Rovaniemellä 30 olisi vaihtanut ruotsin espanjaan uhkailuista huolimatta - kuka kertoo, miten hanke kaadettiin
Lähetetty: 25.05.2018 15:54
Kertooko yksikään suomenkielinen media, mites nyt näin?
Vapaa Kielivalinta ry
https://vapaakielivalinta.fi/forum/
https://vapaakielivalinta.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=3305
Kiitos Suomen kuntapäättäjille ja vanhemmille. Hallituksen kielikokeilusta ei ole kuin varjo jäljellä.Kiitos @Nakkalajarvi hienosta työstä asian eteen Rovaniemen valtuustossa.Tack till alla kommunala beslutsfattare som medverkat till att luften går ur språkförsöket #kielikokeilu
Kaikilla kunnilla oli mahdollisuus hakea ruotsin kielikokeiluun ja paikkoja oli yli 2000 opiskelijalle. Asia ei kiinnostanut kuntia eikä vanhempia.
Eiköhän tämä keskustelu ruotsin kielen aseman tulevaisuudesta ollut tässä. Jatketaan kuten ennenkin!
I Rovaniemi behandlades en motion om att dra tillbaka kommunens anmälan till försöket. Den föredragande tjänstemannen ansåg att motionen skulle avslås.
Den ifrågavarande motionen var lämnad av kommunfullmäktigeledamoten Mikkel Näkkäläjärvi (SDP). Han reagerade på att en enskild tjänsteman hade anmält Rovaniemi till försöket utan att ärendet hade behandlats i fullmäktige.
– Jag tycker att det är en principiell fråga, Finland är ett tvåspråkigt land, sade Näkkäläjärvi i en intervju på tisdagen.
Näkkäläjärvi ansåg att en tjänsteman inte kan fatta ett beslut om en fråga som berör Finlands grundlag.
Mutta Rovaniemellä asia nimenomaan kiinnosti..Kaikilla kunnilla oli mahdollisuus hakea ruotsin kielikokeiluun ja paikkoja oli yli 2000 opiskelijalle. Asia ei kiinnostanut kuntia eikä vanhempia.
Toisaalta se kuvaa hyvin, että nimenomaan suomenkielisten simputtaminen pakkoruotsilla on Rkplle sen tärkein kielipoliittinen saavutus, jonka menettäminen kirvelee kaikkein eniten..
Mutta oleellista showssa on se, ettei RKP näytä tekevän mitään...yksikin vapautettu on vaarallinen.. se johtaa dominoefektiin.
Siis kaikki oli kunnossa - tuosta näkyy mikä työ oli jo tehty (sininen teksti) - mutta sitten kaikki nurin. Mitä siellä tapahtui?§ 55 Rovaniemi pois ruotsin kielikokeilusta
ROIDno-2018-900
Aikaisempi käsittely
Kaupungin johtoryhmä, 27.3.2018
Valmistelija
Irja Seppänen, irja.seppanen@rovaniemi.fi
Perustelut
Eduskunta hyväksyi 12.12.2017 hallituksen esityksen HE 114/2017 vp sisältyvän lakiehdotuksen toisen kotimaisen kielen kokeilusta perusopetuksessa. Tämä laki mahdollisti kokeilut kielivalikoiman laajentamiseksi ilman velvoittavaa toisen kotimaisen kielen opiskelua (B1-ruotsi). Perusopetuksen järjestäjien oli mahdollista hakea mukaan kokeiluun 5.3.2018 saakka (hakuaika 16.2.–5.3.2018). Rovaniemen kaupungin koulutuspalvelut jätti kyseiseen kokeiluun hakemuksen 28.2.2018. Hakemuksessa pyydettiin kokeilulupaa Korkalovaaran peruskoululle siten, että opetusta olisi mahdollista järjestää Korkalovaaran peruskoulun lisäksi myös Vaaranlammen ja Ylikylän koulun halukkaille kokeiluun osallistuville oppilaille. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi kokeiluluvan Korkalovaaran peruskoululle 19.3.2018. Rovaniemeltä kokeiluun saa osallistua maksimissaan 37 oppilasta. Kokeilu tulee aloittaa viimeistään 1.8.2018 ja Rovaniemen kohdalla se päättyy, kun kokeiluun osallistuneet oppilaat päättävät perusopetuksensa eli kesällä 2022.
