!
No hätä. Ei noin typeriä juttuja (juurikaan) kukaan ota todesta. Jos ottaa, niin on jo valmiiksi pakkoruotsileirissä.

NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.10.2018 13:58

Kirjoitin sinne minäkin:
Kaksi vierasta kieltäkin on osalle liikaa!

Puhutaan suoraan: vain englanti vieraana kielenä olisi monelle paras ratkaisu. Enemmistölle ehkä käy kaksi vierasta kieltä, mutta kolmea vierasta kieltä tarvitsee ja jaksaa vain osa ja heille se on jo mahdollista.

Kannatan vapaaehtoista ruotsia. Opetan monikulttuurisessa koulussa ja näen, että on järjetöntä hukata oppilaiden oma kotikieli ja sen sijaan ohjata heidät opiskelemaan ruotsia, joka vie voimia ja johon vaaditaan paljon erityisopetuksen resursseja.

Minulla on myös omakohtaisempi syy herätä pakkoruotsin ongelmiin: Kannan perinnöllistä kielen oppimisen vaikeutta, jonka olen siirtänyt lapselleni. Ensin hänellä lukio oli kaatumassa siihen, ettei ruotsi suju eikä siitä saa vapautusta. Puoli vuotta ylimääräistä vieraassa iltalukiossa toi armoviitoset, ruotsintaitoa ei. Nyt pakkoruotsi nousee seinäksi ammattikorkeassa. Monen muunkin ammattikorkea- tai yliopistotutkinto viivästyy vuosia tai jää saamatta ruotsin takia. Vapautuksia ei juuri myönnetä.Tämä on surkea tilanne.

Kysehän on siitä, mikä on oppilaita kohtaan oikein. Kun Ahvenanmaalla poistettiin pakkosuomi yli kymmenen vuotta sitten, perusteena oli se, että se söi nuorten muun kielitaidon. Tämä on aivan ymmärrettävä lähtökohta.

Ruotsissa oppilas voi valita toisen vieraan kielen koulun tarjonnasta (aina tarjolla saksa, ranska, espanja, isommissa kouluissa myös muita kieliä) tai maahanmuuttaja tai erityisoppilas voi korvata sen joko kotikielen opinnoilla tai koulukielen/englannin lisäopinnoilla, jotta jokaiselle saataisiin sellainen kielitaito, joka kantaa heitä parhaiten jatko-opinnoissa. Tämä on pelkästään reilua erilaisia oppilaita kohtaan. Tämä Ruotsin malli sopisi muokattuna myös Suomeen.

Yllätyin itsekin, kun lähdin tutkimaan muiden maiden tilannetta ja tajusin, ettei missään muualla ole Suomen pakkoruotsin kaltaista vähemmistökielen pakkoa kaikille peruskoulusta yliopistoon. Ei missään, ei edes Irlannissa, Sveitsissä, Kanadassa,...

Siellä missä on osassa koulua jokin muu pakollinen kieli kuin englanti, kyse on tilanteesta, jossa maassa puhutaan maailmankieltä, pakko on lyhytaikainen ja pakollinen kieli on myös maailmankieli. Poikkeuksina vain Irlanti, jossa elvytetään omaa alkuperäiskieltä, sekä Islanti, jossa ei ole laajaa koulutustarjontaa ja asiantuntijaverkostoja vaan tässä nojataan Tanskaan, koska väylät ovat valmiina ja englanninkieliset maat olisivat nuorten koulutuspaikkana paljon kalliimpia, nyt sielläkin on tanskan rinnalla mahdollisuus lukea ruotsia tai norjaa eikä pakollisuus jatku lukioon.

Missään muussa maassa ei ole kaikille aloille pakollista korkeakoulujen virkapakkokieltä! Ajatelkaa! Meillekin pakkovirkaruotsi rakennettiin vasta 70-80-lukujen vaihteessa poliittisten lehmänkauppojen jatkumona.

