Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.04.2018 06:41

Ruotsinkielisiä on alle 5%. Ruotsinkielisten osuus laskee. Monet heistä puhuvat suomea lähimpiirinsä kanssa. Palvelut voitaisiin järjestää hyvin kuten muissakin maissa ilman muiden pakottamista.

Kymmenessä vuodessa esimerkiksi joka neljäs helsinkiläinen omaa jonkin muun äidinkielen kuin suomi tai ruotsi.

Ylioppilaista reilusti yli puolet jätti ruotsin kielen kirjoittamatta, erityisesti nuoret miehet.

Virkamiesruotsi kuuluu korkeakoulututkintoon, mutta yhä useammalla on vaikeuksia sen suorittamisessa. Yliopistojen ruotsin kielen opettajat joutuvat järjestämään jopa ruotsin alkeiden kertauskursseja.

Opiskelijat tulevat eri reittejä, monella ei ole taustallaan kuin aikoja sitten käyty peruskouluruotsi.

Ollaan huolissaan maahanmuuttajataustaisten kouluttautumisesta ja heikosta edustuksesta korkeakouluissa. Pitäisi olla huolissaan myös erilaisten oppijoiden mahdollisuudesta kouluttautua. Pitäisi olla huolissaan miesten ja tekniikkaan suuntautuvien koulutuksesta.

Tähän kuvioon ei pakkovirkaruotsi mitenkään sovi. Opiskelijat ovat aikuisia, heidän tulee voida päättää itse siitä, haluavatko pätevöityä ruotsia vaativiin virkoihin vai eivät.

Miten nostetaan tämä esille?

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 01.05.2018 15:39

1) Virkaruotsi on poliittinen aine, jonka opiskelulle ei ole mitään aitoa tarvetta. Ei mitään aitoa tarvetta.

2) Koska kyseessä on poliittinen aine, se poistuu vain poliittisella päätöksellä

3) Poliittiseen päätöksentekoon pystyy vaikuttamaan vain, jos pääsee poliittisen eliitin "tilataksiin" sisälle, kuten Harkimo pääsi hetkeksi torppamaan kielikokeilun ja suomenruotsalainen toimittaja päästessään haastattelemaan Sipilää, minkä seurauksena Sipilä oli heti valmis palauttamaan pakkoruotsin yo-kirjoituksiin.
Kokoomuksessa valtaa käyttää niin pieni miesporukka, että se mahtuu tilataksiin, väittää kansanedustaja Elina Lepomäki. Yle laski, että Orpon ydinpiirille saattaisi niukin naukin riittää tavallinenkin taksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10181581
Lepomäen mukaan demokraattinen prosessi on jatkuvaa neuvottelua ja usein tekemisen tilaisuudet aukeavat sattumalta. Neuvottelut voitetaan yleensä kauan ennen kuin neuvottelupöytään edes päästään.
Kansanedustaja Elina Lepomäen (kok.) mukaan jokaisessa puolueessa on oma tilataksinsa tai pikkubussinsa, ja näin tulee olemaan myös kokoomuksesta eronneen kansanedustaja Hjallis Harkimon perustamassa Liike Nyt -hankkeessa.
4) Toki oman panoksensa voi antaa äänestämällä ainoaa todellista kielipoliittista muutosvoimaa eli perussuomalaisia seuraavissa vaaleissa.

Virkaruotsia on ihmetelty jo 20 vuotta, mutta kuten todettu, poliittinen aine poistuu vain poliittisella päätöksellä.

2001

http://www.acatiimi.fi/2001/3_01/3_01g.htm
Opiskelijoiden virkamiesruotsin
taitoon liittyy ongelmia

Toisen kotimaisen kielen huonot perustiedot hidastavat yhä useamman yliopisto-opiskelijan valmistumista.
Yksilö voi toki toimia rationaalisesti..
1) kannattaa lähteä ulkomaille opiskelemaan, kansainvälisen kokemuksen lisäksi välttyy palvelusväen kielen pakko-opinnoilta.

