https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000005702038.htmlLähtötilanne ei ole kovin hyvä, jos oppilas pyrkii toisen asteen koulutukseen ilman monipuolista lukutaitoa, hallitsematta oikeinkirjoituksen alkeita, osaamatta laskea ruotsiksi kymmeneen tai pystymättä yksinkertaisiin prosenttilaskuihin.
Peruskoululaisen on siis toimittajan mukaan osattava lukea, kirjoittaa, laskea prosentteja ja laskea ruotsiksi kymmeneen!
Kolme ensimmäistä on perustaitoja mutta ruotsin vetäminen tähän idioottimaisuutta ja kertoo, miksi peruskoulu epäonnistuu: todellisten perustaitojen sijaan koulua kehitetään poliittisella sälällä kuten pakkoruotsi. Englannin perusosaaminen kuuluu ydintaitoihin, ei ruotsi!
Ajattelemaan peruskoulussa pitäisi oppia, mutta kun ajattelu näyttää olevan kiellettyä, jopa pääkirjoitustoimittajalle!