On ihan ok, että joillekin oma identiteetti rakentuu skandinaaviselle yhteisyydelle - mutta ei se mikään suomalaisuuden määritelmä voi olla. Tuntuu järjettömältä ajatella, että suomalaiset olisivat maailman ainoa kansa, jonka on opiskeltava läpi koulutuksen pienen vähemmistön kieltä ymmärtääkseen itseään ja muodostaakseen oman suomalaisen identiteettinsä. Mutta juuri näin pakon puolustajat väittävät.

Yksinkertaisesti pakkoruotsilla ei ole ollut päivääkään kansalaisten enemmistön tukea takanaan. Jopa Åbo Akademin mittauksessa kolme neljästä oli vapaaehtoisen ruotsin kannalla.

On eri asia puolustaa ruotsia vapaaehtoisena kielenä kuin pakollisena kielenä. Vapaaehtoista kieltä voi hyvin hehkutella sellaisilla asioilla kuin historia ja Norden ja akateemiset perinteet, mutta pakolliselle kielelle on oltava sellaiset perusteet, jotka yleisesti hyväksytään. Meillä ei edes englanti ole pakollinen, vaikka siihen perusteet riittäisivät.

Se, että pakollisia kieliopintoja ollaan opetusministeriössä nostamassa kolmeen alakoulusta yliopistoon jatkuvaan vieraaseen kieleen, on täysin turhaa ja haittaa useimpia. Tätä ollaan toteuttamassa vain pakkoruotsin suojelemiseksi. Miten pitkälle pakkoruotsin annetaan sanella nuortemme opinnot!

Ruotsi ei voi jatkaa pakollisena kielenä. Eikä vieraiden kielten kohtuutonta painotusta voida lisätä. On aika panostaa ydintaitoihin ja yksilöllisiin taitoprofiileihin. Lisää ajattelun taitoja, kiitos!

NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.10.2018 23:02

Hauska kommentti:
Järki hoi

13.10.2018 20:27

Kaksikymmentä haaksirikkoutuu saarelle. 19 puhuu samaa kieltä ja yksi eri kieltä. Jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen tajuaa, että on järkevämpää sen yhden opiskella niiden 19 kieli kuin toisinpäin.

Suomessa asia on ratkaistu niin, että tuo 19 eli 95% opiskelee tuon yhden eli 5% kielen.

En milloinkaan äänestä puoluetta joka kannattaa pakkoruotsia, sillä tällöin puolueen oikeustaju on niin hukassa, ettei kyseiseen puolueeseen voi luottaa muissakaan asioissa.

NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.10.2018 20:18

Ilmeisesti tarkoituksellisesti hoonoa soomea kirjoittava nimimerkki Harald Hurri tunnelmoi suomennettuna näin:
"Kaksikielisyys saa maksaa sen, mitä se maksaa, koska kaksikielisyydelle ei ole olemassa mitään hintakattoa. Ei edes ole mahdollista laittaa hintalappua historialle ja kulttuurille. Kuinka paljon Leonardo da Vincin Mona Lisa maksaa? En tiedä, koska hinta on määrittelemätön. Monikulttuurisuus, kaksikielisyys ja monikielisyys saavat maksaa sen, mitä ne tulevat maksamaan"
Kaksikielisyysnäytelmästä luopuminen olisi siis pakon kiihkeälle kannattajalle samaa kuin tärvelisi Mona Lisan. Tämä tulkinta ei ole järjellinen vaan kiihkomielinen.

Suomalaisten hiki, kyyneleet, toiveitten kariutuminen ja turha työ ovat muka ilmaisia. Kaksikielisyys on muka yhtä kuin historia ja kulttuuri, jotain mittaamattoman arvokasta, jotain mitä köyhä fenno ei tajua.