2) kannattaa hakea vapautusta ideologisista syistä

"Ei voi hyväksyä suomenkielisiin kohdistuvaa rangaistusluonteista pakkotoimea, joka sotii omaa vakaumusta vastaan ja aiheuttaa ylipääsemättömän oppimisvaikeuden palvelijakielen opinnoissa."

Ruotsin kieli ei voi olla suomenkielisten ikuinen velvollisuus eikä
Suomen ruotsinkielisillä voi olla ikuista nautintaoikeutta suomenkielisten ajankäyttöön eikä oikeutta vaatia jokaista suomenkielistä palvelijakseen.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 01.05.2018 16:13

Ollaan realisteja. Ne, joille pakkoruotsi on ongelma, eivät ole niitä kielellisesti lahjakkaimpia. Heitä ei auta sen paremmin ulkomaille lähteminen kuin huumori, jossa pakkoruotsi aheuttaa "ylipääsemättömän oppimisvaikeuden palvelijakielen opinnoissa."

Ongelma on se, että tragedia on tosi.

Lähinnä auttaisi se, että voisi siirtää ruotsia vaille valmiit opinnot vastaavaan ulkomaiseen opinahjoon, josta paperit voi saada ulos niillä kotimaassa suoritetuilla, kansainvälisiä sopimuksia noudattavilla opinnoilla mutta ilman ruotsia.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 01.05.2018 18:33

NRR kirjoitti: 01.05.2018 16:13 Ollaan realisteja. Ne, joille pakkoruotsi on ongelma, eivät ole niitä kielellisesti lahjakkaimpia. Heitä ei auta sen paremmin ulkomaille lähteminen kuin huumori, jossa pakkoruotsi aheuttaa "ylipääsemättömän oppimisvaikeuden palvelijakielen opinnoissa."

Ongelma on se, että tragedia on tosi.

Lähinnä auttaisi se, että voisi siirtää ruotsia vaille valmiit opinnot vastaavaan ulkomaiseen opinahjoon, josta paperit voi saada ulos niillä kotimaassa suoritetuilla, kansainvälisiä sopimuksia noudattavilla opinnoilla mutta ilman ruotsia.
En pysty selvittämään, millä ehdoin tämä olisi mahdollista.

Mikä taho voisi selvityttää asian?

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 02.05.2018 11:21

NRR kirjoitti: 01.05.2018 16:13 Ollaan realisteja. Ne, joille pakkoruotsi on ongelma, eivät ole niitä kielellisesti lahjakkaimpia. Heitä ei auta sen paremmin ulkomaille lähteminen kuin huumori, jossa pakkoruotsi aheuttaa "ylipääsemättömän oppimisvaikeuden palvelijakielen opinnoissa."

Ongelma on se, että tragedia on tosi.

Lähinnä auttaisi se, että voisi siirtää ruotsia vaille valmiit opinnot vastaavaan ulkomaiseen opinahjoon, josta paperit voi saada ulos niillä kotimaassa suoritetuilla, kansainvälisiä sopimuksia noudattavilla opinnoilla mutta ilman ruotsia.
Jos opiskelijalla on todellisia terveyteen liittyviä oppimisvaikeuksia, esim.lukihäiriö, silloin jo lain mukaan saa vapautuksen.
Väittääkö nimimerkki NRR, että Suomessa rikotaan lakeja tarkoituksella ?

Yleisin syy siihen, ettei saa vapautusta on siinä, että ei hae vapautusta.
Miksi opiskelija ei hae vapautusta, vaikka on perusteet saada vapautus terveydellisistä syistä?

Koska suomenruotsalaisen eliitin ja sen suomenkielisten hännystelijöiden luoma sosiaalinen paine leimautumisesta moukkatankerojuntiksi on niin syvään juurrutettu suomenkielisten tajuntaan, että monet eivät kehtaa tämän leimautuminen pelossa edes hakea sitä vapautusta.

Tässä asiassa on kunnostautunut mm. kirjailija Hurme..jonka läppä tuli taas esiin, kun kulttuuriministeriä haastateltiin Ylen kulttuurikanavalla jokin aika sitten.

"Olenko juntti, kun en opi ruotsia?" saattaa lukihäriöinen kysyä Hurmeen propagandan uhrina..

