On selvää, että kyse on erityisoppilaista, joiden vaikeus on ollut hankalasti diagnosoitavissa. Näitä on joka luokalla. Osa onnistuu käymään peruskoulun kohtalaisin numeroin, mutta ongelmat näkyvät kuitenkin opiskelussa. Osa päätyy kympille tai jopoon.Kahdeksan vuotta kymppiluokalla ja Valma-koulutuksessa opettaneena olen yhä hämmästynyt välttämättömimpien perustaitojen puutteesta oppilaillani, jotka ovat muuten kyvyiltään aivan normaaleja nuoria.
Kymmenjärjestelmä on usealle vieras, nelinumeroisen luvun sanominen tuottaa vaikeuksia, kertolasku takkuilee, eikä prosenttilasku valtaosalla suju lainkaan. Ison alkukirjaimen käyttöä virkkeen alussa ei muisteta – ei edes omassa nimessä –, eikä kellään ole opeteltuna allekirjoitusta, jota kuitenkin tarvitaan kaikkiin sopimuksiin.
Tämä on hulluuden huippu, mutta edes opettaja itse ei nähtä sitä huomaavan:
Seiska voi tulla ruotsista, jos on kiltisti mukana ja saa erityistä tukea, jossa suorittaa kokeen tuetusti heti kertaavan hetken jälkeen. Todellisuudessa ei pysty tuottamaan kieltä lainkaan.Ruotsi täytyy aloittaa aivan alusta, koska harva osaa edes laskea kymmeneen ruotsiksi, vaikka päättötodistuksessa arvosanana olisi seitsemän.