Vaikka pakon taustalla on ihan kylmästi ruotsinkielisten hyötyminen etuoikeuksista virkarakenteissa, alemmat pääsyrajat suosikkialoille, käytännössä varmat jatkokoulutuspaikat ilman kilpailua - vakuutellaan itselle, että puolustetaan Mona Lisan kaltaista mestariteosta.

NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.10.2018 09:06

Otan ketjusta omat kirjoitukseni talteen tähän.

Viiden prosentin kielivähemmistö ei tee maasta kaksikielistä
Kaksikielisyysnäytelmästä luopuminen olisi siis pakon kiihkeälle kannattajalle samaa kuin tärvelisi Mona Lisan. Tämä tulkinta ei ole järjellinen vaan kiihkomielinen.

Suomalaisten hiki, kyyneleet, toiveitten kariutuminen ja turha työ ovat muka ilmaisia. Kaksikielisyys on muka yhtä kuin historia ja kulttuuri, jotain mittaamattoman arvokasta, jotain mitä köyhä fenno ei tajua.

Vaikka pakon taustalla on ihan kylmästi ruotsinkielisten hyötyminen etuoikeuksista virkarakenteissa, alemmat pääsyrajat suosikkialoille, käytännössä varmat jatkokoulutuspaikat ilman kilpailua – vakuutellaan itselle, että puolustetaan Mona Lisan kaltaista mestariteosta.

Alle viiden prosentin kielivähemmistö ei tee mistään ryhmästä tai maasta kaksikielistä! Eikä kuviteltu ja pakotettu kaksikielisyys ole mikään Mona Lisa!
Ruotsinkieliset hoitavat jatkossakin palvelut ruotsiksi
Harald: ”Mitä seuraa jos ja kun ”pakkoruotsi” on poistettu? Sitten seurava on poista virannomaisten ruotsinkielen vaatimus….”

Nytkin hoidetaan ruotsinkieliset palvelut pääosin ruotsinkielisten omin voimin. Kaikkialla maailmassa vähemmistöt hoitavat omat palvelunsa. Missään ei jokaiselle opeteta vähemmistökieltä, jotta jokainen virkamiesuralle eksyessään osaisi palvella vähemmistökielellä.

Suomalaisilla täytyy olla oikeus puhua omista kielitarpeistaan ja omista opinnoistaan ilman, että ne sidotaan ruotsinkielisen vähemmistön vaatimuksiin.
Missään maailmassa ei ole mitään pakkoruotsin kaltaista
Kun Ahvenanmaalla poistettiin pakkosuomi yli kymmenen vuotta sitten, perusteena oli se, että se söi nuorten muun kielitaidon. Tämä on aivan ymmärrettävä lähtökohta.

Ruotsissa oppilas voi valita toisen vieraan kielen koulun tarjonnasta (aina tarjolla saksa, ranska, espanja, isommissa kouluissa myös muita kieliä) tai maahanmuuttaja tai erityisoppilas voi korvata sen joko kotikielen opinnoilla tai koulukielen/englannin lisäopinnoilla, jotta jokaiselle saataisiin sellainen kielitaito, joka kantaa heitä parhaiten jatko-opinnoissa. Tämä on pelkästään reilua erilaisia oppilaita kohtaan. Tämä Ruotsin malli sopisi muokattuna myös Suomeen.

Yllätyin itsekin, kun lähdin tutkimaan muiden maiden tilannetta ja tajusin, ettei missään muualla ole Suomen pakkoruotsin kaltaista vähemmistökielen pakkoa kaikille peruskoulusta yliopistoon. Ei missään, ei edes Irlannissa, Sveitsissä, Kanadassa,… 

Hirveästi sen sijaan en ole yllättynyt siitä, etteivät pakon kannattaja liity kommentointiin muuta kuin pilkkaamalla muita. Perusteita pakkoruotsille ei ole, ellei ruotsinkielisten säåtiöiden varoja oteta lukuun.
Kielten opetusneuvokset arvostelevat sekä pakkoruotsia, kolmen kielen pakkoa että pakkoruotsin tabuluonnetta
Miksi rehellinen puhe kieltenopetuksesta ohitetaan?

