Mökkijuhannus on erinomaista aikaa pohtia suuria linjoja. Avoimesta ikkunasta tulvii kesäaamun raikkaus, tuuli on tyyntynyt, aurinko nousee pilvistä villiintyneen ja tuoksuvan niityn yllä, muutama lintu laulaa ja elämä odottaa hetken. Kiitos Ajatuspajalle haasteesta!
Ajatuspaja kirjoitti: ↑23.06.2018 14:41
Vapaa kielivalinta ry on aivan liian suppealla agendalla liikkeellä.
---
Kielipolitiikan muutos lähtee kielivapaudesta, vapaudesta päättää
omasta kielellisestä suuntautuneisuudesta,
omasta identiteetistä,
omista prioriteeteista.
Oma ajattelu ylhäältä annetun sijasta.
Ei vain koulutuksessa, vaan kaikessa kieleen liittyvässä. Vapaa, vapaus
Ei siis vain koulutuskysymys!
* Kielellinen suuntautuneisuus
Kielellinen suuntautuneisuus saattaisi tarkoittaa todellista kielitaitoprofiilia - ja myös sen kirjaamista virallisiin rekistereihin. Mitä muuta?
* Identiteetti
Oma identiteetti "tarkoittaa psykologiassa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään. Identiteetin perustana ovat ihmisten omat persoonalliset ominaisuudet, jotka voivat muuttua tai kehittyä vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa". Identiteettityö, jota tehdään kouluissa ja yhteiskunnassa tulisi tehdä näkyväksi, jotta olemme paremmin perillä siitä, millaiseksi meidän halutaan kokevan itsemme. Avoin tai piilotettu nordismi ja "Suomi on ruotsalainen"-propaganda on tällä hetkellä osa koulun ja yhteiskunnan meihin kohdistamaa identiteettityötä, eräänlaista valemuistojen istuttamista kansakuntaan. Mitä muuta?
* Prioriteetit
Omat prioriteetit syntyvät yksilön taipumuksista, taustoista ja tavoitteista - ja elämäntilanteesta. Oikeus toteuttaa itseään parhautensa, vahvuuksiensa ja unelmiensa kautta on tärkeä. Mitä muuta?
* Ajattelu
Kielten painotus sivistysliturgiassamme on tällä hetkellä haastamatta. Valtaoja yritti sitä kirjoittaessaan: "On tietoja ja taitoja, jotka jokaisen olisi pakko osata. Luku- ja kirjoitustaito, oma äidinkieli, filosofian opettama ajattelun taito, matematiikka, ja perustiedot ympäröivästä todellisuudesta – ihmisen historiasta biologiaan, fysiikkaan, yhteiskuntaoppiin ja muihin maailman ymmärtämisen aakkosiin. Niin, ja englannin kieli, tuo yleismaailmallisen kommunikoinnin kieli. Tuohon ydinosaamiseen eivät ruotsi ja muut kielet kuulu eivätkä mahdu."
Vaikka siis kieli (lähinnä äidinkieli mutta myös koulukieli, työkieli) on oleellinen ajattelumme kehittymisen kannalta ja kulttuurin siirtämisen ja rakentamisen kannalta, tämä ei tarkoita, että "lisää kieliä" parantaisi yksilön ja yhteisön ajattelun taitoja. Päinvastoin. Meillä valitun kielipainotuksen sloganiksi kävisi paremmin "lisää kieliä ja vähemmän ajattelun taitoja".
Ajattelun taidot vaativat niiden harjaannuttamista moninaisissa ympäristöissä (läheiset ihmissuhteet, työt ja harrastukset, kaikkinainen luovuus, taide, koulutuksen piirissä taito- ja taideaineet, matematiikka ja filosofia, historia ja psykologia, luonnontieteet ja teknologia,...). Painotukset ovat tosiaan kunkin omia ja erityisesti kielet ovat monen kohdalla enemmän haitta kuin kutsu ajattelun taitojen kehittämiseen. Ne, joille kielet ovat luontaisesti helppoja, tietysti saavat ajatteluaan kehitettyä myös niiden kautta suuntaan, joka on juuri heille ominainen.
* Vapaus
Vapautta voidaan tavoitella ajan ja paikan ehdoilla, uusi aika ja uusi paikka saavat vapaudenkin näyttämään taas erilaiselta.
Kunnioitus on lähempänä sitä, mitä tässä ja nyt haen. Erilaisten ihmisten ainutkertaisten taitoprofiilien ja identiteettimosaiikkien kunnioitus - ja avoin puhe siitä, millaisia empaattisia tai opportunistisia toiveita meillä on toistemme ja yhteiskunnan suhteen.
Mitä muuta?