Minä en ole juntti enkä lukihäriöinen, vaan olen yksinkertaisesti kyllästynyt siihen alistamiseen, jota ruotsin kielen asema edustaa suomenkieliseen väestöön kohdistuvana simputuksena.

Simputuksen kohde ei ole velvollinen alistumaan simputtajan tahtoon.
Siksi on turha edes yrittää opettaa valloittajan kieltä vastahakoiselle simputuksen kohteelle. Sen verran arkipäivän psykologiaa luulisi yliopistojen rehtoreille kuuluvan perusopintoihin.

On siis täysin relevanttia hakea vapautusta pakkoruotsista vaikka sitten psykiatrin lausunnon tukemana.

Aivan samoin voi lukihäiriöinen hakea vapautusta pakkoruotsista lääkärinlausunnon tukemana.

NRR on vuosikausia väittänyt, että vapautuksia ei myönnetä.
Ei varmasti myönnetä, ellei niitä edes haeta.. :evil:

Eli rohkeasti hakemaan niitä vapautuksia, jos kerran on oppimisvaikeuksia.
Hurmeen ja muiden simputtajan ivasta välittämättä!
Päivänpolitiikkaa ei ensimmäisessä lukupiirissä puhuttu, mutta kielipolitiikkaa kyllä. Osallistujia kiinnosti kovasti Juha Hurmeen näkemys ruotsinkielen asemasta Suomessa.

Suomen ja Ruotsin valtioiden ja kielten rinnakkaiselosta on historiankirjoituksessa annettu Juha Hurmeen mukaan kielteisempi kuva kuin tilanne on ollut. Kielteisyys ruotsia kohtaan on kirjailijan mukaan melko uusia asia. Ennen rinnakkaiselo on ollut mutkatonta.
Hyvin on Juudas hopearahansa ansainnut!

https://yle.fi/uutiset/3-10165174

Hurmeen logiikalla ruotsin virallinen asema voidaan huoletta ajaa alas, kun kerran suhteet olivat niin auvoisat sinä aikana, jolloin vain enemmistön kieli oli ainoa virallinen kieli 600 vuoden ajan... :twisted:

Ja sen jälkeen suhteet jatkuivat hyvinä vielä 100 vuotta, kun oli vain yksi virallinen kieli. Tämä nykyinen kaksikielisyys näyttää olevan syyllinen Hurmeen mainitsemaan kielteisyyteen..

Jälleen yksi peruste siirtyä pääkielimalliin, parempi ilmapiiri, kun on vain yksi virallinen kieli.. vai mitä, Juha Hurme ?

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.05.2018 11:44

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 02.05.2018 11:21
NRR kirjoitti: 01.05.2018 16:13 Ollaan realisteja. Ne, joille pakkoruotsi on ongelma, eivät ole niitä kielellisesti lahjakkaimpia. Heitä ei auta sen paremmin ulkomaille lähteminen kuin huumori, jossa pakkoruotsi aheuttaa "ylipääsemättömän oppimisvaikeuden palvelijakielen opinnoissa."

Ongelma on se, että tragedia on tosi.

Lähinnä auttaisi se, että voisi siirtää ruotsia vaille valmiit opinnot vastaavaan ulkomaiseen opinahjoon, josta paperit voi saada ulos niillä kotimaassa suoritetuilla, kansainvälisiä sopimuksia noudattavilla opinnoilla mutta ilman ruotsia.
Jos opiskelijalla on todellisia terveyteen liittyviä oppimisvaikeuksia, esim.lukihäiriö, silloin jo lain mukaan saa vapautuksen.
Väittääkö nimimerkki NRR, että Suomessa rikotaan lakeja tarkoituksella ?

Yleisin syy siihen, ettei saa vapautusta on siinä, että ei hae vapautusta.
Miksi opiskelija ei hae vapautusta, vaikka on perusteet saada vapautus terveydellisistä syistä?
1. Oli aika ennen virkamiesten kielitaitolakia, jolloin koulujen rehtorilla oli oikeus antaa ruotsista vapautus tarvitsijalle. Rehtorit tämän yleensä myönsivät.

