Koulutuksesta keskusteltaessa kannattaisi kuunnella professori Esko Valtaojaa, joka kirjoitti Turun Sanomissa näin:
"Monipuolinen kielitaito on aarre, mutta niin on moni muukin taito. Valitettavasti mikään osaaminen ei tule itsestään, vaan vaatii kovaa työtä ja aikaa – joka on aina pois jostain muusta. --- todellisuudessa laajan kielitaidon merkitys vaikkapa työelämässä on lähes olematon. Tehdäänpä pieni gallup. Kuinka usein käytät ruotsia --- paljonko olet tarvinnut saksaa, ranskaa, tai jotain muuta koulussa oppimaasi kieltä? Entäpä sama kysymys englannin kielestä? No niin, sitähän minäkin. Tätä kysymystä ei vain koskaan esitetä, koska kansan antama omaan kokemukseen perustuva vastaus olisi niin kovin poliittisesti epäkorrekti."
Valtaoja arvosteli kokoomuslaisen opetusministerin tilaamaa ja ohjeistamaa selvitystä Suomen kielivarannon tilasta ja tasosta näin:
"Keskeisin suositus [tilatussa Pyykön selvityksessä] on, että kouluissa aletaan ensimmäisenä vieraana kielenä opettaa jotain muuta kuin englantia. Ja jos tämä katastrofi ei vielä riitä, niin kaikissa yliopistotutkinnoissa tulisi alkaa vaatia vähintään kahden vieraan kielen taidon osoittamista [ruotsin lisäksi]. Uudistuksen hinnaksi arvioidaan viisikymmentä miljoonaa vuodessa."
Lopuksi Valtaoja muistuttaa sivistyksestä:
"On tietoja ja taitoja, jotka jokaisen olisi pakko osata. Luku- ja kirjoitustaito, oma äidinkieli, filosofian opettama ajattelun taito, matematiikka, ja perustiedot ympäröivästä todellisuudesta – ihmisen historiasta biologiaan, fysiikkaan, yhteiskuntaoppiin ja muihin maailman ymmärtämisen aakkosiin. Niin, ja englannin kieli, tuo yleismaailmallisen kommunikoinnin kieli. Tuohon ydinosaamiseen eivät ruotsi ja muut kielet kuulu eivätkä mahdu."
Vapaa kielivalinta ei sisällä "meidän on luettava lisää kieliä, ei vähemmän"-liturgiaa.
Kaikille liikaa kieliä on huono tavoite, kielet eivät ole ydinosaamista
Re: Kaikille liikaa kieliä on huono tavoite, kielet eivät ole ydinosaamista
Iltalehden blogissa kokoomuksen Sari Sarkomaa kirjoittaa "mahdollisuuksien tasa-arvosta" unohtaen kokonaan, että kokoomuksen rkp:ltä saama "lisää kieliä"-kehitystehtävä polkee koulutuksellista tasa-arvoa rajusti suosien ns. hyvien perheiden lasten, erityisesti tytyöjen menestystä.
https://blogit.iltalehti.fi/sari-sarkom ... vistetaan/
https://blogit.iltalehti.fi/sari-sarkom ... vistetaan/
-
- Viestit: 2183
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Kaikille liikaa kieliä on huono tavoite, kielet eivät ole ydinosaamista
Propagandakoneisto jauhaa jo täysillä..
https://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-s ... aventunut/
https://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-s ... aventunut/
Ehkä tästä alkaa kielten uusi aikakausi. Seuraava askel on aikaistaa toisen vieraan kielen opiskelu ja miettiä sen pakolliseksi laittamista. Toinen kotimainen jo aikaistettiin kuudennelle luokalle.
Pitäisikö miettiä ruotsin kielen palauttamista pakolliseksi yo-kirjoituksissa, nyt kun lukiotodistus vaikuttaa entistä enemmän korkeakouluun pääsyyn? Muutos vaan pitäisi osata perustella.
Re: Kaikille liikaa kieliä on huono tavoite, kielet eivät ole ydinosaamista
Niin, näyttää siltä, että pelkän pakkoruotsin sijaan joudumme kritisoimaan "lisää kieliä"-liturgiaa.
HBL muotoili liturgiansa näin myyvästi:
"Uusi, eurooppalaisuuden inspiroima identiteetti voittaa alaa.
Yksikielisyys ei riitä,
se ei riitä kapeammassa merkityksessä vain suomenkielisyytenä
eikä edes laveampana yhdistelmä suomi, ruotsi, englanti.
Tarvitaan osaamista monissa kielissä eikä ruotsi ole este tälle."
Tavoitteena pitäisi olla
"Enemmän ajattelun taitoja kaikille,
hyvät perustaidot ja mahdollisuus syventyä yksilöllisen taitoprofiilin avaamaan suuntaan, mutta kieliä vain tarpeen ja toiveiden mukaan."
HBL muotoili liturgiansa näin myyvästi:
"Uusi, eurooppalaisuuden inspiroima identiteetti voittaa alaa.
Yksikielisyys ei riitä,
se ei riitä kapeammassa merkityksessä vain suomenkielisyytenä
eikä edes laveampana yhdistelmä suomi, ruotsi, englanti.
Tarvitaan osaamista monissa kielissä eikä ruotsi ole este tälle."
Tavoitteena pitäisi olla
"Enemmän ajattelun taitoja kaikille,
hyvät perustaidot ja mahdollisuus syventyä yksilöllisen taitoprofiilin avaamaan suuntaan, mutta kieliä vain tarpeen ja toiveiden mukaan."