Pojille nelvuotinen yläkoulu muttei helpotusta pakkoruotsiin
Lähetetty: 18.04.2018 06:21
Hesarissa https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005645187.html pojista ja alisuoriutumisesta.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005644914.html
Nyt pukkaa selvitystä poikien ahdingosta:
- Tyttöjen arvosanat ovat peruskoulun päättyessä kutakuinkin kaikissa aineissa parempia kuin poikien (ja ruotsi tuskin menee erityisen hyvin kellään).
- Suurin sukupuolieroero oli esimerkiksi keväällä 2014 metropolialueen peruskoululaisilla äidinkielessä, terveystiedossa ja uskonnossa/elämänkatsomustiedossa.
- Pienin sukupuoliero oli fysiikassa, matematiikassa, historiassa ja A-englannissa.
Tutkijat ovat jo ehdottamassa pojille neljättä peruskouluvuotta, jotta nämä saavat jatko-opintoihin tarvittavat taidot. Siis mielummin ylimääräinen vuosi ja koko yläkoulun rakenne sekaisin, luokkayhteisöt hajalle kuin mahdollisuus pakkoruotsin tuntien siirtoon pojille mielekkäisiin aineisiin!
Voivatko fysiikassa, matikassa, historiassa ja englannissa kohtuullisen hyvin pärjäävät pojat olla niin heikkoja ja hitaita, kuin nyt annetaan ymmärtää?
Tutkijat myönsivät, että historia vaatii hyvää lukutaitoa, ehkä siis pojilla on lukutaitoakin heitä kiinnostavissa asioissa ja kenties lukutaitoa mitataankin jotenkin pieleen.
Tutkijat myös varovasti myöntävät, että pojilla on omat painotuksensa mutta niitä ei koulu tarjoa: Erityisesti suurissa kaupungeissa yleistyneet, painotetun opetuksen luokat eli erikoisluokat yläasteella keräävät yhteen keskimääräistä paremmin koulussa menestyviä ja korkeasti koulutettujen vanhempien lapsia. Hyvä osaaminen yleensä ”tarttuu” näissä luokissa myös heikompiin oppilaisiin. Ongelma on tutkijoiden mukaan se, että moni etenkin taide- ja taitopainotteinen luokka on tyttövaltainen, jolloin pojat pääsevät hyötymään painotetuista luokista vähemmän. Toisaalta erityisesti matematiikkaan ja luonnontieteisiin painottuvat luokat tarjoavat ainakin osalle pojista mahdollisuuden, joka siivittää heidät lukioon ja pitkän matematiikan opiskeluun.
Eikö näistä aineksista nimenomaan turhia kieliopintoja vapaaehtoistamalla saisi poikien keskiarvot ja motivaation jatko-opintokelpoisiksi!
Ai niin, ne varhaistetut ja pian kolmannella pakollisella vieraalla kielellä sekä ikipakkoruotsilla terästetyt kieliopinnothan ovat opetusministerin mukaan "monivuotinen unelma" - kenen unelma, ketä varten?
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005644914.html
Nyt pukkaa selvitystä poikien ahdingosta:
- Tyttöjen arvosanat ovat peruskoulun päättyessä kutakuinkin kaikissa aineissa parempia kuin poikien (ja ruotsi tuskin menee erityisen hyvin kellään).
- Suurin sukupuolieroero oli esimerkiksi keväällä 2014 metropolialueen peruskoululaisilla äidinkielessä, terveystiedossa ja uskonnossa/elämänkatsomustiedossa.
- Pienin sukupuoliero oli fysiikassa, matematiikassa, historiassa ja A-englannissa.
Tutkijat ovat jo ehdottamassa pojille neljättä peruskouluvuotta, jotta nämä saavat jatko-opintoihin tarvittavat taidot. Siis mielummin ylimääräinen vuosi ja koko yläkoulun rakenne sekaisin, luokkayhteisöt hajalle kuin mahdollisuus pakkoruotsin tuntien siirtoon pojille mielekkäisiin aineisiin!
Voivatko fysiikassa, matikassa, historiassa ja englannissa kohtuullisen hyvin pärjäävät pojat olla niin heikkoja ja hitaita, kuin nyt annetaan ymmärtää?
Tutkijat myönsivät, että historia vaatii hyvää lukutaitoa, ehkä siis pojilla on lukutaitoakin heitä kiinnostavissa asioissa ja kenties lukutaitoa mitataankin jotenkin pieleen.
Tutkijat myös varovasti myöntävät, että pojilla on omat painotuksensa mutta niitä ei koulu tarjoa: Erityisesti suurissa kaupungeissa yleistyneet, painotetun opetuksen luokat eli erikoisluokat yläasteella keräävät yhteen keskimääräistä paremmin koulussa menestyviä ja korkeasti koulutettujen vanhempien lapsia. Hyvä osaaminen yleensä ”tarttuu” näissä luokissa myös heikompiin oppilaisiin. Ongelma on tutkijoiden mukaan se, että moni etenkin taide- ja taitopainotteinen luokka on tyttövaltainen, jolloin pojat pääsevät hyötymään painotetuista luokista vähemmän. Toisaalta erityisesti matematiikkaan ja luonnontieteisiin painottuvat luokat tarjoavat ainakin osalle pojista mahdollisuuden, joka siivittää heidät lukioon ja pitkän matematiikan opiskeluun.
Eikö näistä aineksista nimenomaan turhia kieliopintoja vapaaehtoistamalla saisi poikien keskiarvot ja motivaation jatko-opintokelpoisiksi!
Ai niin, ne varhaistetut ja pian kolmannella pakollisella vieraalla kielellä sekä ikipakkoruotsilla terästetyt kieliopinnothan ovat opetusministerin mukaan "monivuotinen unelma" - kenen unelma, ketä varten?