2. Sitten käytäntö tiukentui ja vapautukset siirtyivät keskitetysti jonkun koulutoimenjohtajan alaisuuteen. Ainakin Helsingissä ja Espoossa tämä katkaisi vapautusten antamisen. Kouluilla jouduttiin tekemään melkoinen työ vapautusanomuksen laatimiseksi: paikalle vanhemmat, tulkit, selitys ettei lapsi sitten koskaan kelpaisi julkisen puolen palvelukseen, allekirjoitukset, todistukset, lähetys - ja paluupostissa tuli kieltenen päätös. Kouluilla lakattiin tekemästä anomuksia.

3. Kouluilla myös kieltäydytään tekemästä anomusta, vaikka vanhemmat niin toivovat. Oma jälkikasvuni, saatuaan vaivoin peruskouluruotsin läpi uuvuttavan erityis/tukiopetusrumban jälkeen, vei lukioonsa lääkärintodistuksen ja pyysi anomaan vapautusta. Siitä kieltäydyttiin sanomalla "ei se oppimisvaikeus ruotsinopiskelua estä, sinulla on vain asenneongelma".

4. Ammattikorkeatasolla on vaihtelevia käytäntöjä. Esimerkiksi jossain kolmen reputetun aloituskurssin jälkeen voi saada vapautuksen, mutta anomukseen tarvitaan niin ruotsinopettajan kuin opinto-ohjaajan puolto. Yliopistolla mitään ohituskaistoja ei ole, ei ainakaan virallisesti.

Kyllä väitän, että vapautuksia ei anneta, ei ole edes kannattanut hakea.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.05.2018 11:48

Toimittaja Jan-Erik Andelinin kanssa keskustelin tästä 2014:
Jan-Erik Andelin kirjoitti:
KIelikylpykeskustelussa NRR kirjoitti:Itse suosin toista ääripäätä: sovitaan pakkoruotsin vapautuksesta niille, joilla on todistus oppimisvaikeudesta tai monikielisestä kodista ilman ruotsia - muutamassa vuodessa koko rakennelma sulaisi pois tavisten vanhempien hermostuessa yhä lisääntyviin vapautuksiin.
Tätä ajatuksenkulkua en oikein ymmärrä. Miksi vanhemmat joiden lapset oppivat normikäyrällä hermostuisivat siitä, että lapset joilla on oppimisvaikeuksia saavat vapautuksia jostakin aineesta? Vai oliko sinulla joku ajatus julistaa pakollinen ruotsi jonkinlaiseksi kansalliseksi oppimisvaikeudeksi?

Meillä oli jossain vaiheessa toimivampi vapautuskäytäntö, mutta sitä on maahanmuuttajien lisääntyessä ilmeisesti kiristetty opetushallinnon virkamiesten taholta. Nyt vapautuksia ruotsista eivät saa kuin täysin mukautetut oppilaat, siis oppilaat, jotka lukevat esim. seiskalla viitosen kirjoja muissakin aineissa. Eräs tuntemani rehtori on kuvannut tilannetta sanomalla, että ruotsista on periaatteessa yhtä vaikea saada vapautusta kuin matematiikasta. Taustalla on tietysti tilanne, jossa esim. pääkaupunkiseudulla arvioidaan pian olevan 20% maahanmuuttajataustaisia oppilaita ja erityisoppilaita lähes toinen mokoma. Sellaisesta vapautusten tulvasta ei pakkoruotsi selviäisi, tavikset ryhtyisivät kapinaan.

On liikuttavaa, että ruotsinkielisellä puolella ei ymmärretä tätä kapinaa. Ei ymmärretä, miten suuria vaikeuksia monissa perheissä on nuorten ruotsinkurssien suorittamisessa ja miten turhaksi tuo aine koetaan. Lähipiirissäni monessa perheessä äidin ja pojan välit ovat kiristyneet pakkoruotsin takia, miten paljon turhia perheriitoja!