Toisen kotimaisen kielen kokeilussa on kyse siitä, että oppilaalle tarjotaan mahdollisuus opiskella jotakin muuta vierasta kieltä B1-ruotsin sijaan. Rovaniemen kaupungin koulutuspalveluissa pakollisen B1-ruotsin tilalle tarjottiin pakollista B1-espanjan kieltä. Espanjan kieli valittiin siksi, että Rovaniemellä matkailu kasvaa voimakkaasti, keski- ja eteläamerikkalaisia matkailijoita on paljon sekä kielitaitoisista työntekijöistä on pulaa (Rovaniemi – elinvoimainen arktinen pääkaupunki, kaupunkistrategia 2025). Henkilö, joka hallitsee hyvin espanjan kielen, työllistyy varmasti Lapin alueella, mutta myös kansainvälisillä työmarkkinoilla. Espanjan kielitaito on edelleen harvinaisuus, joka avaa enemmän ovia kuin sulkee niitä. World Economic Forumin (WEF) tekemän listauksen mukaan maailman kolme vaikuttavinta kieltä vuonna 2050 tulee olemaan englanti, mandariinikiina ja espanja. Espanja ohittaa ranskan, joka jää neljännelle sijalle.
Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan kokeiluun saavat osallistua ne perusopetuksessa olevat oppilaat, jotka aloittaisivat B1-ruotsin opiskelun 5. tai 6. vuosiluokalta 1. päivänä elokuuta 2018 alkavana lukuvuonna ja jotka eivät ennen kyseisen lukuvuoden alkua ole aloittaneet toisen kotimaisen kielen opiskelua. Rovaniemellä B1-ruotsin kielen opiskelu aloitetaan 6. vuosiluokalla. Kokeiluun eivät voi osallistua sitä kieltä opiskelevat oppilaat, jolla B1-ruotsi on tarkoitus korvata eli Rovaniemellä oppilaat, jotka jo opiskelevat espanjan kieltä (A2-kieli).
Kokeilusta järjestettiin tiedotustilaisuus kaikille asiasta kiinnostuneille Korkalovaaran peruskoulun 5. vuosiluokan oppilaiden huoltajille 5.4.2018 ja Vaaranlammen koulun ja Ylikylän koulun huoltajille 9.4.2018. Tilaisuudessa kerrottiin tarkemmin, mitä kokeilu tarkoittaa, ketkä siihen saavat osallistua, pystyykö kokeilun keskeyttämään sekä miten kokeilu mahdollisesti vaikuttaisi mukana olevien oppilaiden jatko-opintoihin ja työelämään (kokeiluun osallistuneille voidaan järjestää ruotsin opetusta yliopistoissa ja korkeakouluissa valtionavustuksin). Tilaisuudessa käytiin tarkasti läpi myös asiaan liittyvät lainkohdat: perustuslaki 17 §, kielilaki ja laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta. Lisäksi kaikki Korkalovaaran peruskoulun, Vaaranlammen koulun ja Ylikylän koulun 5. vuosiluokan oppilaiden huoltajat saivat Opetushallituksen laatiman tiedotteen kokeilusta. Korkalovaaran peruskoulun 5. luokan oppilaille pidettiin tiedotustilaisuus kokeilusta 9.4.2018 ja Ylikylän koulun 5. luokan oppilaille 10.4.2018. Vaaranlammen koulun 5. luokan oppilaat saivat asiasta kirjallisen tiedotteen.
Rovaniemellä kokeiluun on osallistumassa yhteensä 30 oppilasta (18 tyttöä ja 12 poikaa). Tämä on tasan 20 prosenttia Korkalovaaran peruskoulun, Vaaranlammen ja Ylikylän koulun yhteenlasketusta ikäluokasta eli nykyisistä 5. luokkalaisista. Kaikkien kokeiluun osallistuvien oppilaiden huoltajien kanssa on tehty osallistumisesta kirjallinen sopimus. Sopimuksessa huoltajat sitoutuvat Opetushallituksen tekemään seurantatutkimukseen lapsensa perusopetuksen ajaksi. Lisäksi huoltajat ilmoittavat sopimuksessa, että he ovat tietoisia siitä, miten kokeiluun osallistuminen eli ruotsin kielen puuttuminen vaikuttaa lapsen koulutuspolkuun ja miten kokeilun voi keskeyttää. Kokeiluun osallistuvien oppilaiden huoltajille pidettiin vielä yhteinen tapaaminen Korkalovaaran peruskoulussa 16.5.2018.
Rovaniemellä opetuksen järjestäjä on painottanut tässä kokeilussa sitä, että oppilas ja hänen huoltajansa tekevät päätöksen siitä, osallistuuko oppilas tähän kokeiluun vai ei. Päätöksenteko haluttiin antaa siis oppilaalle ja hänen huoltajilleen, koska heillä on paras oppilaan opiskeluun liittyvä tieto (opiskelumotivaatio, ammatinvalintatoiveet ja oppilaan vahvuudet). Kokeiluun osallistuminen on vapaaehtoista ja tätä mahdollisuutta osallistua kokeiluun tuli tarjota luvan saaneen koulun kaikille saman vuosiluokan oppilaille (5. vuosiluokan oppilaille). Oppilas, joka ei halua osallistua kokeiluun, opiskelee normaalisti 6. vuosiluokalta alkaen pakollisena B1-ruotsia.
