Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus, kirjoittaa ministeri Pär Stenbäck Hufvudstadsbladetin yleisönosastonkirjoituksessa:
https://www.hbl.fi/artikel/skolsvenskan ... orbattras/
Stenbäck: "Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus"
Re: Stenbäck: "Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus"
Teksti kuukelitranslaattorin läpi (ei käänny hyvin, mutten pistä akkaani tämän kääntämiseen):
Olen melkein pahoillani kulttuuriministerille, Sampo Terholle, kun hän joutui kohtaamaan tosiasian: vastaajien vaikea ammunta koulu-ruotsia vastaan kaatui maahan vaatimatta. Sen täytyy tuntea katkeraa, vaikka hän manuaalisesti vakuuttaa, että ottelu jatkuu. Kun puolue liittyi hallitukseen, tehtiin kolme sitoumusta. Tavoitteena ei todennäköisesti ole EU: ta, ei pakolaisia eikä ruotsia, mutta se on vähennettävä EU: hun vähemmän, vähemmän pakolaisia ja vähemmän ruotsia hallituksen neuvotteluissa vuonna 2015.
Kolme vuotta myöhemmin puolue jaetaan ja tulos: sama EU, enemmän pakolaisia ja sama ruotsi. Lisäksi pienimuotoinen ruotsinkielinen opetus, kun opettaa suomalaisessa koulussa alkaa vuotta aiemmin. "On sanottu, että haitallinen onni on todellinen onnea, mutta mielestäni suomenkielisten puolien kommentit ovat tiukasti kiinni. Päättäväiset päätökset tehtiin yksikielisillä suomalaisilla kuntoilla, joten Terhos Blå ei tuskin voi aloittaa tungentorjuntaa pimeiden suomalaisten joukkojen sabotoinnista.
Ruotsalainen hanke on työskennellyt kymmenen vuoden ajan suosimalla ruotsalaista koulutusta suomalaisessa koulussa. Tätä tekevät Suomen ja Ruotsin valtio ja "pimeät voimat", varat. Koska olen yksi hankkeen ohjausryhmän aloitteentekijöistä ja jäsenistä, olen epäloja menestyksestä, mutta opetukset ovat mielenkiintoisia.
Ruotsalaisen koulutuksen suosion puute on totuus, jossa on useita muutoksia. Opiskelijoilla on huomattavasti vähemmän ennakkoluuloja kuin vanhemmat, koulut ovat vähemmän kuin kunnalliset päätöksentekijät. Opiskelijat, ainakin nuorille asti, ovat uteliaita ja avoimia ja voivat olla innostuneita taiteilijamatkailun avulla. Ruotsinkieliset opettajat (noin kaksituhatta), lähes sata prosenttia heistä suomenkielinen, ovat pysyvä ja uskollinen serkku, joka ei aina ole niin helppoja kokonaan suomenkielisessä ympäristössä.
Ruotsin koulutuksen keskeinen ongelma on tuntien vähimmäismäärä ja liian myöhäinen käynnistys. Kun aloitat suomen kielen oppivaiheen koulun alkukirjaimella, aloitat (nyt) ruotsin arvosanalla 6. Kaikki opettajat ovat yhtä mieltä siitä, että yhteydenpito uusiin kieliin on mahdollisimman aikaista. Valitettavasti ei kuitenkaan ole tarjolla joitain kansallisia suunnitelmia ruotsinkielisissä suihkutiloissa päiväkodissa tai päiväkodeissa. Se on myös vahvistettu kielikylpyille, mutta tilavuus on aivan liian pieni.
Yksi Skolesvenskanin väitteistä on se, että se ei vieläkään tarjoa kykyä puhua kieltä. Toki, mutta se riippuu B-Ruotsin alhaisista tunneista. Suomen koulu tuottaa huomattavasti enemmän ruotsalaisia asiantuntijoita, jos useat kunnat ja koulut tarjoavat A-ruotsia. Se, että useat kaupungit eivät tarjoa A-ruotsia tai järjestävät sitä vain koulussa, on huolestuttavaa. Svenska yrittää nyt vaikuttaa tällaisiin kuntiin, usein Ruotsin ja liikeyhteisön avulla.
Se on huono investointi pitää ruotsinkielinen opetus alhaisena, se voi olla kannattavaa. Seuraavassa hallitusohjelmassa voisi olla ministeriön ehdotus kehittää opiskelijakokeita, mikä lisäisi ruotsalaisen keskivertokirjailijoiden määrää. Useita tunteja lukiossa on myös toivelistalla.
