Ja nyt sitten odotellaan, saako aloittava kieli olla englanti vai ei. Englantihan on kieli, jota niin vanhemmat kuin oppilaat haluavat. Mutta opetusministerin tilaaman Pyykön selvityksen lähtökohta on toinen: A1-kielen pitäisi useimpien kohdalla olla jokin muu kuin englanti. Tämä on onneton lähtökohta ja pilaa uudistuksen mahdolliset hyödyt.Monivuotinen tavoite ja koulutuspoliittinen unelma toteutuu. Kielten opetus varhaistuu alkamaan jo ekaluokalla koko Suomessa! opetusministeri tviittasi.
Grahn-Laasosen mukaan asiaa varten on varattu resursseja 12 miljoona euroa vuodessa.
Alkaako jatkossa A1-kieli ekan syksyltä vai vasta jouluna, kun oppilaan lukemaan oppimista on jo hetki seurattu, on vielä auki. Mitä varhemmin aloitetaan, sitä enemmän tulee virhevalintoja. Lapsi, jolla osoittautuukin olevan kielen oppimisen ongelmia, voi päätyä vaikkapa A1-ranskaan ilman mahdollisuutta purkaa valinta. Lasten tulisi ainakin aina päästä aloittamaan A2-englanti kolmosella ja sen tulisi riittää yksinään peruskoulun A-kieleksi.
Nytkin monet alakoulun kolmen kielen lukijat vanhempineen kuutosen keväällä ilmoittavat lopettavansa A2-kielen - ihan kuten pelättiin ruotsin varhaistuksen tullessa. Kolmoselta alkaneen englannin ja kuutoselta alkaneen ruotsin rinnalla on ollut liikaa se kolmas vieras kieli. Sen ovat kuitenkin valinneet vain ne koulutusmyönteisimpien kotien lapset vailla oppimisvaikeuksia! Nekin, jotka jatkavat A2-kieltään yläkoulussa, pyytävät usein ysillä, ettei A2-kielen yleensä heikohkoa numeroa kirjata päättötodistukseen. Tässä kieltenopetukseen käytetyt resurssit näkyvät enimmäkseen valuvan hukkaan.
Nyt kuitenkin varhaistuksiin kytketyllä "ei aloiteta englannilla" -hankkeella yritetään sitoa oppilaat A1-kielenä aloitettuun kieleen, A1-kieltä ei voi lopettaa, jotteivät tilastot näyttäisi niin pahoilta. Kielipainotukseen satsataan valtavasti, vain jotta muka pakkoruotsi ei söisi muita kieliä. Sen jälkeen pakkoruotsi ja siihen liitetty kolmen vieraan kielen vaatimus syö kaikkea muuta, tarpeellisempaa, koulutusta. Opetuksen vaikuttavuuden laskua voidaan sitten selitellä vähättelemällä, että pojat nyt ovat laiskoja.