Koulussa keskiössä ovat oppilaat, oppilaiden oppiminen ja hyvinvointi sekä opiskelumotivaatio. Toisen kotimaisen kielen kokeilun tavoitteena on laajentaa kielivalikoimaa ja vaikuttaa positiivisesti sekä opiskelumotivaatioon kieliä kohtaan että kielten oppimistuloksiin. Riitta Pyykkö, Turun yliopiston professori ja vararehtori, toteaa opetusministerille 13.12.2017 jättämässään selvityksessä, että kielivalikoima ei laajene, jos opetuksen järjestävät eivät tarjoa oppilaille mahdollisuuksia opiskella eri kieliä. Koska Rovaniemen kaupungin perusopetuksen painopisteinä ovat kielet ja liikunta, antoi kokeilu ainutlaatuisen mahdollisuuden laajentaa oppilaiden kielivalikoimaa sekä lisätä näin oppilaiden valintamahdollisuuksia. Tutkimusten mukaan monipuolisten mahdollisuuksien ja valinnanvaran tarjoaminen lisää oppilaiden motivaatiota opiskella oppiaineita koulussa sekä käyttää osaamistaan myös vapaa-ajalla (Hynynen & Hankonen 2015, Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi?). Kokeilun avulla halutaan myös edistää ja monipuolistaa poikien kielten opiskelua, sillä tiedetään, että tytöt valitsevat perusopetuksessa vapaaehtoisia kieliä poikia enemmän.
Hankkeet ja projektit ovat osa operatiivista toimintaa ja niissä ratkaisuvalta kuuluu Erityistehtävien ja hankintojen päätösvallan delegoinnin 2015 (sivistyspalvelut) mukaan toimialajohtajalle 100 000 euroon saakka ja palvelualuepäällikölle 50 000 euroon saakka. Toisen kotimaisen kielen kokeilussa on toimittu Rovaniemellä kuten muissakin kielikokeiluissa. Esimerkiksi Kielenopetuksen varhentamisen, kehittämisen ja lisäämisen – hankkeeseen osallistumisesta, jossa A1-englannin kielen opiskelu aloitetaan jo esiopetuksessa ja se jatkuu keskeytyksettä 9. vuosiluokan loppuun, on päättänyt palvelualuepäällikkö (6.3.2018). Rovaniemeltä kyseiseen kokeiluun osallistuu yhdeksän eri perusopetuksen koulua, joissa kaikissa toimitaan eri tavalla kuin Rovaniemen perusopetuksen tuntijakopäätöksessä. Rovaniemen kaupungin perusopetuksen tuntijaon mukaan englannin kielen opiskelu alkaa 3. vuosiluokalta.
Kokeilut, hankkeet ja projektit ovat ajanjaksoja, jossa on selkeä alkamisajankohta, päättymisajankohta ja seuranta. Kokeilujen tarkoituksena on saada tietoja kokeilun vaikutuksista; siitä, mikä toimii ja mikä ei. Toisen kotimaisen kielen kokeilussa seurataan esimerkiksi sitä, miten oppilaan valinnanmahdollisuus vaikuttaa oppimistuloksiin ja opiskelumotivaatioon opiskella kieliä. Korkalovaaran peruskoulussa kokeiluun osallistuville oppilaille tarjotaan valinnaisena aineena ruotsin kieltä ja kulttuuria (opetus alkaa 8. vuosiluokalta), jolloin heillä on mahdollisuus opiskella B1-espanjan lisäksi myös ruotsin kieli B1-tasoisesti. Näin kokeiluun osallistuvat oppilaat eivät halutessaan menetä mitään, vaan saavat harvinaisen kielitaidon. Lisäksi valtio korvaa opetuksen järjestäjille 95 % kokeilusta aiheutuvista kustannuksia. Kokeilulla ei näin ollen ole taloudellisia vaikutuksia Rovaniemen koulutuspalveluille. Toisen kotimaisen kielen kokeilusta kertyy Rovaniemen kaupungin koulutuspalveluille kustannuksia neljän vuoden ajalta yhteensä 1 660 euroa.
Päätösehdotus
Esittelijä
Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi
Koulutuslautakunta antaa edellä olevan vastauksen Mikkel Näkkäläjärven valtuustoaloitteeseen.
Tiedoksi
Mikkel Näkkäläjärvi, kaupunginhallitus