Opettajahaastattelu hesarissa: "Tasa-arvoinen peruskoulu on vitsi"
Lähetetty: 10.10.2018 06:31
Kipakka opettaja laukoo blogissaan ja jutussa näin:
Oma näkemykseni on se, että peruskoulua "kehitetään" nyt eliitin ehdoilla. Valtava satsaus vieraisiin kieliin on poissa ajattelun taidoista ja käytännöllisestä viisaudesta. Vain hyvin koulutetut vanhemmat pystyvät tukemaan lastensa opintoja kohti parhaita lukioita. Tänä syksynä monet vanhemmat vanhempainillassa ilmoittivat hankkineensa lapsilleen yksityistä tukiopetusta.
Ihanteena tulisi olla lasten kielellisen erilaisuuden hyväksyminen ja joustavat opinnot. Nyt opetusministeriö ajaa kaikille kolmea pakollista vierasta kieltä alakoulusta yliopistoon. Eikä englanti muka saisi enää olla aloittava kieli, vaan muutenkin oppimisen kanssa kipuilevan ekaluokkalaisen pitäisi aloittaa ruotsilla tai ranskalla. Suunnittelijat elävät pilvissä.
Esimerkiksi Helsingin kouluille on palkattu erityisopettajien sijaan leegio uusia kieltenopettajia. Peruskoulun valinnaisuutta on vähennetty, kieliä lisätty. Ruotsin tuntimäärä Helsingin peruskouluissa nousi kolmanneksella. Ja iso osa oppilaista ei osaa edes suomea!
Me opettajat olemme pelokkaina hiljaa. Vain tietyt sloganit sallitaan: "kaikki oppivat kaiken", "lisää kieliä"...
https://www.hs.fi/elama/art-2000005858076.html”Tasa-arvoinen peruskoulu on vitsi. Koulutus ei ole kaikille ilmaista, laadukasta ja lasten ihmisoikeuksien arvoista.”
”Rikomme lakia päivittäin, ja ketään ei kiinnosta.”
---
[Opettaja] viittoo kohti liitutaulua ja videotykkiä.
”Joudun usein heijastamaan kuvia, koska kaikki oppilaat eivät osaa kunnolla suomea. Heiltä puuttuu erityissanasto. Jos pitää selittää katiska, näytän suosiolla sen kuvan.”
[Opettaja] opettaa erityisluokkaa, jolle on tullut oppilaita erilaisten oppimisen pulmien vuoksi. Sellaisia ovat esimerkiksi lukivaikeus, kielivaikeus ja keskittymisen pulmat.
Arki vaatii kekseliäisyyttä. Yhdelle oppilaistaan [hän] kirjoitti avainkäsitteitä post it -lapuille ja neuvoi googlaamaan sanat, koska muuten tämä ei ymmärtäisi historiankirjan tekstiä.
--- 11–13-vuotiaista lapsista yli puolet puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea, esimerkiksi venäjää, somalia ja englantia. Kun viisi vuotta sitten koulussa oli yksi Suomi toisena kielenä -opettaja, nyt heitä on viisi --- Ja kun kielitaito ei ole riittävä, opetus hidastuu, vaikka [opettaja] puhuu mahdollisimman yksinkertaisesti. Tunnilla on mukana koulunkäynninohjaaja.
Joillekin oppilaille jää iso vastuu opiskella kotona. Koulussa tunnit eivät riitä, vaikka joskus välitunnitkin käytetään kertaamiseen.
Oma näkemykseni on se, että peruskoulua "kehitetään" nyt eliitin ehdoilla. Valtava satsaus vieraisiin kieliin on poissa ajattelun taidoista ja käytännöllisestä viisaudesta. Vain hyvin koulutetut vanhemmat pystyvät tukemaan lastensa opintoja kohti parhaita lukioita. Tänä syksynä monet vanhemmat vanhempainillassa ilmoittivat hankkineensa lapsilleen yksityistä tukiopetusta.
Ihanteena tulisi olla lasten kielellisen erilaisuuden hyväksyminen ja joustavat opinnot. Nyt opetusministeriö ajaa kaikille kolmea pakollista vierasta kieltä alakoulusta yliopistoon. Eikä englanti muka saisi enää olla aloittava kieli, vaan muutenkin oppimisen kanssa kipuilevan ekaluokkalaisen pitäisi aloittaa ruotsilla tai ranskalla. Suunnittelijat elävät pilvissä.
Esimerkiksi Helsingin kouluille on palkattu erityisopettajien sijaan leegio uusia kieltenopettajia. Peruskoulun valinnaisuutta on vähennetty, kieliä lisätty. Ruotsin tuntimäärä Helsingin peruskouluissa nousi kolmanneksella. Ja iso osa oppilaista ei osaa edes suomea!
Me opettajat olemme pelokkaina hiljaa. Vain tietyt sloganit sallitaan: "kaikki oppivat kaiken", "lisää kieliä"...