Matematiikkaa tarvitaan entistä enemmän

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Matematiikkaa tarvitaan entistä enemmän

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.08.2018 07:33

Finska ylellä kirjoitus tänään, ja kommentointi sallitaan!
https://yle.fi/uutiset/3-10353905

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Matematiikkaa tarvitaan entistä enemmän

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.08.2018 19:48

Pöntynen muistuttaa, että pitkän matematiikan kirjoittaminen ylioppilaskirjoituksissa tuo melkein varmasti opiskelupaikan korkeakoulussa. Siitäkin huolimatta vain noin kolmasosa ylioppilastutkinnon suorittavista kirjoittaa pitkän matematiikan.
Kommentteja:
Matemaattisen ajattelun alakulo on ollut näkyvissä jo vuosikausia. En yhtään ihmettele, että yliopistoissakaan ei osata edes alkeismatematiikkaa, kun katselen ympärilleni omalla työpaikallani. Looginen ja matemaattinen ajattelu kulkevat käsi kädessä. Kumpaakaan ei oikein osata enää. Puhumattakaan minkäänlaisesta päässälaskutaidosta. Samaan aikaan ollaan kovalla tohinalla tuomassa ensimmäisen vieraan kielen opiskelua jo alakoulun ensimmäiselle luokalle. Panostus kohdistuu väärään asiaan. Ei kielitaidolla ole paljon merkitystä, jos ei ole mitä myydä. Koulutuksen tarkoitushan on hyödyttää paitsi yksilöä myös yhteiskuntaa.
"Anonyymi 567933: Samaan aikaan ollaan kovalla tohinalla tuomassa ensimmäisen vieraan kielen opiskelua jo alakoulun ensimmäiselle luokalle. Panostus kohdistuu väärään asiaan. Ei kielitaidolla ole paljon merkitystä, jos ei ole mitä myydä. Koulutuksen tarkoitushan on hyödyttää paitsi yksilöä myös yhteiskuntaa." Juuri näin! Sitten vielä väitetään totisella naamalla, että äidinkielen lisäksi joku pikkukieli on matematiikkaa tärkeämpi, vaikka kieliä on kuutisen tuhatta, ja kaikilla näillä luetaan sitä yhtä ja samaa matematiikkaa. Miksiköhän? Jo tuo ensimmäinen kieli on englanti, niin se on ok ja se onkin syytä opetella kunnolla, mutta kieliteollisuuden jättipanostus käännöspalveluihin ja niissä edistyminen on sitä luokkaa, että muita kieliä voi sitten opiskella harrastuksena.
Peruskouluun tarvitaan tasokurssit viimeistään yläkoulussa. Jo alakoulussa matemaattisesti lahjakkaat joutuvat odottamaan ja selviytymään yksin, kun heikompien kanssa jahnataan yksinkertaisten asioiden parissa. Nykyinen opetusministeri ei taida olla matematiikkaan suuntautunut, koska hän toistaan samaa mantraa...lisää kieliä....lisää kieliä! Kieliä pukkaa ovista ja ikkunoista, vaikka heikoimmat eivät osaa edes lukea omaa äidinkieltään päästessään ulos peruskoulusta. Seuraavaksi opetusministeriksi pitäisi saada henkilö, joka ymmärtää, että koulussa on erilaisia oppijoita. Kaikilta ei voi vaatia samaa. Kielipainotteisuuden (kolme pakollista vierasta kieltä kaikille) tilalle pitää hyväksyä se, että joillekin riittää yksi vieras kieli. Pakkoruotsin voi jo huoletta jättää pois, koska englanti on nykyään lingua franca. Matemaattisesti lahjakkaille lisää matematiikan tunteja ja kaikille lisää valinnaisuutta kielten opiskeluun. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat hidastava suomalaislasten oppimista, koska opettajan on pystyttävä huomioimaan nämä luku- ja kirjoitustaidottomat siinä muiden oppilaiden opettamisen ohessa. Suomen kieltä osaamattomia ei saa panna samoihin ryhmiin suomenkielisten kanssa, koska siinä turhautuvat sekä opettajat että oppilaat. Ruotsissa ollaan jo kohdattu se toisasia, että kaikki eivät pysty saamaan todistusta peruskoulusta ja kouluihin ei saada edes opettajia!
Suomen koulutuspolitiikka muistuttaa Genovan siltaa.
https://teknologiateollisuus.fi/fi/ajan ... ta-osaajaa

Vastaa Viestiin