Jos 20% ikäluokasta saisi vapautuksen (siitä samasta hyvästä syystä, joista toinen vieras kieli korvataan ruotsissa kotikielellä tai lisäopinnoilla koulukielessä tai englannissa) muiden katkeruus jo nyt kitkerän ruotsin kohdalla kuohahtaisi yli. Tämän suomenkieliset opetusalan virkamiehet ymmärtävät hyvin ja ovat siksi kiristäneet vapautukset olemattomiin.

Pienillä paikkakunnilla, jossa rehtorilla on kaikki valta, voidaan ehkä vielä saada vapautuksia. Isoissa kaupungeissa kyse on aina opetustoimen keskitetystä päätöksestä eikä vapautuksia saada. Olen nähnyt mm. oppilaan tulevan seiskalle suoraan valmentavalta ilman aiempia englannin opintoja heikon suomen kera ja taustalla eksoottinen aasialainen kieli - anottiin vapautusta, tuli kielteinen päätös ja koko yläkoulu riesaa kielistä. Vapautuksen anominen sitoo koululta paljon resursseja ja kun näin virasto linjaa vapautukset pois käytöstä, pian vapautuksia ei edes haeta. Syntyy pysyvä vinouma.

Lukioon menee (erityisesti poikia), joilla on päälle kasin keskiarvo mutta ruotsissa viitonen tai kuutonen. He istuvat samoilla kursseilla ruotsissa kympin tyttöjen kanssa - uudestaan ja uudestaan. Samaan aikaan moni vitosen tai kutosen ruotsin poika ammattikoulupuolella yrittää opetella niitä kymmentä sanaansa ja sekin on hankalaa.

Arvelen, että noin kolmanneksella oppilaista on erittäin suuria vaikeuksia saada ruotsinsa suoritettua. Vastaavasti noin kolmannes kokee pakkoruotsin sujuvan hyvin. Kaikilla tasoilla.

Näistä vinoutumista saadaan silloin tällöin tietoa myös esiin, mutta se häivytetään nopeasti: --- Opettajalehdessä erityisopettajan, erityispsykologin ja kielten lehtorin kannanotossa todettiin, että "opetuksen ja oppimisen ammattilaisina tuntuu vääryydeltä sisällyttää ruotsin opiskelu väkisin opinto-ohjelmaan, kun näille tunneille olisi hyödyllisempääkin käyttöä. --- Mikä pahinta: nähdä nuoren kamppailevan mahdottoman edessä ja lopulta lyövän hanskat tiskiin koko koulun suhteen." Arveletko heidän tuottavan propagandaa? --- Satakunta-lehdessä oli kuvattu paikallisen ammattikorkean tilannetta: "opiskelijoista vain murto-osa selviytyy ruotsin kielen opinnoista ilman tukiopetusta. Heikon lähtötason omaaville opiskelijoille ruotsin kurssi aiheuttaa runsaasti lisätöitä ja vaikeuttaa usein myös valmistumista. Valmentavat kurssit lisäävät myös ammattikorkeakoulujen opetuskustannuksia. --- Erityisen hankala tilanne on tekniikan alalla, jossa opiskeleville insinöörin aluille on pakko järjestää jopa kolme valmentavaa opintojaksoa ennen varsinaiselle kurssille osallistumista --- tukiopetusjaksoilla käydään läpi koko lukion oppimäärä, eli työmäärä on suuri." ---

Vain yläkoulussa annetaan ruotsin tukiopetusta tai erityisopetusta. Tämän seurauksena ensimmäisistä kokeista tulee seiskaa tai jopa kasia. Ja kun seiskan ruotsista on selvitty ilman ehtoja, on enää turha lähteä hakemaan vapautusta, vaikka minkälainen kielellinen ongelma havaitaan. Olen kuullut erityisopettajan harmittelevan, että tulikin autettua sitä oppilasta niin paljon seiskalla, ettei enää vapautusta saada, vaikka diagnoosit olisi saatu. Ruotsin lisäopetukseen sijoitetaan koulun tasolla valtavasti - erittäin huonoin tuloksin.

Myöhemmin tukea ei tule ja ruotsi onkin se aine, johon jatko-opinnot ammatillisella puolella, lukiossa tai korkea-asteella monen kohdalla kompastuvat. Tämä on uskomatonta mutta totta.