Kielten opetusneuvokset totesivat keväällä 2017 avoimessa kirjeessään hesarissa: 

”Nyt olemme lukinneet kielitaitovarannon kahteen vähän puhuttuun kieleen ja yhteen maailmankieleen. Pohjoismaiden ulkopuolella suomella ja ruotsilla on vähän käyttöä. Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Tiedämme hyvin, että tämän mielipiteen esittäjät leimataan sivistymättömiksi moukiksi. Otamme riskin.”

Puhuessaan aiheesta televisiossa toinen näistä opetusneuvoksista muistutti, että nykyinen kieliohjelma on rakennettu taannoin 70-luvulla: ruotsi on pakollinen ja englanti ei, ruotsin pakollisuus johtaa siihen, että meillä luetaan vähemmän muita kieliä. 

Opetusneuvos nosti esiin toisenkin ajankohtaisen haasteen: myös maahanmuuttajien kielitaidon hyödyntämisessä on ongelmia, kun heidänkin tulee opiskella ruotsia. 

Opetusneuvos puhui varsin suoraan: ruotsin pakollisuus on tabu, josta on vaikea puhua – vasta eläkkeelle jäätyään heillä hesarissa kirjottaneilla opetusneuvoksilla oli mahdollisuus sanoa asiasta jotain, sillä ruotsin asema on poliittinen kysymys ja virkamiehen on oltava samaa mieltä hallinnon linjan kanssa tai oltava hiljaa!!! 

Hän kiteytti vielä haastattelun lopuksi: Suurin syy kapeaan kielivarantoon on se, ettei ole uskallettu luopua ruotsin kielen pakollisuudesta! – Voidaan kysyä pitäisikö olla kolme pakollista vierasta kieltä kaikille, se ei ole opetusneuvoksen mielestä realismia.
Työelämä odottaa kouluilta perusmatikkaa, hyvää äidinkieltä ja mahdollisuutta painottaa teknis-matemaattista osaamists
Tuoreet otsikot: ”Työvoimapula räjähtämässä käsiin teknologia-aloilla – nuoret lukevat lyhyttä matematiikkaa ja kaihtavat tekniikan koulutusohjelmia”. Mikä on opetusministeriön vastaus – ”lisää kieliä”. Tämä ei ole oikein.
Myös esimerkiksi ammattikouluissa kaivattaisiin tulijoilta perusmatematiikan ja äidinkielen osaamista, kuten tänäisessä hesarin jutussa kerrotaan:
---
Uudistuksilla on kuitenkin ollut kirpeät sivuvaikutuksensa. Lähihoitajakoulutuksessa se näkyy siinä, että 
---
”Alakoulun laskuista aloitetaan”, kertoo matematiikan opettaja. ”Jo sulkeiden käyttö tai desimaaliluvut tekevät laskuista liian vaikeita monille opiskelijoille.”

Ensimmäisellä matikan kurssilla saatetaan pyytää vaikkapa laittamaan luvut suuruusjärjestykseen tai ympyröimään luvuista ykköset tai kymmenet.

Opettajan mukaan matematiikan osaaminen heikkenee vuosi vuodelta
---
VARTIJAKOULUTUKSEN opettajat kertovat samankaltaisista ongelmista kuin hoitotyön opettajat. Yhä useammalla opiskelijalla on pahojakin­ oppimisvaikeuksia, ja kokeista läpi­ pääseminen tuottaa hankaluuksia.

”Meillä pitää opiskella myös lainsäädäntöön liittyviä asioita. Aika vaikeaa se on, jos äidinkielen taidot ovat kovin heikot”, sanoo toistakymmentä vuotta turvallisuusalalla opettajana toiminut.
---
Opetusministeriön vastaus: lisää vieraita kieliä!
Puuttuuko oleellisista näkökulmista jotain?

NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.10.2018 09:37

Miksi Rostilan blogissa ei ole kommentoinnin puurakennetta?

Tasapaksu kommenttijono on vielä alttiimpi häiriköinnille kuin puurakenne...

Hillevi Henanen
Viestit: 1144
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 21.10.2018 14:07

Joku siellä vertasi kaksikielisyyttä Mona Lisaan.
Minä taas yritin verrata pakkoruotsia Taiteilija Elias Garcia Martinezin freskomaalauksen Ecce Homo pieleen menneeseen "restaurointiin".
https://www.iltalehti.fi/hullumaailma/2 ... 8_hu.shtml
Ei mennyt läpi. Hiukan ihmetyttää kun näkee mitä siellä kelpuutetaan julkaistavaksi.

Toisaalta on lohdullista että pakkoruotsittajien panos keskusteluun on enää pelkkää länkytystä ilman asiallisuuden hiukkaakaan.

NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.10.2018 15:26

Hillevi Henanen kirjoitti:
21.10.2018 14:07
Toisaalta on lohdullista että pakkoruotsittajien panos keskusteluun on enää pelkkää länkytystä ilman asiallisuuden hiukkaakaan.
Totta. Eikä siellä edes taida liikkua kuin yksi pakon puolustaja, se jolla on taktiikkans "lainaan nimimerkkisi ja kirjoitan puuta heinää". ;)

Pakkoruotsin kannattajat tietävät, ettei ole viisasta keskustella kuin keskenään, koska mitään perusteluita ei ole. Sillä tavoin voi kuitenkin viivyttää pakon jatkumista aika lailla. Ja sehän riittää heille. Ja tietysti samalla voi suurieleisesti uhriutua, krokotiilin kyyneleillä pidetään omat yhtenäisinä.

NRR
Viestit: 7520
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Rostilan blogissa: Voiko jokainen koululainen oppia kolme vierasta kieltä?

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.10.2018 20:39

Kiitokset nimimerkille Toivo tästä kokoavasta kommentista:
Kiitokset Ilmari Rostilalle, että nostit esille monia koululaisia ja opiskelijoita kohtaavan ongelman!

Siitä ongelmasta tällä kommenttipalstalla pitäisi keskustella ja saada päättäjämme ymmärtämään ja lisäksi hyväksymään se tosiasia, että kolmen pakollisen kielen vaatimus on mahdoton.

Keskustelijoiden joukkoon on ilmestynyt kirjoittajia, jotka selvästikin haluavat sotkea keskusteluun siihen kuulumattomia asioita kuten historian ja kielivähemmistön sortamisen, väheksymisen tai ruotsinkielisten palvelujen tuottamisen. Niistä ei todellakaan ole kysymys eivätkä ne liity aiheeseen. Ne vain osoittavat, että tilanne aiheuttaa kielivähemmistössämme hermostuneisuutta ja pelkoa siitä, että suomalaisessa kielipolitiikassa on menty kohtuuttomiin vaatimuksiin ja siihen on asioista tietävien ja niistä ymmärtävien nyt puututtava.

Suomalaisuuden Liitto ja Vapaa Kielivalinta tekevät kaikkensa, jotta suomenkieliset suomalaiset saisivat oikeuden itse päättää kieliopinnoistaan, vapauden saada suorittaa ammatti- ja korkeakoulututkintonsa ilman pakollisia ruotsin kielen opintoja ja päästä valtion ja kuntien virkoihin ilman ruotsin kielen vaatimusta.

Ruotsinkielisten oikeudet saada palvelunsa omalla kielellään on ratkaistava muulla tavoin kuin vaatimalla kaikilta suomenkielisiltä pakollisia ruotsin kielen opintoja alakoulusta yliopistotutkinnon loppuun asti.

Vastaa Viestiin