Pär Stenbäck Ministeri
Olen melkein pahoillani kulttuuriministerille, Sampo Terholle, kun hän joutui kohtaamaan tosiasian: vastaajien vaikea ammunta koulu-ruotsia vastaan kaatui maahan vaatimatta. Sen täytyy tuntea katkeraa, vaikka hän manuaalisesti vakuuttaa, että ottelu jatkuu. Kun puolue liittyi hallitukseen, tehtiin kolme sitoumusta. Tavoitteena ei todennäköisesti ole EU: ta, ei pakolaisia eikä ruotsia, mutta se on vähennettävä EU: hun vähemmän, vähemmän pakolaisia ja vähemmän ruotsia hallituksen neuvotteluissa vuonna 2015.
Kolme vuotta myöhemmin puolue jaetaan ja tulos: sama EU, enemmän pakolaisia ja sama ruotsi. Lisäksi pienimuotoinen ruotsinkielinen opetus, kun opettaa suomalaisessa koulussa alkaa vuotta aiemmin. "On sanottu, että haitallinen onni on todellinen onnea, mutta mielestäni suomenkielisten puolien kommentit ovat tiukasti kiinni. Päättäväiset päätökset tehtiin yksikielisillä suomalaisilla kuntoilla, joten Terhos Blå ei tuskin voi aloittaa tungentorjuntaa pimeiden suomalaisten joukkojen sabotoinnista.
Ruotsalainen hanke on työskennellyt kymmenen vuoden ajan suosimalla ruotsalaista koulutusta suomalaisessa koulussa. Tätä tekevät Suomen ja Ruotsin valtio ja "pimeät voimat", varat. Koska olen yksi hankkeen ohjausryhmän aloitteentekijöistä ja jäsenistä, olen epäloja menestyksestä, mutta opetukset ovat mielenkiintoisia.
Ruotsalaisen koulutuksen suosion puute on totuus, jossa on useita muutoksia. Opiskelijoilla on huomattavasti vähemmän ennakkoluuloja kuin vanhemmat, koulut ovat vähemmän kuin kunnalliset päätöksentekijät. Opiskelijat, ainakin nuorille asti, ovat uteliaita ja avoimia ja voivat olla innostuneita taiteilijamatkailun avulla. Ruotsinkieliset opettajat (noin kaksituhatta), lähes sata prosenttia heistä suomenkielinen, ovat pysyvä ja uskollinen serkku, joka ei aina ole niin helppoja kokonaan suomenkielisessä ympäristössä.
Ruotsin koulutuksen keskeinen ongelma on tuntien vähimmäismäärä ja liian myöhäinen käynnistys. Kun aloitat suomen kielen oppivaiheen koulun alkukirjaimella, aloitat (nyt) ruotsin arvosanalla 6. Kaikki opettajat ovat yhtä mieltä siitä, että yhteydenpito uusiin kieliin on mahdollisimman aikaista. Valitettavasti ei kuitenkaan ole tarjolla joitain kansallisia suunnitelmia ruotsinkielisissä suihkutiloissa päiväkodissa tai päiväkodeissa. Se on myös vahvistettu kielikylpyille, mutta tilavuus on aivan liian pieni.
Yksi Skolesvenskanin väitteistä on se, että se ei vieläkään tarjoa kykyä puhua kieltä. Toki, mutta se riippuu B-Ruotsin alhaisista tunneista. Suomen koulu tuottaa huomattavasti enemmän ruotsalaisia asiantuntijoita, jos useat kunnat ja koulut tarjoavat A-ruotsia. Se, että useat kaupungit eivät tarjoa A-ruotsia tai järjestävät sitä vain koulussa, on huolestuttavaa. Svenska yrittää nyt vaikuttaa tällaisiin kuntiin, usein Ruotsin ja liikeyhteisön avulla.
Se on huono investointi pitää ruotsinkielinen opetus alhaisena, se voi olla kannattavaa. Seuraavassa hallitusohjelmassa voisi olla ministeriön ehdotus kehittää opiskelijakokeita, mikä lisäisi ruotsalaisen keskivertokirjailijoiden määrää. Useita tunteja lukiossa on myös toivelistalla.
Pär Stenbäck Ministeri
-
- Viestit: 2183
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Stenbäck: "Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus"
[Kaikki tämä vahvistaa käsitystä, että suomenkielisten ajankäyttöön kohdistuva verotus on ruotsinkielisten tärkein saavutettu etu.
Kyllä tässä on taustalla ikivanha svekomaaninen ajattelu, että ruotsinkielisillä on ikuinen nautintaoikeus suomenkieliseen väestöön.