Oppilaat, jotka taistelevat ruotsistaan nelosia ja vitosia eivät tule koskaan käyttämään tuota kieltä. Heidän simputuksellaan ei ole mitään muuta funktiota kuin toimia pelotteena muille oppilaille ("näin opintosi menevät tärviölle, jollet panosta ruotsiin") ja osoittaa perheille, ettei ilman ruotsia ole mahdollisuutta menestyä. Jos tämä pelote, keppi ja porkkana poistuu - niin nuoret kuin heidän perheensä ryhtyvät paljon nykyistä avoimemmin kyseenalaistamaan pakkoruotsin - koska naapurikaan ei sitä lue vaan korvaa sen esim. laajemmilla matematiikan kursseilla ja on näin paremmassa asemassa jatkoon hakiessa.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 02.05.2018 12:01

Silti en ymmärrä tappiomielialaa, jota lietsot..

"Ei kannata edes hakea, kun vapautusta ei kuitenkaan tule"

Totta kai aina kannattaa hakea!

Ja päätöksestä voi valittaa..vai eikö noissa päätöksissä ole valitusoikeutta?
Voisit ryhtyä koulualan ehdottomana asiantuntijana tukihenkilöksi valittajille..päätöksestähän se taistelu vasta alkaa..alamaismaista toimintaa jos luovuttaa hylkäävän päätöksen jälkeen.

Jos ei edes hae, ei takuulla mitään saa!

Kysymyksesi kuului, "miten haastaa", mutta itse heitit hanskat lattiaan jo ennen ottelua ja pakenet paikalta.. ymmärrätkö?

Ei taistelua voiteta näin.

Sorto jatkuu niin kauan kuin kansa lammasmaisesti alistuu!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.05.2018 12:17

Oppilas perheineen, varsinkin jos oppilaalla on todella vaikeuksia koulunkäynnissä, joutuvat miettimään tarkoin, mitä ja miten tekevät.

Mieti hetki. Joko pidät minua idioottina, joka on kymmenen vuotta kerännyt materiaalia ja keskustellut eri foorumeilla ja tapahtumissa, lähtellyt kirjeitä päättäjille ja seurannut tilanteen kehitystä, kun olisi vain voinut hakea ja hakea ja hakea sitä vapautusta, tai sitten alat miettiä, miksei niitä vapautuksia oikeasti ole.

Taistelu ei ole itseisarvo. Erityislapsen ja -nuoren opiskelun tukeminen on tasapainottelua opettajien hyväntahtoisuuden ja valtavan lisätyömäärän avulla välttäen leimautumista, välttäen sen suurempia riitoja koulun ja hallinnon kanssa. Minä onnistuin kyllä suututtamaan lapseni lukion ja leimaantumaan hankalaksi - se ei tuonut mitään hyvää.

Ymmärrän, että moni haluaisi, että tämä sota voitettaisiin sotimalla. Mutta koko homman tavoitteena on se, ettei näistä nuorista tulisi yhtään enempää uhreja kuin he jo ovat. Heitä ei voi vaatia tulemaan julkisuuteen ja leimautumaan "persuperheen laiskoiksi mopopojiksi" koko elämänsä ajaksi. Niin kauan yritetään selvitä opinnoista kuin mahdollista. Kun omani on ruotsia vaille valmis, olen hänen takanaan hänen päättäessään, miten aikoo ruotsin suhteen edetä. Voi käydä niin, että hän valitsee tarjoamani vuoden Ruotsissa...

Kirjoitin nyt näin suoraan, jotta sinä ja mahdollisesti muutkin palstalla ymmärrätte, minkälaisella motiivilla olen liikkeellä.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 02.05.2018 13:19

Palataan alkuperäiseen otsikkoon.

Virkaruotsi voidaan haastaa hakemalla vapautuksia.

Aikuinen ihminen ei pelkää leimautumista, jos on sinut itsensä kanssa eikä pohdi, "mitä norsu ajattelee minusta".

Aikuinen opiskelija voi käyttää hyväksi systeemin leimausvimmaa eli vedota nimenomaan "asenneongelmaan" vapautuksen perusteena.

"Asenneongelmani" on seurausta poliittisesta vakaumuksestani.
Vakaumukseni mukaan ruotsi ei voi olla suomenkielisen suomalaisen ikuinen velvollisuus. Pakotettu ruotsi on simputusta ja alistamista.

Psykiatrinen lausunto liitteenä.

"Ei suostu simputukseen", mutta on kykenevä oppimaan poliittisesti neutraalia kieltä ( syvennettyä englantia))
"totaalikieltäytyjä" ruotsin kielen suhteen. Koodi xxx
Verrattavissa opiskelijaan, joka ei ole aiemmissa opinnoissa opiskellut lainkaan ruotsin kieltä."

Tätä ei kukaan ole koskaan testannut.

Voidaanko asennevammainen pakottaa tarttumaan aseeseen?
Voidaanko simputuksen uhri pakottaa simputuksen kohteeksi?

En ota kantaa NRR erityistapaukseen, vaan oma ja viiteryhmäni motiivi on vapauttaa jokainen, ei vain erityistapauksia.

Tämä siis konkreettisena vastauksena otsikon hypotettiseen kysymykseen.

Oikeasti ruotsiongelma ratkeaa vasta sitten, kun ruotsin räikeä yliarvostus ja ylidimensioitu asema neutralisoidaan! Mutta nykyjärjestelmänkin oloissa haaste on mahdollinen, vaikka pelko on liian suuri alistetussa kansassa.

Siksi tarvitaan visionäärejä, kuten Uusi kielipolitiikka!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.05.2018 13:45

Turhan suuria sanoja viitaten siihen, etteivät oppimisvaikeuden omaavat ole nousseet omilla kasvoillaan vastustamaan pakkoruotsia. Se ymmärtää, jolla on kyky ymmärtää.

Erityistapaukset vapauttamalla haastetaan koko järjestelmä. Tuskin meistä kukaan haluaa vapauttaa VAIN erityistapaukset mutta se olisi viisas alku.

Muuten olemme tietysti samaa mieltä. :)

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 02.05.2018 14:29

Vapautusta kannattaa hakea ja etsiä apua vaikka MISTÄ ja KENELTÄ! Eduskunnassa on oikeustieteilijöitä. Yksi heistä on oikeusministeri. Hänen puoleensa voisi kääntyä suoraan ja pyytää apua vapautusanomukseen. Ymmärrän nimittäin ongelman tehtyäni vuosikymmeniä työtä erityisoppilaitten kanssa. Kun ongelma on omakohtainen, ei avun hakeminen ole niin helppoa.

Presidentillä on myös oikeustieteen tutkinto. Oma käsinkirjoitettu kirje presidentille olisi vaikuttava. Jos hän kuuntelee Vaasan kaupungin lähtystöä, luulisi hänen ymmärtävän tämänkin. Pystyisikö joku täältä antamaan tukea vai olisiko ihan oma henkilökohtainen ja itse kirjoitettu kirje vaikuttavampi?

Lopullinen vaihtoehto ja ainoa oikea on vapaa kielivalinta!

Miten saamme päättäjät keskustelemaan? Miten pystymme avaamaan keskustelun Ylellä?

Olen pohtinut Esko Valtaojan mahdollisuutta ottaa asia esille. Hänellä on hyvät suhteet mediaan.

Ylen toimittaja Marja Sannikka teki ohjelmaa "Eduskunnan eteisessä" tai jotakin sinne päin... Hän haastatteli eri poliitikkoja ja kaikki totesivat, että pakkoruotsi on tarpeeton. Nyt suut ovat kiinni! Poliitikko, joka vastustaa pakkoruotsia ei etene politiikan portaissa. Pitäneekö paikkansa, että pakkoruotsista puhuva toimittaja on entinen Ylen toimittaja?

Rohkeasti kirjoittamaan kirjettä itse tasavallan presidentille!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 02.05.2018 15:58

NRR kirjoitti: 02.05.2018 13:45 Turhan suuria sanoja viitaten siihen, etteivät oppimisvaikeuden omaavat ole nousseet omilla kasvoillaan vastustamaan pakkoruotsia. Se ymmärtää, jolla on kyky ymmärtää.