Ennen oli kartanot ja sotaväen pakko-otot ja muut verorasitteet, nyt on pakkoruotsi, mutta yhtäkaikki sama periaate.
Suomenkielistä kupataan!
Hallitus onkin vahvistamassa ruotsin kielen velvoittavuutta edelleen.
Asia tuli selvästi esille Sote -tiedotustilaisuudessa.
Velvoittavuuden lisääminen tarkoittaa selkokielellä ruotsin pakko-opintojen lisääntymistä ja virkaruotsivaatimusten kiristämistä aivan kaikilta, siis myös niiltä, joilla ei ole mitään yhteyttä ruotsinkielisiin palveluihin.
Näin se on aina mennyt!/quote]
Re: Stenbäck: "Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus"
Kyllä rahalla saa.Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑19.06.2018 14:34 Hallitus onkin vahvistamassa ruotsin kielen velvoittavuutta edelleen.
Asia tuli selvästi esille Sote -tiedotustilaisuudessa.
Velvoittavuuden lisääminen tarkoittaa selkokielellä ruotsin pakko-opintojen lisääntymistä ja virkaruotsivaatimusten kiristämistä aivan kaikilta, siis myös niiltä, joilla ei ole mitään yhteyttä ruotsinkielisiin palveluihin.
Re: Stenbäck: "Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus"
Stenbäck:
Stenbäck kirjaa: seuraavaan hallitusohjelmaan mukaan sellainen yo-kokeen kehityshanke, joka lisää keskipitkän ruotsin kirjoittavien määrää, ja lisää ruotsintunteja yläkouluun.Nästa regeringsprogram kunde ta med ett ministerieförslag om att utveckla studentexamen, något som skulle öka antalet som skriver medellång svenska. Flera timmar i högstadiet står också på önskelistan.
Re: Stenbäck: "Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus"
PS ymmärtää tahallaan väärin. Pakkoruotsin kritiikki kohdistuu siihen, ettei ruotsia Suomessa kuule eikä tarvitse, joten 1) useimmat eivät kieltä ikinä tarvitse ja 2) ei ole englannin tapaan ympäristöä, jossa edes ruotsista kiinnostuneet sen käyttöön arjessa harjaantuisivat.Stenbäck:
---
Yksi Skolesvenskanin väitteistä on se, että se ei vieläkään tarjoa kykyä puhua kieltä. Toki, mutta se riippuu B-Ruotsin alhaisista tunneista. ---
Pakkoruotsi on ollut peruskoulussa nyt 50 vuotta ja tulokset ovat kaiken aikaa olleet kauniisti sanoen vastimattomia (mutta tietenkään todellista tarvettakaan ei ole) - haittaa muille opinnoille on sen sijaan tehty runsaasti.
Pakkoruotsiliturgiaan kuuluu tämä aidon kritiikin ohittaminen ja leikki, jossa pakkoruotsia kritisoitaisiin muka siksi, ettei sitä opita. Sitten uupumatta julistetaan, että keinot ruotsin oppimiseen ovat nyt löytyneet eli lisää pakkoa, lisää tunteja, lisää resursseja...
Pakkoruotsia kritisoidaan siksi, että se on tarpeeton, vie resursseja ja aika tärkeiltä opinnoilta, mitään vastaavaa ei ole missään muualla maailmassa.
Pakkoruotsin ystävien on pidettävä tiukasti kiinni siitä, etteivät he ole kuulevinaan ja ymmärtävinään pakon todellista kritiikkiä.
Re: Stenbäck: "Kouluruotsilla menee hyvin, mutta tarvitaan enemmän tunteja ja aikaisempi aloitus"
Ei tavinnut Stenbäckin odottaa seuraavaa hallitusta - kokoomus hoiti homman ja ylioppilaskirjoituksissa ruotsin pakollisuus otti ison harppauksen eteenpäin. Ilman sitä ei nyt kukaan kirjoita neljällä aineella ylioppilaaksi. Neljän aineen kirjoittaminen on ollut nimenomaan ammattiväylää etenevien sekä dysleksikkojen kohdalla tärkeä.NRR kirjoitti: ↑19.06.2018 20:05 Stenbäck:Stenbäck kirjaa: seuraavaan hallitusohjelmaan mukaan sellainen yo-kokeen kehityshanke, joka lisää keskipitkän ruotsin kirjoittavien määrää, ja lisää ruotsintunteja yläkouluun.Nästa regeringsprogram kunde ta med ett ministerieförslag om att utveckla studentexamen, något som skulle öka antalet som skriver medellång svenska. Flera timmar i högstadiet står också på önskelistan.