Erityistapaukset vapauttamalla haastetaan koko järjestelmä. Tuskin meistä kukaan haluaa vapauttaa VAIN erityistapaukset mutta se olisi viisas alku.

Muuten olemme tietysti samaa mieltä. :)
Myönnän, että minulla ei ole kykyä ymmärtää erityisopetusta..tai erityisoppilaita.

Mutta virkaruotsista ei vapauteta yhtään lukihäiriöistä, jos tämä lukihäiriöinen on erehtynyt suorittamaan sen ruotsin aikaisemmissa opinnoissa suunnattomalla vaivannäöllä.

Systeemin saatanallisuus kiteytyy juuri siihen, että kerran suoritettu velvollisuus aiheuttaa uuden velvollisuuden.
Vaivannäkö "palkitaan" uudella kuormituksella!
Kerran simputettua voi huoletta simputtaa uudestaan,
kyllä juntti sen nielee.Tämä on RKPn luoman systeemin perusidea.
Suoritettu velvollisuus aiheuttaa uuden velvollisuuden!

Siksi NRR rooli olisi oman alansa asiantuntijana auttaa vapauttamaan mahdollisimman monta jo peruskoulussa..

Kun on kerran vapautettu, on aina vapaa. Kerran alistettu, aina alistettu.

Sama logiikka olisi periaatteessa voinut toimia kielikokeilussa, mutta propagandakoneisto korosti, että kerran vapautettu ei olekaan vapaa,vaan virkaruotsi pitää edelleen suorittaa..

Pitääkö muuten tuo sinun selvityksesi tulkita siten, että poliittinen ohjaus ohittaa lakipykälät tässä vapauttamisasiassa? Eli kirjoitettujen lakien sijasta noudatetaan kirjoittamattomia lakeja eli poliittista ohjausta?
Vertaa turvapaikkapäätökset..laki ei vaadi hakemuksen hylkäämistä, mutta poliittinen ohjaus kiristää turvapaikan myöntämistä.
Ja kaikki valehtelevat!

Mikä oikeusvaltio Suomi muka on ?

Silti viestini opiskelijalle on:
Hae vapautusta! Keksi syy, "hullun paperit" - ideaa on menestyksekkäästi käytetty esim armeijasta vapautumisessa..

Siis aina kannattaa yrittää! Ei pidä alistua simputukseen.
Siinä kiteytettynä minun viestini kaikille nuorille.

Tuli muuten mieleen, kun vasemmiston Andersson itkee NS. Aktiivimallia pitäen sitä vapautta rajoittavana holhouksena. Siinä sentään saa korvausta menetetystä vapaa-ajasta, pakkoruotsi on holhousta ja simputusta ilman korvausta.. mutta ei tunnu olevan vasemmiston vapauskäsitystä loukkaava.. terveisiä vaan Politiikkaradioon!
Vasemmiston valikoiva vapauskäsitys..

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Miten haastaa korkeakoulututkintojen pakkovirkaruotsi?

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 02.05.2018 17:43

Ruotsin kielen aikaistaminen 6.luokalle oli väärin. Kolme vuotta yläasteella olisi ollut vielä jotenkin siedettävissä, mutta siihen olisi pakollisuuden pitänyt saanut loppua, jos ajatellaan suomalaisten kielivarannon kasvattamista.

Koko ikäluokalla olisi ollut jonkinmoinen pohja, jos jossakin elämän vaiheessa törmää ruotsiin. Jo lukiossa pitäisi ruotsin olisi pitänyt olla valinnainen ja virkamiehiltä pakko pois.

Erityisopettajan lausunto, todistusjäljennöksiä, pohdintoja tulevaisuudensuunnitelmista ja kirje presidentille!

Mukaan kannattaa liittää tietoja siitä, miten kohdellaan sellaisia, jotka eivät ole "koskeneet" koskaan ruotsiin ja muista epätasa-arvoa aiheuttavista tekijöistä.

Vastaa Viestiin